Permalänk
Inaktiv

ASUS GTX 690 4GB

Hej!
Får köpa ett GTX 690 för 2900 kr av en kille. Är det kortet fortfarande ett bra kort och kommer det prestera bra tillsammans med spel som Borderlands The Pre Sequel och möjligen GTA V?
Resterande komponenter jag har står i sign

Permalänk
Medlem

Nej, tycker jag. Kortet har bara 2 GB VRAM per GPU och begränsas redan av det i en del spel, och det lär bli fler framöver. Dessutom är det ett dubbelGPU-kort vilket har sina brister. Dessutom är uppgraderingsmöjligheterna små. Dessutom är det begagnat med allt vad det innebär. Dessutom så har det inte alla nya tekniker och drar det mycket ström i jämförelse med...

GTX 970 och 980!
För nästan samma pris får du ett nytt GTX 970. Min rekommendation är antingen Asus eller MSI; de har fått fina recensioner då de är tysta och semipassiva.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809941
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809933

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Nej.
Jag hade hellre lagt till några hundralappar och köpt ett GTX 970.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MakeCoke:

Nej, tycker jag. Kortet har bara 2 GB VRAM per GPU och begränsas redan av det i en del spel, och det lär bli fler framöver. Dessutom är det ett dubbelGPU-kort vilket har sina brister. Dessutom är uppgraderingsmöjligheterna små. Dessutom är det begagnat med allt vad det innebär. Dessutom så har det inte alla nya tekniker och drar det mycket ström i jämförelse med...

GTX 970 och 980!
För nästan samma pris får du ett nytt GTX 970. Min rekommendation är antingen Asus eller MSI; de har fått fina recensioner då de är tysta och semipassiva.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809941
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809933

Skrivet av Minsc S2:

Nej.
Jag hade hellre lagt till några hundralappar och köpt ett GTX 970.

Skulle ett GTX 970 ifrån Zotac vara ett bra kort? Har nämligen inte råd till MSI eller ASUS kort.
http://www.inet.se/produkt/5411284/zotac-geforce-gtx-970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

Skulle ett GTX 970 ifrån Zotac vara ett bra kort? Har nämligen inte råd till MSI eller ASUS kort.
http://www.inet.se/produkt/5411284/zotac-geforce-gtx-970

Det går nog bra. För 100 kronor till får du dock ett EVGA: http://www.inet.se/produkt/5411300/evga-geforce-gtx-970-acx-1-0-cooling

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MakeCoke:

Det går nog bra. För 100 kronor till får du dock ett EVGA: http://www.inet.se/produkt/5411300/evga-geforce-gtx-970-acx-1-0-cooling

Skickades från m.sweclockers.com

Då får det bli ett sådant. Tack så mycket för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

Hej!
Får köpa ett GTX 690 för 2900 kr av en kille. Är det kortet fortfarande ett bra kort och kommer det prestera bra tillsammans med spel som Borderlands The Pre Sequel och möjligen GTA V?
Resterande komponenter jag har står i sign

Hej

Jag sitter på ett Asus GTX 690, och även om jag håller med trådsvararna att uppgraderingsmöjligheterna är få, måste jag säga att det flyter på väldigt bra med alla spel på marknaden idag. Jag har svårt att se hur det skulle vara så pass mycket sämre med Borderlands TPS och GTA V. Kommer du köra i 1080P? Då kommer du troligen att kunna maxa inställningarna och jag tror inte att det kommer att hicka särskilt mycket. 1440P? Då kommer du nog bli tvungen att dra ned lite men det är enbart marginellt (och tror då inte att ett GTX970 är så pass mycket bättre), just i högre upplösningar den begränsade VRAM tilldelningen blir lite problem.

Om jag hade köpt ett kort idag hade jag nog köpt ett GTX 980, men GTX 970 tror jag är det bästa prestanda/krona/strömförbrukning du kan hitta idag.

/ E

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thelin:

Hej

Jag sitter på ett Asus GTX 690, och även om jag håller med trådsvararna att uppgraderingsmöjligheterna är få, måste jag säga att det flyter på väldigt bra med alla spel på marknaden idag. Jag har svårt att se hur det skulle vara så pass mycket sämre med Borderlands TPS och GTA V. Kommer du köra i 1080P? Då kommer du troligen att kunna maxa inställningarna och jag tror inte att det kommer att hicka särskilt mycket. 1440P? Då kommer du nog bli tvungen att dra ned lite men det är enbart marginellt (och tror då inte att ett GTX970 är så pass mycket bättre), just i högre upplösningar den begränsade VRAM tilldelningen blir lite problem.

Om jag hade köpt ett kort idag hade jag nog köpt ett GTX 980, men GTX 970 tror jag är det bästa prestanda/krona/strömförbrukning du kan hitta idag.
/ E

Okej, min budget är väldigt strikt så har egentligen inte råd att lägga till dom 300 kronorna. Så är 690 fortfarande ett bra kort?
Jag kommer att spela i 1080P.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MakeCoke:

Nej, tycker jag. Kortet har bara 2 GB VRAM per GPU och begränsas redan av det i en del spel, och det lär bli fler framöver. Dessutom är det ett dubbelGPU-kort vilket har sina brister. Dessutom är uppgraderingsmöjligheterna små. Dessutom är det begagnat med allt vad det innebär. Dessutom så har det inte alla nya tekniker och drar det mycket ström i jämförelse med...

GTX 970 och 980!
För nästan samma pris får du ett nytt GTX 970. Min rekommendation är antingen Asus eller MSI; de har fått fina recensioner då de är tysta och semipassiva.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809941
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809933

Skrivet av Minsc S2:

Nej.
Jag hade hellre lagt till några hundralappar och köpt ett GTX 970.

Skrivet av thelin:

Hej

Jag sitter på ett Asus GTX 690, och även om jag håller med trådsvararna att uppgraderingsmöjligheterna är få, måste jag säga att det flyter på väldigt bra med alla spel på marknaden idag. Jag har svårt att se hur det skulle vara så pass mycket sämre med Borderlands TPS och GTA V. Kommer du köra i 1080P? Då kommer du troligen att kunna maxa inställningarna och jag tror inte att det kommer att hicka särskilt mycket. 1440P? Då kommer du nog bli tvungen att dra ned lite men det är enbart marginellt (och tror då inte att ett GTX970 är så pass mycket bättre), just i högre upplösningar den begränsade VRAM tilldelningen blir lite problem.

Om jag hade köpt ett kort idag hade jag nog köpt ett GTX 980, men GTX 970 tror jag är det bästa prestanda/krona/strömförbrukning du kan hitta idag.

/ E

Och ifall jag senare skulle köpa ett till 690 skulle det kunna vara något att köra dom i SLI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

Och ifall jag senare skulle köpa ett till 690 skulle det kunna vara något att köra dom i SLI?

Då blir det ju 4 gpuer totalt då behöver du rätt mycket kräm och många problem kan uppstå.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NatureBoyyy:

Då blir det ju 4 gpuer totalt då behöver du rätt mycket kräm och många problem kan uppstå.

Okej! Jag avvaktar lite så länge! Får ta och prata med föräldrarna och se vad dom tycker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NatureBoyyy:

Då blir det ju 4 gpuer totalt då behöver du rätt mycket kräm och många problem kan uppstå.

Eller finns det något bra AMD alternativ i 3000 kr prisklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

Eller finns det något bra AMD alternativ i 3000 kr prisklassen?

Du kan få tag på ett begagnat referens AMD R9 290 för runt 2000:- vilket ännu måste ses som rätt prisvärt. Dock begagnat och referenskylaren låter en hel del underbelastning.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

GTX690 är fortfarande kung

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tbax:

Du kan få tag på ett begagnat referens AMD R9 290 för runt 2000:- vilket ännu måste ses som rätt prisvärt. Dock begagnat och referenskylaren låter en hel del underbelastning.

Skrivet av Yorgo_:

GTX690 är fortfarande kung

Alright! Ska kolla runt lite efter ett 290.
Är dock väldigt sugen på ett GTX 690
Får se hur det blir!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

Och ifall jag senare skulle köpa ett till 690 skulle det kunna vara något att köra dom i SLI?

Vad jag vet så ska detta fungera.
Tänk dock på att då dessa korten redan är dubbelkort så kör du i praktiken redan SLI.
Lägger du då till ett kort till så kommer detta att gå upp till Quad SLI så detta kan vara något att kolla över så att allt detta stöds samt att om jag kommer ihåg rätt att skalningen inte blir lika bra på 4vägs sli som i 2vägs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

Alright! Ska kolla runt lite efter ett 290.
Är dock väldigt sugen på ett GTX 690
Får se hur det blir!

Tycker dessa bilder säger rätt mkt om GTX690.
Du kan se på den undre bilden att 690 får 98FPS i samma test där 970 får 97FPS och 980 får 89FPS.
Visst, lägre strömförbrukning, men 690 är snabbare. Fortfarande. Vare sig det är dual-gpu eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlatto:

Alright! Ska kolla runt lite efter ett 290.
Är dock väldigt sugen på ett GTX 690
Får se hur det blir!

Kolla på komplett imorgon, ett 290 för ett bra pris är mycket möjligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorgo_:

Tycker dessa bilder säger rätt mkt om GTX690.
Du kan se på den undre bilden att 690 får 98FPS i samma test där 970 får 97FPS och 980 får 89FPS.
Visst, lägre strömförbrukning, men 690 är snabbare. Fortfarande. Vare sig det är dual-gpu eller inte.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/8013?k=685bad4fac917...

http://www.sweclockers.com/image/diagram/7042?k=60e2c6372321c...

Blir nog ett 690 köp då det verkar vara ett bra kort!

Permalänk
Skrivet av Zlatto:

Blir nog ett 690 köp då det verkar vara ett bra kort!

GTX 690 sväljer fortfarande dom flesta spelen på högsta detaljnivå utan några som hellst problem så ja det är ett bra kort

Det väsnas en hel del dock

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Jag skulle också tagit 690 om jag kunde få det för 3000kr. Piskar ganska bra i 1440p med lite överklockning!

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

GTX 690 sväljer fortfarande dom flesta spelen på högsta detaljnivå utan några som hellst problem så ja det är ett bra kort

Det väsnas en hel del dock

Alldeles riktigt. Skulle precis säga att köra det på vatten. Dock såg jag att det var en begränsad budget, så det finns säkert ingen möjlighet för det.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svaren! Får med ett vattenblock så är inte helt omöjligt med vattenkylning i framtiden

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska sikta på ett 970 (det spelar mindre roll vilket, de är ungefär lika bra men med olika bra kylare och vissa är någon % snabbare).

DubbelGPU:er som 690 har en rad problem som blir irriterande i längden:

-DubbelGPU innebär de facto att du kör SLI och att spelet måste stödja SLI och att det måste finnas en profil. Inte ens idag är det en självklarhet att det stöds vid launch utan att det i bästa fall patchas in några månader efteråt om det kommer alls (Total War:Rome2 och Company of heros 2 är exempel på detta) och det kan dröja innan drivrutiner med profiler uppdateras. Det är inte säkert att GTA V kommer att stödja SLI (även om det är troligt). Då har du ett GTX 680 vilket är betydligt sämre än ett GTX 970.
-Du är fast med en lösning som inte går att uppgradera praktiskt (mer än två GPU:er fungerar inte så bra, att köpa ett 690 till innebär quadSLI med alla bekymmer som det medför).
-Ljud och värme är större problem, samtidigt som du behöver ett större nätaggregat.
-Dubbelgpu:er har större risker att få fel (dubbelt så mycket som kan haverera, större stress på själva kortet).

Sedan så är du som tidigare nämnts i tråden fast med 2gb VRAM (2gb till varje GPU så det är 2x2gb effektivt) vilket innebär att ju längre tid går (och spel vill ha alltmer VRAM) så måste du sänka inställningar för att inte slå i taket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Josuroli:

Jag tycker att du ska sikta på ett 970 (det spelar mindre roll vilket, de är ungefär lika bra men med olika bra kylare och vissa är någon % snabbare).

DubbelGPU:er som 690 har en rad problem som blir irriterande i längden:

-DubbelGPU innebär de facto att du kör SLI och att spelet måste stödja SLI och att det måste finnas en profil. Inte ens idag är det en självklarhet att det stöds vid launch utan att det i bästa fall patchas in några månader efteråt om det kommer alls (Total War:Rome2 och Company of heros 2 är exempel på detta) och det kan dröja innan drivrutiner med profiler uppdateras. Det är inte säkert att GTA V kommer att stödja SLI (även om det är troligt). Då har du ett GTX 680 vilket är betydligt sämre än ett GTX 970.
-Du är fast med en lösning som inte går att uppgradera praktiskt (mer än två GPU:er fungerar inte så bra, att köpa ett 690 till innebär quadSLI med alla bekymmer som det medför).
-Ljud och värme är större problem, samtidigt som du behöver ett större nätaggregat.
-Dubbelgpu:er har större risker att få fel (dubbelt så mycket som kan haverera, större stress på själva kortet).

Sedan så är du som tidigare nämnts i tråden fast med 2gb VRAM (2gb till varje GPU så det är 2x2gb effektivt) vilket innebär att ju längre tid går (och spel vill ha alltmer VRAM) så måste du sänka inställningar för att inte slå i taket.

Oj vilket svårt val detta är! Antigen vänta någon vecka och köpa ett grafikkort när Bordelands släpps eller köpa ett 690 nu. Ahh vilken ska jag välja.
Men tack för din text det hjälper absolut, väldigt bra att veta vad som är dåligt och vad som är bra med 690 kortet.

Permalänk
Inaktiv

La till en omröstning, rösta gärna så utgår jag därifrån

Permalänk
Medlem

Jag la min röst på ett 970. Jag hade inte satsat på ett kort med mindre än 3-4 gb idag, spelen blir ju mer och mer minneskrävande. Dessutom har 970 extremt låg strömförbrukning, i kombination med mycket fin prestanda.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av waverider:

Jag la min röst på ett 970. Jag hade inte satsat på ett kort med mindre än 3-4 gb idag, spelen blir ju mer och mer minneskrävande. Dessutom har 970 extremt låg strömförbrukning, i kombination med mycket fin prestanda.

Redan nu ser man att 970 vinner. Då får det bli ett sådant. Ska se ifall föräldrarna kan sponsra lite

Permalänk
Medlem

Helt klart att du ska köpa dig ett GTX 970 över ett GTX 690.

- Mycket bra kort fortfarande som alla säger men drar mycket ström och endast 2GB Vram.
- GTX 970 4GB Vram mycket mer framtid säkert och du får ett NYTT med garanti osv på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av piccaboo:

Helt klart att du ska köpa dig ett GTX 970 över ett GTX 690.

- Mycket bra kort fortfarande som alla säger men drar mycket ström och endast 2GB Vram.
- GTX 970 4GB Vram mycket mer framtid säkert och du får ett NYTT med garanti osv på.

Hålle med. 970 ska du köpa.

Skickades från m.sweclockers.com