Permalänk
Medlem

Projekt Tvättmaskin - By Belzer

SilverStone sponsrar detta projekt med långa SFX-kablar!

Tjenamors! Välkomna till Projekt Tvättmaskin - mitt första officiella verk här på SweC!

Felix heter jag, är tjugo år gammal med fru och barn. Ett av mina största intressen är att meka med, och ihop, datorer. Lyckligtvis, är jag även en trogen sweclockare som nu insett att jag behöver en mindre dator att bära med mig hem till polarna. För en tid sedan fick jag syn på en gammal Därför tänkte jag nu dela med mig av mitt lilla projekt.

Varför just "Projekt Tvättmaskin"?

Mycket kort, tyckte en vän, vid första anblick, att lådan såg ut som en tvättmaskin. Därför går lådan numera under just det namnet.

Syfte:

Detta lilla projekt har som syfte att, med ett ca 15 år gammalt chassi som grund, utforma en kraftfull dator som man enkelt bär med sig på en LAN-helg med polarna. Samtidigt har det fått i uppgift att göra sitt bästa för att stilla mitt byggsug och hålla kostnaden på en så låg nivå så möjligt, utan att kompromissa bort alltför mycket prestanda.

Hård- och mjukvara:
Chassi & GPU begagnade

Chassi: PIA Micro ATX Cube Case
PSU: Silverstone Strider SFX 450W Gold
Moderkort: Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5
CPU: Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2 GHz,
CPU-kylare: Phanteks PH-TC14PE
RAM: HyperX Fury 8GB (2x4GB) CL10, 1600MHz, White
GPU: GIGABYTE HD7850 OC WindForce x2
HDD: 1TB WD Blue
Fläktar: 2x Scythe 140mm Glide Stream, 1600rpm
OS: Windows 7 Home Premium

Att göra:
Kan komma att modifieras
[X] = färdigställt, [/] = på gång, [] = ej påbörjat

[X] Planera och göra inköpslista
[X] Köpa in delar och prylar - saknar
[X] Avlägsna 5,25"-bur
[X] Metallspackla igen chassits bottenhål
[X] Sanda rent efter spackling
[] Byta kylpastan på grafikkortet
[X] Lista ut något bra sätt att gömma kablar
[X] Borra hål för moderkortsdistanser
[X] Borra monteringshål för fläktarna
[X] Modifiera chassits I/O-panel så att moderkortet får bättre plats
[/] Förbehandla inför lackering
[X] Byta ut "fästmekanismen" för luckan på framsida
[/] Lackera chassi
[X] Lackera moderkortets kylflänsar och grafikkortets kylar-ram
[] Fästa LED-lister i "listerna" i taket
[] Efterbehandla lackade ytor
[/] Skära ut, och fästa plexiglas-skiva bakom dörren
[] Överklockning av CPU
[] Överklockning av GPU

Register:

Uppdatering 1 - Borr och spackel

Uppdatering 2 - Komponentleverans och slip-resultat

Uppdatering 3 - Monteringshål för chassifläktar

Uppdatering 4 - Smygtitt inifrån

Uppdatering 5 - Måttkontroll

Uppdatering 6 - I/O-panel

Uppdatering 7 - I/O-panel: Montage och resultat

Uppdatering 8 - Silverstone och nya prylar!

Uppdatering 9 - Hål för att montera nätaggregat

Uppdatering 10 - Modifiering av hårddiskbur och hand

Uppdatering 11 - Kylar-ram och frontpanel

Uppdatering 12 - Kylflänsar och chassiram

Uppdatering 13 - Fönsterhål

Uppdatering 14 - Frontpanel

Uppdatering 15 - Frontpanel: fortsättning

Uppdatering 16 - Lackeringen börjar

Uppdatering 17 - Hölje, flänsar och pennor

____________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________

Lämna gärna kritik och/eller era synpunkter – de hjälper mig nå mitt mål!

Här följer en del bilder på hur lådan ser ut innan modifiering.

Let's go!

Inte helt övertygad om det där handtagets hållbarhet. Tror jag hoppar!

Här ser man "fästmekanismen" till vänster i bild. Grejen är den att dörren allt som oftast fastnar, och man måste bända upp den - inget man vill göra efter lackering. Har ni några tips på mekanism att byta ut mot?`

Här ser man "listerna" jag planerat fästa LED-lister i. Kommer bli grymt!

Imorgon ryker undre buren!

Någon som har koll på vad det är som sitter på insidan av luckan?

Ibland får man ta det säkra över det osäkra! Andningsskydd och säkerhetsglasögon à la ghettomod!

Nästa uppdatering kommer nu i helgen. Planerar att spackla igen hålen i moderkortsplåten, beställa distanser och eventuellt förbehandla inför lackering.

Hoppas vi ses snart igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Haha vad fränt! Kommer följa med stort intresse

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Här ser man "fästmekanismen" till vänster i bild. Grejen är den att dörren allt som oftast fastnar, och man måste bända upp den - inget man vill göra efter lackering. Har ni några tips på mekanism att byta ut mot?`

Det borde gå att borra ur befintlig lås mekanism och sätta i en stark magnet.
eller borra ur/spackla och sätta en stark magnet bakom.

hoppas det löser sig

//Delux021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Haha vad fränt! Kommer följa med stort intresse

Tack så mycket, det uppskattas verkligen!

Skrivet av Delux021:

Här ser man "fästmekanismen" till vänster i bild. Grejen är den att dörren allt som oftast fastnar, och man måste bända upp den - inget man vill göra efter lackering. Har ni några tips på mekanism att byta ut mot?`

Det borde gå att borra ur befintlig lås mekanism och sätta i en stark magnet.
eller borra ur/spackla och sätta en stark magnet bakom.

hoppas det löser sig

//Delux021

Det hade jag faktiskt inte alls tänkt på, men nu när du nämner det är det ju tveklöst den lättaste och mest uppenbara lösningen ^^ Tack!

Att-göra-listan uppdaterad!

Då var det dags att leta magneter!

Permalänk

Fan vad häftigt! Såg ju riktigt kompakt ut! Fick själv lust att hitta något liknande.

Kommer att följas!

Permalänk
Medlem

Det vore kul om luckan hade ett handtag och det fanns ett runt fönster mitt på så att det verkligen ser ut som en tvättmaskin. En skål eller tallrik av genomskinlig plast skulle funka. Hur stor är diametern på luckan?

Skrivet av Belzer:

Någon som har koll på vad det är som sitter på insidan av luckan?

Jag googlade lite efter fler bilder och såg här att det är en ...CD-hållare!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det vore kul om luckan hade ett handtag och det fanns ett runt fönster mitt på så att det verkligen ser ut som en tvättmaskin. En skål eller tallrik av genomskinlig plast skulle funka. Hur stor är diametern på luckan?

Jag googlade lite efter fler bilder och såg här att det är en ...CD-hållare!

Det var också en fin idé! Jag har faktiskt tänkt mig ungefär något sådant, fast inte själva dörren som genomskinlig. Jag funderade lite på om det hade varit häftigt att skära ut hela "cirkeln" bakom luckan, och fästa en plexiskiva. Då blir det lite som en dörr in till datorn, och då finns även möjligheten att stänga ljuset inne, så att säga.

Lite komiskt det där med cd-hållaren, faktiskt inget jag hört talas om överhuvudtaget. Tack för uppdateringen

Permalänk
Medlem

Grymt ska följas

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av WildFlyingTurtle:

Fan vad häftigt! Såg ju riktigt kompakt ut! Fick själv lust att hitta något liknande.

Kommer att följas!

Skrivet av Broken-arrow:

Grymt ska följas

Riktigt roligt att höra att det uppskattas. Imorgon blir det uppdatering! Då ska vi spackla igen hål, skrota 5,25"-buren samt se över möjligheterna att byta ut luckans fästmekanism mot magneter.

Permalänk

Satan va mäktigt chassi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Satan va mäktigt chassi!

Och mäktigare ska det bli!

Här kommer första uppdateringen!

Uppdatering 1 - Borr och spackel

Brrrr
Fokusen tycker inte om mig idag

Lite mysigare nu utan stora buren!

Blanda spackelklegg
Vem är den här Fokus?

Som stelnade alldeles för fort :S

Nåja, blev bra till sist.

Så här ser det ut i helhet. Kan även tillägga att hela badrummet nu luktar sprit och metall-slip...
Imorgon blir det sandning!

P.S.
Är det någon som vet hur man får större text i inläggen? Lyckas inte riktigt få till HTML-koden.. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2 - Komponentleverans och slipresultat

Eftersom jag inte haft särskilt mycket tid över, med nytt jobb och allt, kommer här en lite mini-update!

Bilden talar väl ganska mycket för sig själv, men för er som undrar, är det ett Gigabyte 7850 2GB windforce OC, nere till höger. Inom kort ska detta färgas vitt, få kylpastan bytt och slutligen klockas efter behov - vi får se vad processorn har att levera!

Så här ser bottenplåten ut nu. Ikväll mäts det var hålen för moderkortet ska borras ut. Bottenplattan, och resten av "ramen" ska senare lackas svart.

Katten Kaka önskar få vara med och leka.

Kanske inte en jättebra idé, det här med att låta katten vara med, med tanke på de otaliga laddarsladdar hon tuggat sönder...

Nästa uppdatering kommer inom kort!

Permalänk
Medlem

Coolt projekt, kommer följas!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Uppdatering 2 - Komponentleverans och slipresultat

Eftersom jag inte haft särskilt mycket tid över, med nytt jobb och allt, kommer här en lite mini-update!

http://i.imgur.com/hQo2BWK.jpg

Bilden talar väl ganska mycket för sig själv, men för er som undrar, är det ett Gigabyte 7850 2GB windforce OC, nere till höger. Inom kort ska detta färgas vitt, få kylpastan bytt och slutligen klockas efter behov - vi får se vad processorn har att levera!

http://i.imgur.com/oeUC6JL.jpg

Så här ser bottenplåten ut nu. Ikväll mäts det var hålen för moderkortet ska borras ut. Bottenplattan, och resten av "ramen" ska senare lackas svart.

http://i.imgur.com/l1O1ATd.jpg

Katten Kaka önskar få vara med och leka.

http://i.imgur.com/6KxT8S9.jpg

Kanske inte en jättebra idé, det här med att låta katten vara med, med tanke på de otaliga laddarsladdar hon tuggat sönder...

Nästa uppdatering kommer inom kort!

Vänta lite nu, du ska borra nya hål för moderkortet? Ska det inte vara på samma plats som det gamla?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vänta lite nu, du ska borra nya hål för moderkortet? Ska det inte vara på samma plats som det gamla?

Precis så Chassit är ju, som tidigare nämnt, i m-ATX-format. Trots detta, passar inte ett m-ATX moderkort (Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5) i lådan, utan slår i väggen i fronten. Dessutom fanns det en del hål, för någon sorts fästmekanism för moderkortet, i botten, som gav insidan ett mindre "cleant" uttryck. Med andra ord fanns det ingen möjlighet att fästa distanserna. Därför fick det bli så att vi spacklade igen hålen med kemisk metall, och nu ska borra hål för distanserna.

Inte helt lätt, men troligtvis det enklaste sättet.. Sitter du på någon bättre idé så shoot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Precis så Chassit är ju, som tidigare nämnt, i m-ATX-format. Trots detta, passar inte ett m-ATX moderkort (Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5) i lådan, utan slår i väggen i fronten. Dessutom fanns det en del hål, för någon sorts fästmekanism för moderkortet, i botten, som gav insidan ett mindre "cleant" uttryck. Med andra ord fanns det ingen möjlighet att fästa distanserna. Därför fick det bli så att vi spacklade igen hålen med kemisk metall, och nu ska borra hål för distanserna.

Inte helt lätt, men troligtvis det enklaste sättet.. Sitter du på någon bättre idé så shoot!

Okej men du tänkt ha moderkortet vid IO infästningen och pci-e platsen (vet att vissa matx kan vara lite djupare in i chassit, även aningen smalare)?

Ser ut som dom närmast där har rätt hålbild i alla fall (åt höger på bilden):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej men du tänkt ha moderkortet vid IO infästningen och pci-e platsen (vet att vissa matx kan vara lite djupare in i chassit, även aningen smalare)?

Ser ut som dom närmast där har rätt hålbild i alla fall (åt höger på bilden):)

Ja, tanken var att smacka på moderkortet i vanlig ordning, dvs vid I/O-panelen och PCI-sloten.

Har faktiskt ingen aning om hålbilden på bilden, det har jag inte hunnit kolla upp än. Hålen skulle ju spacklas igen i vilket fall som helst ^^

Permalänk
Medlem

Uppdatering 3 - Monteringshål för chassifläktar

Här kommer ännu en mini-update!

Borrade utifrån och in. 3mm-borr följt av 4mm. Är dessvärre ingen mästare, men man gör vad man kan!
Som sagt, ska både in- och utsida slipas och lackas om. Då slipper vi alla repor

Måste säga att jag älskar det "rökiga" färgstänket på insidan, nästan lite synd att göra sig av med det :/

Men men... Imorgon provfäster vi fläktarna!

Permalänk
Medlem

Coolt bygge! Måste vi följa.
Och Kakan är ju underbar, älskar bilden där hon sträcker upp tassen och fäller ut en klo ha ha :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonehead:

Coolt bygge! Måste vi följa.
Och Kakan är ju underbar, älskar bilden där hon sträcker upp tassen och fäller ut en klo ha ha :D.

Haha, sjyst att du fattat tycke för katten också - det tackar hon för!

Dessvärre har jag inte hunnit provfästa fläktarna, men det görs inom kort!

Permalänk
Medlem

Uppdatering 4 - Smygtitt inifrån

Som lovat, har jag nu smällt fast fläktarna för en liten sneak-peak!

Dessa mysarna fann vi i brevlådan!

Behövde slipas till en del. Till sist gick skruvarna in!

Dagens I-landsproblem: går det att klämma in en 140mm CPU-kylare därimellan?! Blev helt plötsligt osäker...

Här ser man verkligen hur litet chassit är!

Imorgon ska jag försöka plocka fram någon vettig lösning för luckan på framsidan. Eventuellt borras det även en del hål för moderkortsdistanserna!

Permalänk
Medlem

Uppdatering 5 - Måttkontroll

Då var det dags att mäta ut monteringshål för moderkortsdistanserna.

Det visade sig ganska snart, att om vi monterar moderkortet i befintliga I/O
-panelen, får inte en vänstra (på bild) chassifläkten plats. Slutsatsen blev, helt enkelt, att kapa ut ett nytt panel-hål (se streckade linjer), och sedan metallspackla för att slippa stora, dammsugande hål.

Så här kommer det att se ut ovanifrån. Ganska rolig fakta är att processorkylaren är ca 10 mm ifrån att slå i hårddisk-buren. Även grafikkortet får hålla fötterna inne!

Det hela ser något vridet ut, men det går inte att göra mycket åt för tillfället. Så fort nya I/O-panelen är utkapad, kommer det hela se mycket bättre ut!

Permalänk
Medlem

Jag vill så gärna ha det chassit till mitt SAM440ep-flex moderkort!
Du kan inte hitta några andra nummer/namn på chassit än PIA så jag kan jaga fatt på ett

Edit: Play it Again PC, skall försöka hitta ett chassi någon dag

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Usch vad grymt detta kommer bli! Kommer följas med riktigt stort intresse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag vill så gärna ha det chassit till mitt SAM440ep-flex moderkort!
Du kan inte hitta några andra nummer/namn på chassit än PIA så jag kan jaga fatt på ett

Edit: Play it Again PC, skall försöka hitta ett chassi någon dag

Har dessvärre inte noterat några nummer eller sådant. Vad jag lyckats luska fram, "heter" det (skulle också kunna vara ett smeknamn från diverse forum) PIA Micro ATX Cube Case.

Jag förmodar dock att det är relativt omöjligt att köpa sig ett nytt sådant. I bästa fall får du ett gammalt undangömt - som mitt exemplar från farsan : )

Jag ska gå och ta mig en lite närmare kik, återkommer!

Skrivet av Nitra:

Usch vad grymt detta kommer bli! Kommer följas med riktigt stort intresse!

Jag lovar att göra mitt allra yttersta för att inte göra dig besviken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag vill så gärna ha det chassit till mitt SAM440ep-flex moderkort!
Du kan inte hitta några andra nummer/namn på chassit än PIA så jag kan jaga fatt på ett

Edit: Play it Again PC, skall försöka hitta ett chassi någon dag

Har tittat efter nu, och måste tyvärr meddela att chassit inte är märkt med något överhuvudtaget.

Det verkar dock som att chassit faktiskt heter PIA Micro ATX Cube Case.

Enligt diverse forum ska det vara directron som ligger bakom burken. De har ett instruktionsblad på hemsidan: http://www.directron.com/howtopiamicro.html#caption

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Skall leta vidare, lycka till med bygget!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Tack för svar! Skall leta vidare, lycka till med bygget!

Tack det samma!

Permalänk
Medlem

Uppdatering 6 - I/O-panel

Nu var det äntligen dags att kapa ut en ny I/O-panel!
Jag kunde inte hålla mig, utan var tvungen att kapa ut, fota och hela köret - idag! Därför följer bilder av något sämre kvalitet än vanligt, och även något färre till antalet.

Imorgon kikar vi lite närmre på hur det kommer se ut med moderkortet monterat.

Metallfil önskas! Som tidigare nämnt, ska det vertikala hålet från gamla expansion-sloten spacklas igen.

Här ser man riktigt, hur ojämnt det faktiskt är. Jag sandade till kanterna så gott det gick, men faktumet kvarstår - fil införskaffas snarast. Imorgon kikar vi vad Biltema har på lager!

Hörs imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Uppdatering 6 - I/O-panel

Nu var det äntligen dags att kapa ut en ny I/O-panel!
Jag kunde inte hålla mig, utan var tvungen att kapa ut, fota och hela köret - idag! Därför följer bilder av något sämre kvalitet än vanligt, och även något färre till antalet.

http://i.imgur.com/Dnb8dBV.jpg

Imorgon kikar vi lite närmre på hur det kommer se ut med moderkortet monterat.

http://i.imgur.com/2Gdw1QV.jpg

Metallfil önskas! Som tidigare nämnt, ska det vertikala hålet från gamla expansion-sloten spacklas igen.

http://i.imgur.com/leYG5QT.jpg

Här ser man riktigt, hur ojämnt det faktiskt är. Jag sandade till kanterna så gott det gick, men faktumet kvarstår - fil införskaffas snarast. Imorgon kikar vi vad Biltema har på lager!

Hörs imorgon!

Jag rekommenderar denna, jag köpte den och den gör sitt jobb 40 gånger om. Helt sjukt att den inte kostar mer.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/