Vad kommer hända med mitt nya grafikkort? GTX 970 .....

Permalänk

Vad kommer hända med mitt nya grafikkort? GTX 970 .....

System nu:

Corsair 600W nätdel
Athlon 750K cpu lätt uppskrämd
4gb ddr 3 minnen 1600mhz
Gigabyte GA-F2A55M-DS2 mATX moderkort

Grafikkort just nu: Gtx 660

----------------------------

Lirat de flesta nya spel i 1080p på low detail, funkat fint, Crysis 3, BF4 , Infinite osv...

Nu undrar jag, om man bara byter ut grafikkortet till ett standard GTX 970, kommer jag att få ut den mesta kraften, eller är det meningslöst?

(Jag vet att man borde minst ha en FX6300 cpu, helst i5 cpu osv osv,,, så ta inte upp detta, det vet jag, är intresserad av o veta hur mycker mer flyt jag får respektive hur mycket jag tappar om nu 970 kortet skulle suttit i en "riktig" dator med i5 cpu)

Gissa kan jag göra själv, vad tror ni som vet lite mer,,, är det kanske inte så att dom nya korten i 9 serien kanske inte tappar så mycket jämfört med om jag skulle stoppat i ett 780 kort?

Musse...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Tjena, du är i fel forum.. Detta är AMD, du pratar om 970 som nvidia (geforce) släpper.

Tror 970 kortet är snabbare än 780.
Har du en Gsync skärm så köp 970, du lär inte bli besviken.

Permalänk
Medlem

Du bör absolut inte para ihop en 750k med ett GTX970 iaf. Kommer flaska åt helvete.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Kommer inte spela nån roll om du sätter i ett 770, 780, 970, 980 eller väldigt lite roll, är och förblir CPU som sätter begränsningen här.
Men med en klockad 750K kan du gå upp ett snäpp i grafikkort och tjäna på det..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Prollen kommer flaska

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

System nu:

Corsair 600W nätdel
Athlon 750K cpu lätt uppskrämd
4gb ddr 3 minnen 1600mhz
Gigabyte GA-F2A55M-DS2 mATX moderkort

Grafikkort just nu: Gtx 660

----------------------------

Lirat de flesta nya spel i 1080p på low detail, funkat fint, Crysis 3, BF4 , Infinite osv...

Nu undrar jag, om man bara byter ut grafikkortet till ett standard GTX 970, kommer jag att få ut den mesta kraften, eller är det meningslöst?

(Jag vet att man borde minst ha en FX6300 cpu, helst i5 cpu osv osv,,, så ta inte upp detta, det vet jag, är intresserad av o veta hur mycker mer flyt jag får respektive hur mycket jag tappar om nu 970 kortet skulle suttit i en "riktig" dator med i5 cpu)

Gissa kan jag göra själv, vad tror ni som vet lite mer,,, är det kanske inte så att dom nya korten i 9 serien kanske inte tappar så mycket jämfört med om jag skulle stoppat i ett 780 kort?

Musse...

970 är bättre än 780 samt drar mindre ström. Med din nuvarande setup kan du inte vänta dig några under med en gpu uppgradering utan kommer krävas en nyare cpu och gärna 8 gig med minne. Jag hade även bytt nätaggregatet mot ett bättre kvalitetsaggregat då det är bland det viktigaste i datorn.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Det kommer att bli en märkbar förbättring fastän processorn flaskar. Du kommer att kunna spela Crysis 3 och BF4 på high, men FPSen kan förbli på samma nivå pga. att processorn flaskar.

Permalänk
Medlem

Frågan är varför du ska byta grafikkort ??

Är det för att köra med låga grafikinställningar och maximalt med bildrutor ? om svaret är ja då ska du inte köpa nytt grafikkort

Men gör du som nästan alla andra byter grafikkort för att kunna dra upp grafik inställningar då kommer du bli mycket nöjd med att byta grafikkort. du kommer troligen tappa 2-5 bps inte mer

se http://www.sweclockers.com/recension/18964-intel-core-i5-4690... så förstår du vad jag menar

din cpu som en A10 6800k http://www.sweclockers.com/nyhet/17166-amd-forbereder-athlon-...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kommer inte spela nån roll om du sätter i ett 770, 780, 970, 980 eller väldigt lite roll, är och förblir CPU som sätter begränsningen här.
Men med en klockad 750K kan du gå upp ett snäpp i grafikkort och tjäna på det..

Om du nu ska skriva ett inlägg så tycker jag du ska komma med något som visar att du har rätt. Du har endast rätt om han kör 640*480 med lägsta grafikinställningarna men vem skulle använda de inställningarna när man köper ett 970 kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

hade innan 270x och 760k @ 4.6 fick den GPUn att arbeta på max 80% . Så nej det är inte värt det. (om du tittar i tex msi afterburner efter en spel omgång kan du ju se om du maxar din nuvarande GPU. om inte lägg pengarna på CPU å mobo.

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Inaktiv

Bättre lägga ut på både cpu och grafikkort om du ska lira.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till Geforce*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Min CPU är gammal (se sign) så kommer lätt att flaska men jag beställde ett ASUS STRIX GTX 970 DC2 OC iaf från inet så det har inte kommit ännu men jag uppgraderar från ett ASUS AMD 5870 så oavsett så tror jag att det kommer att bli en skaplig uppgradering.

Jag kan återkomma idag alternativt imorgon när jag har testat grafikkortet.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

System nu:

Corsair 600W nätdel
Athlon 750K cpu lätt uppskrämd
4gb ddr 3 minnen 1600mhz
Gigabyte GA-F2A55M-DS2 mATX moderkort

Grafikkort just nu: Gtx 660

----------------------------

Lirat de flesta nya spel i 1080p på low detail, funkat fint, Crysis 3, BF4 , Infinite osv...

Nu undrar jag, om man bara byter ut grafikkortet till ett standard GTX 970, kommer jag att få ut den mesta kraften, eller är det meningslöst?

(Jag vet att man borde minst ha en FX6300 cpu, helst i5 cpu osv osv,,, så ta inte upp detta, det vet jag, är intresserad av o veta hur mycker mer flyt jag får respektive hur mycket jag tappar om nu 970 kortet skulle suttit i en "riktig" dator med i5 cpu)

Gissa kan jag göra själv, vad tror ni som vet lite mer,,, är det kanske inte så att dom nya korten i 9 serien kanske inte tappar så mycket jämfört med om jag skulle stoppat i ett 780 kort?

Musse...

Börja med agget (som jag gissar på är CX). Inget rolig upplevelse att bränna flera tusen kr och sen upptäcker du att saker går sönder i datorn eller agget bara stänger av sig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Då lånar jag tråden lite och frågar om en phenom II x4 965BE kommer flaska med ett 970 ? Moderkortet är ett Asus M4N68T-M

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk

tack grabbar, fattar läget, behåller grejorna jag har och spelar vidare o low 1080p, duger för mig nu, sen blir det uppgradering nästa höst..

Nätagget? corsair cx har jag haft sedan de kom ut, 4st nättag hitills aldrig minsta strul eller problem, men visst, nästa gamingdator byter jag till annat nätagg då, hehe,,, då kommer problemen väl då ,, haha..

tack... är nöjd med svaren..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

tack grabbar, fattar läget, behåller grejorna jag har och spelar vidare o low 1080p, duger för mig nu, sen blir det uppgradering nästa höst..

Nätagget? corsair cx har jag haft sedan de kom ut, 4st nättag hitills aldrig minsta strul eller problem, men visst, nästa gamingdator byter jag till annat nätagg då, hehe,,, då kommer problemen väl då ,, haha..

tack... är nöjd med svaren..

jo, men är aldrig ett problem du lär märka från det är försent. Du kan inte se när HDD får för mycket rippel (tills den går sönder) samma med moderkort/grafikkort (med HDD är känsligare för rippel).

Här är ett nyare CX agg (version 1 var bedrövlig dålig, V2 var aningen bättre), nuvarande fungerar om man har extremt billig surfdator/gamla delar som man inte är rädd om. Men även nyaste version har problem, agg som går sönder onormalt fort (inom en månad i vissa fall).
http://www.hardwareheaven.com/2013/05/corsair-cx600m-power-su...

Här är en lista med agg av bra kvalité
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EMM386:

Då lånar jag tråden lite och frågar om en phenom II x4 965BE kommer flaska med ett 970 ? Moderkortet är ett Asus M4N68T-M

Den cpun flaskar ett 670 om den går utan en ö-klock. Sorry, men det är nog inte värt pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Den cpun flaskar ett 670 om den går utan en ö-klock. Sorry, men det är nog inte värt pengarna

Hade ett 670OC i den burken innan och vad jag märkte så flaskade inte cpun och gpun då? Men okej tack för upplysningen, då blir det icke ett 970 till den.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Spelar det verkligen så stor roll om CPU flaskar? Jag tror iaf man märker större skillnad med nytt grafikkort än vad man faktiskt gör med en ny CPU oavsett om det flaskar.

Jag uppgraderar från ett Asus Radeon HD 5870 1GB och bara de 3GB extra minnena känns som ett rejält lyft men sen så spelar jag iofs inte mycket mer än Skyrim...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EMM386:

Hade ett 670OC i den burken innan och vad jag märkte så flaskade inte cpun och gpun då? Men okej tack för upplysningen, då blir det icke ett 970 till den.

Vad jag menade är att du inte kommer att kunna utnyttja kortets fulla kapacitet, vilket är grymt synd när man har lagt ut flera tusen. Sedan beror det ju självklart på en mängd andra saker.. speltitel, vilken upplösning du har, om du planerat att klocka cpun osv. som ju bara du kan svara på. Finns en mängd tester att titta på om man vill för din cpu men rent generellt är det nog ej värt det.