Problem med backlight på LCD-skärm. Hjälp sökes!

Permalänk
Medlem

Problem med backlight på LCD-skärm. Hjälp sökes!

Hej sweclockers!

Jag har fått problem med min bildskärm. En BenQ E2420HD.

Jag noterade att skärmen började blinka till lite då och då för några veckor sedan. Det rörde sig endast om ca 1-2 sekunders svart skärm, varpå den fungerade normalt igen någon timme/några timmar innan nästa spontana svarta skärm. Skärmen har varit kopplad med HDMI-kabel och jag tänkte att denna kanske glappade. Därför testade jag med en annan, men problemet kvarstod.

Idag passade jag också på att testa skärmens inbyggda högtalare, dessa har jag i princip aldrig använt sedan inköpet (2008/2009 någon gång). Cirka en timme efter att jag testat högtalarna (vet inte om det är relevant) förlorade skärmen ljusstyrka så till den grad att jag först inte insåg att den visade någon bild överhuvudtaget. Vad jag förstått från mina sökningar på nätet verkar den inte ha ett fungerande s.k. backlight. Dock fungerar skärmen och lyser lika skarpt som vanligt varje gång man startar om den, men bara under den korta period den visar BenQs välkomstlogotyp, och sedan rutan som visar bildkälla, därefter förlorar den i princip all ljusstyrka.

[tl;dr]: Skärmen stänger av backlight efter att ha visat BenQs startupskärm samt rutan med information om bildkälla.

Det jag nu undrar är om någon här vet ifall det är något jag kan försöka göra åt problemet. Har jag missat eller missförstått något? Vet någon ifall det är något som måste bytas ut? Någon kondensator som måste bytas? Eller har skärmen helt enkelt levt ut sitt liv?

Det jag har testat:
- Uppdaterat grafikdrivrutiner.
- Testat med olika input till skärmen HDMI-port 1 och 2 samt VGA-sladd.
- Kontrollerat sladdarna med andra skärmar.
- Testat koppla skärmen till en annan PC.

Tacksam för all input jag kan få!

Mvh
Desd

Permalänk
Medlem

Är du händig så kan det ju vara kul att försöka fixa själv.
Det är ju oftast väldigt enkelt att hitta trasiga kondensatorer.
Men mer än så och du behöver instrument och lite elkunskaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Desd:

Hej sweclockers!

Jag har fått problem med min bildskärm. En BenQ E2420HD.

Jag noterade att skärmen började blinka till lite då och då för några veckor sedan. Det rörde sig endast om ca 1-2 sekunders svart skärm, varpå den fungerade normalt igen någon timme/några timmar innan nästa spontana svarta skärm. Skärmen har varit kopplad med HDMI-kabel och jag tänkte att denna kanske glappade. Därför testade jag med en annan, men problemet kvarstod.

Idag passade jag också på att testa skärmens inbyggda högtalare, dessa har jag i princip aldrig använt sedan inköpet (2008/2009 någon gång). Cirka en timme efter att jag testat högtalarna (vet inte om det är relevant) förlorade skärmen ljusstyrka så till den grad att jag först inte insåg att den visade någon bild överhuvudtaget. Vad jag förstått från mina sökningar på nätet verkar den inte ha ett fungerande s.k. backlight. Dock fungerar skärmen och lyser lika skarpt som vanligt varje gång man startar om den, men bara under den korta period den visar BenQs välkomstlogotyp, och sedan rutan som visar bildkälla, därefter förlorar den i princip all ljusstyrka.

[tl;dr]: Skärmen stänger av backlight efter att ha visat BenQs startupskärm samt rutan med information om bildkälla.

Det jag nu undrar är om någon här vet ifall det är något jag kan försöka göra åt problemet. Har jag missat eller missförstått något? Vet någon ifall det är något som måste bytas ut? Någon kondensator som måste bytas? Eller har skärmen helt enkelt levt ut sitt liv?

Det jag har testat:
- Uppdaterat grafikdrivrutiner.
- Testat med olika input till skärmen HDMI-port 1 och 2 samt VGA-sladd.
- Kontrollerat sladdarna med andra skärmar.
- Testat koppla skärmen till en annan PC.

Tacksam för all input jag kan få!

Mvh
Desd

Kolla direkt med Benq i Sverige. Jag reklamerade min skärm dit som gått sönder på samma sätt. Dom kollade garanti genom serienummer. Sedan fyllde jag i uppgifter på deras sida. Dagen efter hade jag en ny skärm hemma. Skickade sedan tillbaka den trasiga skärmen. Kanonbra service.

Men har du inte garanti kvar så kan ju kanske bli svårare

Jag fick info av Alina där jag köpt skärmen.
Så här står det hos Alina. Ring nåt av numren så hjälper dom dig

BenQ
Garanti sköts av BenQ
Technical Support Helpdesk: 08-519 92048 ( 09:00 - 17:00 )
RMA Helpdesk: 08-519 92054 ( 09:00 - 17:00 )

Permalänk
Medlem

Missade att den var köpt 2008/2009. Då kan det nog bli svårt att få BenQ att fixa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Är du händig så kan det ju vara kul att försöka fixa själv.
Det är ju oftast väldigt enkelt att hitta trasiga kondensatorer.
Men mer än så och du behöver instrument och lite elkunskaper

Jo. Blir nog att jag öppnar den och ser ifall det är något som verkar rimligt att byta ut. Såg någon fix där man satte displayen i en gammal crt-skärm och hade en glödlampa som bakom-belysning. Det får bli ett roligt experiment om allt annat misslyckas.

Skrivet av niclasc:

Missade att den var köpt 2008/2009. Då kan det nog bli svårt att få BenQ att fixa det

Jo precis, det är för sent för garanti. Tack för svar i alla fall!