Svart skärm efter att ha installerat GTX 980

Permalänk

Svart skärm efter att ha installerat GTX 980

Hej!

En noobfråga, jag har precis hämtat mitt GTX 980 och det är så att jag har lite problem med installeringen av kortet. Detta är första gången som jag byter till ett nytt grafikkort så det är helt nytt för mig. Problemet är att jag bara får en svart skärm men kortet ser ut att funka annars. Jag avinstallerade gamla drivrutiner från kontrollpanelen och gick även in i device managern och avinstallerade mitt gamla kort där. Jag tänkte bara höra med er om ni kunde ge mig en liten step-by-step tutorial?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Kollat så att alla kablar sitter korrekt och fast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gmodderable:

Hej!

En noobfråga, jag har precis hämtat mitt GTX 980 och det är så att jag har lite problem med installeringen av kortet. Detta är första gången som jag byter till ett nytt grafikkort så det är helt nytt för mig. Problemet är att jag bara får en svart skärm men kortet ser ut att funka annars. Jag avinstallerade gamla drivrutiner från kontrollpanelen och gick även in i device managern och avinstallerade mitt gamla kort där. Jag tänkte bara höra med er om ni kunde ge mig en liten step-by-step tutorial?

Tack på förhand!

Har du skärmkabeln inkopplad i grafikkortet? Strömkontakterna isatta?

Permalänk
Medlem

Som personen ovan nämnde, dubbelkolla så att du har kopplat skärmen till grafikkortet och inte till modekortet om du nu har ett moderkort med sådan funktion!

Permalänk
Medlem

Som redan sagts om ström och kablar sitter rätt, så uppdatera bios.

Vad är resten av hårdvaran? kan vara bra att veta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast

Har du en 120hz skärm? Jag fick blackscreen efter avinstallation utav drivrutinerna pga att min skärm var inställd som 120hz och utan rätt drivrutiner så kunde inte mitt 980 visa bild förräns jag hade installerat dem nya.

Min lösning var att koppla ur skärmen och använda min 60hz skärm, installerade sen 344.11 och kopplade sedan tillbaks min 120hz och nu har jag bild igen i rätt frekvens!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Mitt moderkort har inga DVI uttag och nej jag har ingen 120hz skärm heller :/ Får väl testa att uppdatera BIOS och se om det är löser det. Allt sitter där det ska

Permalänk

Har ett ASUS Sabertooth X79 LGA 2011 moderkort, 16b corsair vengeance ram, en intel i7 3820 processor.

Permalänk
Medlem

Löste det sig?

Permalänk

Trasigt moderkort

Skrivet av iWeeby:

Löste det sig?

Nja inte riktigt, när jag försökte flasha mitt moderkort slutade datorn helt att fungera Blir en dyr månad då jag inte fick någon garanti på moderkortet. Ska lämna in den till inet för montering, vågar inte riskera att något händer om jag skulle få hjälp av en privatperson. En riktig mardrömsmånad kan man säga

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort har biosuppdatering via usbsticka, som du kan köra utan att datorn är igång. Så ladda ner rätt bios från en annan dator, kolla här hur du gör sen http://event.asus.com/2012/mb/USB_BIOS_Flashback_GUIDE/

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Sitter i liknande situation.
Köpte ett Zotac 980 igår. Funkar på DVI men Displayports ger ingen signal överhuvudtaget.

Var nere på Inet idag och enligt dem så gav den bild i deras testburk på alla 3 Displayportarna.

Provat annan kabel också utan resultat.

Funderar på om det är Moderkortet eller Monitorn som inte gillar GTX 980.

Moderkortet är ett ASUS ROG Max. VI Impact och Monitorn en helt ny Eizo EV2736-W. 600W Corsair borde räcka.

Känns j-vligt surt just nu.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt.
Fick mitt GTX 980 och det blir bara svart efter windows loggan.

I Ubuntu funkar det bra.
Har en PG278q skärm

edit

fick igång det. verkar som det funkar nu...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Får ingen bild alls, ingen POST ingenting med mina gtx980 evga :-(. Kör med dvi till en dell u2711. Hittar ingen source alls, kan ju inte göra nånting ju. Nån idé?

Permalänk
Medlem

Kört med ett kort och båda korten och ingen bild alls

Kör en 3930k på asus rampage IV formula. Allt funkade perfekt med gamla korten men nu ingen bild alls, ingen källa så kan inte se bios eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Får ingen bild alls, ingen POST ingenting med mina gtx980 evga :-(. Kör med dvi till en dell u2711. Hittar ingen source alls, kan ju inte göra nånting ju. Nån idé?

har du PSU så det räcker?
stoppat in alla power sladdar i kortet?
resetat bios?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

har du PSU så det räcker?
stoppat in alla power sladdar i kortet?
resetat bios?

Har en Corsair AX1200 som tidigare idag drev 2st GTX690 utan problem (2x8-pin per kort). Alla sladdar i kortet, Geforce-loggan på sidan lyser upp på båda, SLI-brygga i, när jag stoppar i korten hör jag tydligt "klick" från PCIe-fästet att kortet är i. Har inte uppdaterat BIOS men vill verkligen in te göra det och tycker inte att det borde behövas (får bli allra sista utvägen) men kan inte se POST eller bios eller ingenting (men jag hör att windows startar som vanligt genom högtalarna)

Permalänk
Skrivet av cfwin:

Har en Corsair AX1200 som tidigare idag drev 2st GTX690 utan problem (2x8-pin per kort). Alla sladdar i kortet, Geforce-loggan på sidan lyser upp på båda, SLI-brygga i, när jag stoppar i korten hör jag tydligt "klick" från PCIe-fästet att kortet är i. Har inte uppdaterat BIOS men vill verkligen in te göra det och tycker inte att det borde behövas (får bli allra sista utvägen) men kan inte se POST eller bios eller ingenting (men jag hör att windows startar som vanligt genom högtalarna)

Om windows startar, så bör grafikkortet "fungera". I för sig kunde jag med mitt defekta 8800GT bara få igång datorn utan drivers (annars blev det bara en krasch).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gmodderable:

Hej!

En noobfråga, jag har precis hämtat mitt GTX 980 och det är så att jag har lite problem med installeringen av kortet. Detta är första gången som jag byter till ett nytt grafikkort så det är helt nytt för mig. Problemet är att jag bara får en svart skärm men kortet ser ut att funka annars. Jag avinstallerade gamla drivrutiner från kontrollpanelen och gick även in i device managern och avinstallerade mitt gamla kort där. Jag tänkte bara höra med er om ni kunde ge mig en liten step-by-step tutorial?

Tack på förhand!

Skrivet av HorzaSe:

Sitter i liknande situation.
Köpte ett Zotac 980 igår. Funkar på DVI men Displayports ger ingen signal överhuvudtaget.

Var nere på Inet idag och enligt dem så gav den bild i deras testburk på alla 3 Displayportarna.

Provat annan kabel också utan resultat.

Funderar på om det är Moderkortet eller Monitorn som inte gillar GTX 980.

Moderkortet är ett ASUS ROG Max. VI Impact och Monitorn en helt ny Eizo EV2736-W. 600W Corsair borde räcka.

Känns j-vligt surt just nu.

Skrivet av Cyberz:

Sitter i samma båt.
Fick mitt GTX 980 och det blir bara svart efter windows loggan.

I Ubuntu funkar det bra.
Har en PG278q skärm

edit

fick igång det. verkar som det funkar nu...

Skrivet av cfwin:

Kört med ett kort och båda korten och ingen bild alls

Kör en 3930k på asus rampage IV formula. Allt funkade perfekt med gamla korten men nu ingen bild alls, ingen källa så kan inte se bios eller nåt.

Håll er till AMD!

*duckar snabbt*

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om windows startar, så bör grafikkortet "fungera". I för sig kunde jag med mitt defekta 8800GT bara få igång datorn utan drivers (annars blev det bara en krasch).

Jo men eftersom det inte går att se något när man sätter på datorn så går det liksom inte att göra något heller . Har startat ett ärende på EVGAs hemsida och hoppas de har några tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Jo men eftersom det inte går att se något när man sätter på datorn så går det liksom inte att göra något heller . Har startat ett ärende på EVGAs hemsida och hoppas de har några tips.

Ganska vanligt att bios måste uppdateras när man går från lite äldre kort till mer nyare, tex Nvidia 7 och 9 serien, men också samma med AMD kort men verkar vara lite mindre drabbade.

En förklaring jag sett någonstans är att Intel Management Engine är inblandat. och nyare grafikkorten kräver biosstöd för en nyare variant av denna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?
Fick du uppdatera bios?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ganska vanligt att bios måste uppdateras när man går från lite äldre kort till mer nyare, tex Nvidia 7 och 9 serien, men också samma med AMD kort men verkar vara lite mindre drabbade.

En förklaring jag sett någonstans är att Intel Management Engine är inblandat. och nyare grafikkorten kräver biosstöd för en nyare variant av denna.

Skrivet av Cyberz:

Hur har det gått?
Fick du uppdatera bios?

Gav upp igår kväll, nya försök idag. Kan det verkligen vara bios då? Får inga varningsbeeps från moderkortet att något är fel och jag kan ju höra att Windows startar helt normalt genom högtalarna.

Tänkte att jag skulle gå och pröva att köpa en DisplayPort sladd och pröva med den.

Är det nån som vet om det går att uppdatera bios på ett asus rampage iv utan bild?

Permalänk
Medlem

Ok, kollat att det faktiskt går att uppdatera bios utan att behöva bild så det är bra men eftersom jag aldrig uppdaterat bios så blir man ju lite osäker om jag kan gå direkt från den version jag har (som jag inte vet men borde ju vara en av de första versionerna) till den allra senaste??

Om man kollar listan på bios versioner som finns att ladda ner från Asus (http://www.asus.com/Motherboards/RAMPAGE_IV_FORMULABATTLEFIEL...) så verkar det som att vissa versioner kan man inte använda om ens bios är för gammalt men de allra senaste versionerna har inte det undantaget, så är dessa ok att installera?

Permalänk
Medlem

Så, gick åt hel*ete verkar det som

Samma felmeddelande med DisplayPort kabel till monitor, ingen signal.

Försökt flasha om bios men enligt Asus måste man först kovertera bios-strukturen från ROM till CAP för att kunna använda de nyaste bios-versionerna så försökte göra det men nu så startar bara datorn i 1 sek, stänger av, start 1 sek, stänger av, osv tills man drar el-sladden. Så pretty much screwed

Permalänk
Skrivet av cfwin:

Så, gick åt hel*ete verkar det som

Samma felmeddelande med DisplayPort kabel till monitor, ingen signal.

Försökt flasha om bios men enligt Asus måste man först kovertera bios-strukturen från ROM till CAP för att kunna använda de nyaste bios-versionerna så försökte göra det men nu så startar bara datorn i 1 sek, stänger av, start 1 sek, stänger av, osv tills man drar el-sladden. Så pretty much screwed

Sätt in gamla grafikkortet så du ser vad du gör

Står ju detta på försa bästa bios uppdatering:

Description Rampage IV Formula BIOS 4901 Improve system stability. File Size 4.63 MBytesupdate 2014/06/18 Download from Global

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sätt in gamla grafikkortet så du ser vad du gör

Står ju detta på försa bästa bios uppdatering:

Description Rampage IV Formula BIOS 4901 Improve system stability. File Size 4.63 MBytesupdate 2014/06/18 Download from Global

Jo, men kollar man igenom hela listan på tillgängliga bios så måste man efter bios 1404 konvertera från ROM till CAP för att kunna uppdatera, försökte det och gick inte bra som sagt.

Permalänk
Skrivet av cfwin:

Jo, men kollar man igenom hela listan på tillgängliga bios så måste man efter bios 1404 konvertera från ROM till CAP för att kunna uppdatera, försökte det och gick inte bra som sagt.

Låter rätt speciellt. Har tvärr inte stött på detta själv vis bios flash

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Låter rätt speciellt. Har tvärr inte stött på detta själv vis bios flash

Tryckte på BIOS switch knappen för att köra alternativa bioset (alltså original) och då är jag tillbaka på ruta 1: windows startar normalt (kan höra genom högtalarna) men ingen bild. Vete fasen hur jag går vidare, man kan ju tycka att nya kort alltid borde vara bakåtkompatibla menmen