Är det praxis att kontrollmäta nätverksinstallationer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Dec 2004

Är det praxis att kontrollmäta nätverksinstallationer?

När jag gick en utbildning där bl.a installation av lokala nätverk ingick så använde vi ett särskilt mätinstrument för att kontrollera att kabel och kontaktering var ok. Utöver att kontrollerar att alla ledare var korrekt kopplade, som en nätverkstestare, så mättes bl.a kabelns längd samt att kabeln och kontakteringen klarade tillräckligt hög överföringshastighet utan överhöring mellan paren eller andra problem. Som slutuppgift gjorde vi en installation på ett mindre företag och kontrollmätte då mellan patchpanel och alla uttag, detta protokollfördes i instrumenten och överlämnades tillsammans med övrig dokumentation till kunden.

Jag har vid några tillfällen sett när det kommit folk (bl.a Bredbansbolaget) och installerat nätverk. Ibland har de använt enklare nätverkstestare men jag har inte sett någon använda instrument av den typ som vi använde under utbildningen.

Hur fungerar det ute i verkligenheten, kontrollmäter man allt innan "leverans" eller är det överkurs?

I am Thon, eat my spread!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004

Beror ju mycket på beställaren, kommuner har ju t.ex. krav på fullständig dokumentation.

Gör man en villa kanske man hoppar den dokumentationen och bara kör med ett enklare testverktyg, kostar ju för beställaren att utföra de extra mätningarna plus att man ju även måste täcka kostnaden för ganska dyra instrument och allt sånt tas ju ur beställarens ficka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Aug 2011

Har varit verksam inom yrket tidigare och då var det precis som tidigare sagts, upp till kunden att ställa det kravet att det skall mätas. Vi som gjorde jobbet var dock lite emot det resonemanget. Menade på att en omätt installation vet vi ju inte om den fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Cryptomast3r:

Har varit verksam inom yrket tidigare och då var det precis som tidigare sagts, upp till kunden att ställa det kravet att det skall mätas. Vi som gjorde jobbet var dock lite emot det resonemanget. Menade på att en omätt installation vet vi ju inte om den fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Händer det att man får måste komma tillbaka och fixa fel som skulle upptäckts med mätning?

I am Thon, eat my spread!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Jobbar som nätverkstekniker, och utför ibland även kabeldragning. Även om vi har ett sådant mätinstrument som beskrivs i första posten så är det inte alltid vi tar oss tid och faktiskt mäter kabeln. Det beror mycket på omständighet, tid och engagemang. Gäller det indragningar till t ex. nya fastigheter mäter vi dock alltid. Gäller det t ex. kontorsnät, eller komplettering utav fastighetsnät är det mer sporadiskt.

På ett eller annat sätt testas dock alltid kabeln, även om det är något så pass enkelt som att koppla in en dator.

//Gorian

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Xellofan:

Händer det att man får måste komma tillbaka och fixa fel som skulle upptäckts med mätning?

Nja, både ja och nej, gör man en riktig mätning för att få in det i t ex CAT 6 standarden så gör man mätningen innan man avetablerat så man fortfarande snabbt kan rätta till det om det skulle visat sig vara fel.

Har ju hänt att man efteråt fått gå och ökat böjningar på kabeln för att få igenom den i CAT 6, när man börjar närma sig 90m kabellängd.
Sen kan man sänka standarden till CAT5e om det inte varit uttryckliga krav på CAT 6.

Nästa steg är applikationstest på 1gbit, kort och gott, kan instrumentet skicka 1 gigabit över kabeln.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2008

Jobbar mkt med trådlösa nät hos kunder och den absoluta majoriteten av dom problem kunder har med sina accesspunkter beror på kablering.
En AP kan fungera i veckor för att sedan tappas p.g.a. att kableringen "var på håret". Att bara koppla in någonting på porten och få länk är alltså inte ett fullgott test.

I installationer som blivit uppmätta med ett professionellt verktyg ser man aldrig den typen av problematik!
Så 100 gånger av 100 kräver jag av mina kunder att dom skall kräva att en sådan mätning görs och att dom får ut en rapport av installatörerna, även om det kostar lite mera pengar så är det billigare än att behöva anlita samma killar igen i ett senare skede för att åtgärda kableringen.

Att just trådlösa nät är så känsligt beror på att det inte är helt ovanligt att vi kör PoE över kabels maximalt specade längd vilket verkligen kräver att kableringen uppfyller dom standarder som är satta!

Networking geek, #28735

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2005

Att dokumentera och mäta sin installation, borde åtminstone vara praxis. Tyvärr är det långt ifrån detta inom installationsbranschen och IT-branschen. Grovt generaliserat kan man säga att elinstallationsföretag över lag är bättre än rena "svagströmsfirmor" och "IT-fixare" på detta. Det finns alltid undantag, men skulle vilja säga att man rent generellt kan se om en kabel (vilken som helst), syns tydligt på förläggningen om den är förlagd av en person som har kännedom om hur man drar kablar. Gentemot om man ser en outbildad person som råkat få uppdraget att "slänga ut lite tråd".

Den enklaste förklaringen är nog så enkel som att en elektriker helt enkelt har fått utbildning i hur kablar ska och får dras. Och som ett brev på posten så blir spridningsnätet/nätverket i stort sett alltid bra från början, då man får en strukturerad och korrekt förläggning.

Även om det är beroende på "vad kunden kräver", så utför en seriös installatör ALLTID provning med riktiga instrument för att se att installationen uppfyller önskad länkklassning. Även om inte kunden bryr sig ett dugg om att få protokoll på detta, så gör man det för sin egna säkerhets skull. För att kunna visa beställaren att man gjort en avprovning av anläggningen om det skulle uppstå en diskussion.

Kanske används inte hälften av uttagen under 1-2 år. Sedan kopplar kunden upp ett uttag och det visar sig att IT-avdelningen inte får igång utrustningen. Då är det bra både för installatör och kund, att kunna se i protokollen och övrig dokumentation, att installationen har utförts i enlighet med de standards som reglerar kraven på en installation.

Teknikkonsult inom elteknik, nätverk, antennteknik, KNX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Krillehöla
Registrerad
Jul 2001

Den firma som installerar datanät utan att kontrollmäta och lämna protokoll till kund är ej seriös och bör undvikas.
Hur vet ni till 100% att ni lämnar ifrån er något som funkar utan att mäta?
Betalar inte kunderna för ett 100% godkänt nät?

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Det beror väl lite på, gör du en installation från någonstans till en patch panel så borde de vara praxis att kolla den installationen, men sedan så om man har köpt färdiga halv meters kablar som man kopplar mellan panel och switch så är det väl kanske mindre vanligt att kola dessa om man inte gör dem själv förstås.

Det är samma med fibersvets, man lär sig i skolan om en max dämpning på en skarv men när man kommer ut i verkligheten så tänjer de lite på minimum värdena, särskilt om man måste svetsa minst 48st fiber för att få arbetet klart så fort som möjligt.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av VexedRelic:

Det beror väl lite på, gör du en installation från någonstans till en patch panel så borde de vara praxis att kolla den installationen, men sedan så om man har köpt färdiga halv meters kablar som man kopplar mellan panel och switch så är det väl kanske mindre vanligt att kola dessa om man inte gör dem själv förstås.

Det är samma med fibersvets, man lär sig i skolan om en max dämpning på en skarv men när man kommer ut i verkligheten så tänjer de lite på minimum värdena, särskilt om man måste svetsa minst 48st fiber för att få arbetet klart så fort som möjligt.

Man struntar i kvaliteten för att man tagit på sig ett jobb man sedan inte hinner med på angiven tid? Är det så du menar? Vad säger kunderna om det, för jag förutsätter att du berättar om att ni inte följer riktlinjerna?

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av MultiMan:

Man struntar i kvaliteten för att man tagit på sig ett jobb man sedan inte hinner med på angiven tid? Är det så du menar? Vad säger kunderna om det, för jag förutsätter att du berättar om att ni inte följer riktlinjerna?

Var inte jag, vill inte jobba som fiber tekniker, men en kille jag plugga med som är fiber projektör idag, när han var ute på praktik och svetsade en skarv med runt 0.5 dB dämpning så sa handläggaren att låta det vara och inte svetsa om. Men när vi läste fiber och svetsade i skolan så fick vi max ha en dämpning på 0.2 - 0.3 dB per km fiber eller nåt sånt, var ett tag sedan vi gick den utbildningen.

Skulle väl vara så att företag har olika standarder och i överlag kanske det inte kommer spela roll för kunder eftersom det försämrar inte hastigheten utan snarare styrkan på ljuset och om den blir för svag så kan det orsaka att fiber länkar går upp och ned, särskilt på långa sträckor om ett slarv jobb har skett. Även om slut styrkan på ljuset kommer upp i 3 dB, eller en halvering av ljuset så är hastigheten den samma, kommer kunden märka skillnad? Inte alls, det är väl kanske mer en fråga angående att göra ett bra jobb och ha en viss stolthet över att göra det så bra som möjligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av MultiMan:

Man struntar i kvaliteten för att man tagit på sig ett jobb man sedan inte hinner med på angiven tid? Är det så du menar? Vad säger kunderna om det, för jag förutsätter att du berättar om att ni inte följer riktlinjerna?

Det här är ju en praxis som täcker in de flesta branscherna i företagssverige idag, för att tjäna en hacka försöker man "komma undan" med så mycket som möjligt, funkar det så funkar det....

Varför försöka göra något bättre om det funkar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av VexedRelic:

Var inte jag, vill inte jobba som fiber tekniker, men en kille jag plugga med som är fiber projektör idag, när han var ute på praktik och svetsade en skarv med runt 0.5 dB dämpning så sa handläggaren att låta det vara och inte svetsa om. Men när vi läste fiber och svetsade i skolan så fick vi max ha en dämpning på 0.2 - 0.3 dB per km fiber eller nåt sånt, var ett tag sedan vi gick den utbildningen.

Skulle väl vara så att företag har olika standarder och i överlag kanske det inte kommer spela roll för kunder eftersom det försämrar inte hastigheten utan snarare styrkan på ljuset och om den blir för svag så kan det orsaka att fiber länkar går upp och ned, särskilt på långa sträckor om ett slarv jobb har skett. Även om slut styrkan på ljuset kommer upp i 3 dB, eller en halvering av ljuset så är hastigheten den samma, kommer kunden märka skillnad? Inte alls, det är väl kanske mer en fråga angående att göra ett bra jobb och ha en viss stolthet över att göra det så bra som möjligt.

Jag tror du blandar ihop olika dB-värden. Skarvdämpningen är en sak. Dämpningen per kilometer en annan. Båda dessa dämpningar tillsammans (ihop med andra parametrar), får inte överstiga x dB totaldämpning. (Nu var ju inte 0.5 i skarvdämpning något bra (max 0,3), men du skrev att ni fick ha max 0.2-0.3 per km.. Så därav blev det visst ihopblandat).

Om du jobbar mot större aktörer så är det väldigt hårda krav. Förutom att följa standard, så har man långtgående kravspecifikationer med bland annat maxvärden som är en bit under standardvärdena. Och man har krav på dokumenterad mätning för att visa att kraven uppfylls. Dessutom gör många aktörer egna kontroller för att säkerställa att dokumentationen är riktig.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Det här är ju en praxis som täcker in de flesta branscherna i företagssverige idag, för att tjäna en hacka försöker man "komma undan" med så mycket som möjligt, funkar det så funkar det....

Varför försöka göra något bättre om det funkar?

Och endast genom att mäta på rätt sätt, så vet man att det fungerar fullt ut. Med ett riktigt verktyg/instrument, görs mätningar för att kontrollera kabelns och de anslutna donens funktion. Man mäter att installationen klarar kraven för att ansluten utrustning ska kunna kommunicera med maximal hastighet.

Att koppla en switch i ena änden och en dator i den andra för att se att det blir länk, är inte mer garanti än att man vet att trådarna är rätt kopplade rent fysiskt. Vi vet ingenting om ifall den aktuella länken klarar kraven vad gäller överföring. Vid eventuella prestandaproblem så är det A och O att veta att kabeln som trafiken skickas över, är fullgod och inte är den del i länken som orsakar dåligt prestanda.

Teknikkonsult inom elteknik, nätverk, antennteknik, KNX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Om inte kunden kräver mätning är det väldigt bra som installationsföretag att kunna säga att när vi lämnade var allt enligt standard. Jag skulle aldrig beställa en installation utan kontrollmätning med riktigt instrument.