Permalänk
Medlem

Flaskar min CPU? (i7-980X)

Hej!

Tänkte testa och se om min CPU, oklockad, flaskar min GPU. Satte på ett spel Battlefield 4 med 48 pers (domination), satte alla inställningar på low och noterade att jag fick en medel fps på ca 160, max 200 och min 100 (höll på att hoppa upp och ner). CPU användningen låg på 39% medan GPU:n körde på 940 MHz (oklockad också).

Är det så här man kollar om en CPU flaskar GPU för övrigt?

Tacksam för svar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Det enkla svaret är att om du får högre FPS med lägre grafik så är det GPU:n som är flaskhalsen. Om det inte gör någon skillnad att på FPS att du sänker grafikinställningarna är det CPU:n som flaskar.

Observa dock att vSync ska vara avslaget vid båda testerna då vSync låser dina vid det högsta FPS-tal som monitor och gpu kan hantera kontinuenligt exempelvis 30/60/120 Hz/FPS så om du har en 120hz skärm och FPS:en i spelet droppar regelbundet ner till 100 så kommer vSync att låsa dina FPS till 60.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den_Samme:

Det enkla svaret är att om du får högre FPS med lägre grafik så är det GPU:n som är flaskhalsen. Om det inte gör någon skillnad att på FPS att du sänker grafikinställningarna är det CPU:n som flaskar.

Observa dock att vSync ska vara avslaget vid båda testerna då vSync låser dina vid det högsta FPS-tal som monitor och gpu kan hantera kontinuenligt exempelvis 30/60/120 Hz/FPS så om du har en 120hz skärm och FPS:en i spelet droppar regelbundet ner till 100 så kommer vSync att låsa dina FPS till 60.

V-sync var avslaget vid testerna. Testade sen att köra allt ultra och då fick jag en genomsnitts fps på 75-80. CPU:n låg då på ca 20% medan GPU:n var, konstant på lite över 1100 MHz. Är det GPU:n som flaskar?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Icte:

CPU användningen låg på 39% medan GPU:n körde på 940 MHz (oklockad också).

Det intressanta är GPU-användningen, inte dess klockfrekvens.

Citat:

Är det så här man kollar om en CPU flaskar GPU för övrigt?

Ja. Om minst en tråd är maximalt belastad är CPU:n flaskhalsen. För att avgöra hur mycket en CPU klarar ska man göra exakt som du skriver: låga inställningar och gärna tramsigt låg upplösning, förslagsvis 1280x720.

Du har kommit fram till att GPU:n flaskar i Ultra och CPU:n i Low, och det är som förväntat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det intressanta är GPU-användningen, inte dess klockfrekvens.

Ja. Om minst en tråd är maximalt belastad är CPU:n flaskhalsen. För att avgöra hur mycket en CPU klarar ska man göra exakt som du skriver: låga inställningar och gärna tramsigt låg upplösning, förslagsvis 1280x720.

Du har kommit fram till att GPU:n flaskar i Ultra och CPU:n i Low, och det är som förväntat.

Hur ser jag GPU användningen i t.ex. GPU-Z?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hur ser jag GPU användningen i t.ex. GPU-Z?

Tryck på Senors - GPU Load

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Icte:

Hur ser jag GPU användningen i t.ex. GPU-Z?

Tycker att MSI Afterburner visar bra info på ett tydligt sätt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack, då hänger jag med! Behöver jag avinstallera EVGA Precision X om jag ska använda MSI Afterburner?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Icte:

Tack, då hänger jag med! Behöver jag avinstallera EVGA Precision X om jag ska använda MSI Afterburner?

Nej. Tror till och med du kan använda PrecisionX på precis samma sätt som AB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej. Tror till och med du kan använda PrecisionX på precis samma sätt som AB.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII