Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" FÄRDIG

Permalänk
Medlem

Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" FÄRDIG

Här tänkte jag redovisa mitt bygge av en så kallad Dreamhack-hylla som vi gör för Dreamhack Winter 2014. Försöker göra det här i god tid innan DH, ifall någon skulle bli sugen på att göra en likadan.

Vi börjar väl med lite "syftesbeskrivning".

Det är tre problem jag vill lösa med det här projektet:

  1. Utrymmesbristen på datorplatserna

  2. Stöldskydd

  3. Enkel transport av tung utrustning ut och in på Elmia

Dessutom vill jag få en snygg och praktisk plats på DH.

Jag har naturligtvis finkammat nätet på likartade lösningar och kan direkt säga att Allings DH READY, tobbe305s DH Hylla Done right och i synnerhet vanillaskyes Hylla till Dreamhack winter 2013 har varit stora inspirationskällor. Tack för det killar!

Beskrivning
Min hylla är i själva verket en öppen låda med hjul på. När den agerar "hylla" ställs den upp-och-ned på bordet och den ena långsidan tas bort. Lådan är då 83cm bred, 55cm djup och 46cm hög. Långsidan som tas bort är försedd med lås så att man kan gå på dass utan att få bordet länsat. Ovanpå ställs datorlådan som hålls fast av två byglar som dessutom förhindrar att sidoplåtarna tas bort. Lådan hålls på plats på bordet med hjälp av JonteBondues utmärkta vinkeljärnslösning (länk till min bild av hans lösning) samt dubbelhäftande tejp.
Kolla gärna in min ritning på Tinkercad (sök på "dh-box" om länken inte fungerar).

Material
Jag har valt att bygga lådorna i 12mm byggplywood. Det är ett segt material som dessutom är relativt billigt. Jag gav 180:-/skiva för det (1 skiva=1 låda). Den kommer dessutom stagas upp med 20x20mm reglar. Alla sidor består av en enkel skiva utom taket/botten som blir dubbla skivor på grund av belastningen.
Alternativa material

Jag hade egentligen tänkt bygga lådan i 12mm spånskiva vilket hade varit ännu billigare men det föll på risken för regn vid transporten från parkeringen till Elmia samt att det är lite skört för brytning. Eller helst 16-18mm limträskiva vilket hade varit snyggare och stabilare men det gick bort på grund av priset. MDF var också i tankarna men det blev också dyrt (och tungt). Plywood blev en kompromisslösning. Nackdelen med denna plywood är att den är lite bågig och har kvisthål, dessutom kan det vara luckor i lagrena. Köper man dyrare plywood slipper man de problemen.

Dold text

Extrautrustning

Utöver hjul och byglar kommer lådan att utrustas med:

  • RGB LED-lister 3m (från e-bay)

  • Kabelgenomföringar

  • Lås

  • Grenkontakt

  • Mobil-hållare

  • Mugg-/burkhållare

  • Gängade hål på sidorna för att koppla ihop flera lådor med varandra

Dold text

Jag kommer faktiskt att bygga tre lådor: en för test och två för att ha med. De kommer att målas mattsvarta på insidan och vita på utsidan.

Så kommer då lite bilder!

Först sågar vi till alla delar. Jag lägger alla tre skivorna på varandra och sågar samtidigt för att på mindre flisning i kanterna.

Många skivor blir det till tre lådor: 6st kortsidor, 6st långsidor, 3st yttertak och 3st innertak.

Kortsidorna, hål för sammankoppling

Kortsidorna skall jag borra hål i för att kunna koppla ihop lådorna med varandra. För att få ett standardmått kryssmäter jag ut mitten och gör 4 markeringar 16cm ut åt varje håll.

Dold text

Fräsning av skivorna, test

Jag skall i första hand limma ihop skivorna med varandra och för att få en ordentlig limyta så gerar jag de sidor som skall limmas. Eftersom jag inte gersågade i förstaläget (när jag sågade upp skivorna) så får jag göra detta i efterhand, med överhandsfräs. Det var helt enligt planeringen eftersom jag ville kunna såga alla tre skivorna samtidigt. Först var jag dock tvungen att hitta rätt inställning på fräsen:

Här är min provbit och man kan också se fräsen jag kör med, helt ny...not!

Till höger första försöket: för djupt, tog i aluminiumskenan. Till vänster andra försöket: liten aning för högt, ca 0,5mm, skulle kunna funka.

Tredje försöket: det blir kanon!

Nu är det bara att fräsa av de andra kanterna: fyra på varje yttertak + tre på varje kort- och långsida.

Dold text

Byglarna

En "safety feature" på lådan är ju att kunna låsa fast chassit på toppen. Det görs med två byglar som skruvas fast på insidan. Dessutom sitter det små lister på utsidan av lådans fötter som gör att man inte kan dra ut chassit från byglarna. här är lite bilder från tillverkningen av byglarna:

Stålrör och gängstång utgör själva kärnan i bygeln

Sitter ihop med en mutter

För att inte gängstången skall skava sönder chassit så kläs dom med trä. Det är två 20x20mm reglar till varje stång som jag först fräst ur ett spår i, borrat rent och sedan gängat upp.

Dold text

Nästa steg blir att borra kortsidorna och fräsa färdigt alla sidor.

Uppdateringar kommer!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant projekt. Följer gärna fortsättningen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
99:e percentilen

Wow! Kommer bli asbra. Kul att du har fått inspiration från min hylla!

Byglarna verkar lite overkill tycker jag; har svårt att tro att någon lyfter ner och stjäl ett stort tower. Nackdelen med byglarna är att du begränsar dig till chassin som får plats under dem. Vad tänker du om det?

Var även medveten om att du inte kommer kunna lägga upp jättemycket grejer på hyllan när den inte har väggar, för då är risken mycket stor att sakerna ramlar ner på någon annan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Wow! Kommer bli asbra. Kul att du har fått inspiration från min hylla!

Byglarna verkar lite overkill tycker jag; har svårt att tro att någon lyfter ner och stjäl ett stort tower. Nackdelen med byglarna är att du begränsar dig till chassin som får plats under dem. Vad tänker du om det?

Var även medveten om att du inte kommer kunna lägga upp jättemycket grejer på hyllan när den inte har väggar, för då är risken mycket stor att sakerna ramlar ner på någon annan.

Tack! Klart man tar efter dom bästa.

Håller med om byglarna, det är overkill. Från början var det bara spännband, det skulle ju vara mer flexibelt men sedan läste jag om alla "sladdklippare" på DH och tänkte att spännband kan man lätt klippa av. Byglarna blir också stummare som någon får ett anfall och sparkar till bordet så kommer inte lådan att tippa. Tror att den största stöldrisken egentligen är att någon öppnar sidopanelen och rycker ett grafikkort eller liknande. Om jag byter chassi så får jag göra om byglarna som det ser ut nu men materialet till dom var rätt billigt och jag kan kanske till och med återanvända en del.

Jag har funderat på det där med väggar. Som det ser ut nu blir det väl någon variant där jag använder den lösa luckan som bakvägg. Eventuellt kan jag utnyttja hjulen på något sätt också. Har inte klurat färdigt riktigt där.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Nu har jag hunnit greja lite till och tagit lite mer bilder!

Började med att borra upp kortsidorna så att jag kunde plocka isär dom från varandra sedan.

Borrning av kortsidorna

Lite opraktiskt men jag ville vara säker på att dom var lika höga och breda innan jag började borra.

Slipade av sidorna med excenterslipen för att få till dom där sista millimetrarna som skilde dom åt i storlek.

In i pelarborren för att få raka och fina hål.

Dold text

Gerfräsning av kanter

Sedan var det dags att börja gera/kantfräsa delarna. Jag bestämde mig för att bara göra delarna till en låda idag och sedan fortsätta med dom andra när jag monterat den (ifall något skiter sig).

Det gick relativt fort att fräsa men det blir rätt många meter att avverka ändå.

Looking good...

Dold text

Urtag och taklimning

Här ser man en liten specialare. För att kunna använda vinkeljärn i framkant måste jag lämna en bit av kortsidans framände ogerad med ett mosvarande urtag i luckan (på bilden ligger kortsidan överst och luckan under). Det här klarnar nog längre fram när jag kan visa bilder på en montrad låda (ifall det var oklart nu).

Här är alla skivor som behövs till en låda, 6st in alles.

Sedan var det dags att limma ihop innertaket och yttertaket. Här uppträder också ett märkligt matematiskt fenomen, innertaket visade sig nämligen vara för litet! Det var tänkt att precis fylla upp mellan den innrekanten av gerningarna men det gjorde den inte. Jag hade räknat med att yttermåttet minus 2x12mm skulle bli ett perfekt mått på innertaket men tji fick jag. Det är dock ingen större katastrof, det hade mest varit smidigt när man monterade delarna och givit lite extra stadga.

Dold text

Bonus: bild på tillbehören

Som en liten extra bonus kommer en bild på tillbehören!

Det är: mugghållare, mobilhållare, kabelgenomföring, lås (i plastpåsarna), hjul och LED list med tillbehör.

Dold text

Imorgon skall förhoppningsvis taket ha torkat och då är det dags för en provmontering av första lådan!

Har också börjat fundera på om hjulen skall vara löstagbara så att man får en helt slät ovansida...hmmm, tål att tänka på...

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering

Nu har taket torkat så jag gjorde en lite torrmontering (utan lim).

Alla delarna i sprängläge, fronten närmast i bild.

Monterad med klämmor enbart. Man kan i alla fall få en känsla för hur den kommer att se ut i transportläget (om man fantiserar dit hjulen).

Har insett att man måste vara minst två personer för att klara limmomentet. Om man inte får delarna på plats och i spänn kvickt så torkar limmet. Hoppas kunna limma ihop den under dagen.

Nu skall jag först iväg och fiska!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Ser snyggt ut, kommer defentivt följas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av profbergvall:

Ser snyggt ut, kommer defentivt följas

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, jag skall göra mitt bästa för att bjuda på täta uppdateringar!

Igår fick jag inte tag på någon som kunde hjälpa mig att limma så jag får göra ett nytt försök i veckan. Köpte i alla fall ett par grenkontakter att sätta på insidan av bakväggen.

Det blev förresten ingen fisk igår men det var gött med lite friskluft i alla fall.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av Henrik-W:

Tack, jag skall göra mitt bästa för att bjuda på täta uppdateringar!

Igår fick jag inte tag på någon som kunde hjälpa mig att limma så jag får göra ett nytt försök i veckan. Köpte i alla fall ett par grenkontakter att sätta på insidan av bakväggen.

Det blev förresten ingen fisk igår men det var gött med lite friskluft i alla fall.

Ah, då var det nog jag som drog up dom, 5 abborrar på en timme

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av profbergvall:

Ah, då var det nog jag som drog up dom, 5 abborrar på en timme

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, din rackare! Nåja, jag slapp ju rensa fisk i alla fall.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av Henrik-W:

Aha, din rackare! Nåja, jag slapp ju rensa fisk i alla fall.

Det fick mor min göra haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Tack, jag skall göra mitt bästa för att bjuda på täta uppdateringar!

Igår fick jag inte tag på någon som kunde hjälpa mig att limma så jag får göra ett nytt försök i veckan. Köpte i alla fall ett par grenkontakter att sätta på insidan av bakväggen.

Det blev förresten ingen fisk igår men det var gött med lite friskluft i alla fall.

Liten lucka i bygget, har inte lyckats locka någon att hjälpa till och hålla grejerna när jag skall limma. Får väl tvångsrekrytera någon...

Kan i alla fall bjuda på en såg-guide för att såga ut delarna ur plywoodskivorna. När jag ritade upp den så hade jag tänkt såga två skivor för att göra två lådor. I själva verket sågade jag ju tre skivor men därav sifferbeteckningarna "1&2".

När jag sågade så flyttade jag "Sidostycke 1" så att jag kunde såga det på samma streck som "Sidostycke 2" och tog "Innertak 1&2" sist men så här såg i alla fall min plan ut när jag började såga.

En lärdom man kan ta innan man bestämmer måtten på "Innertak"-delen är att mäta tjockleken på skivorna först. Jag utgick ju från att de skulle vara 12mm men de var nog närmare 10mm så den blev för liten.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Själv är bäste dräng...

Jag orkade inte invänta hjälp med limningen så jag gav mig i kast med det själv. Inte så enkelt (precis som jag misstänkte) men jag försökte göra det lite mer hanterbart genom att limma kortändarna först.

Kortändarna under press vid limning, har lagt några lösa extrabitar med plywood vid tvingarna för att fördela ut trycket

Tyvärr var det väldigt svårt att få spänn på alla fogar, från alla håll, samtidigt. Resultatet när jag limmat alla delar blev...för djävligt. Det glipade på alla möjliga håll. Nåväl, det var ju därför jag gjorde en testlåda först. Ny taktik på de nästkommande lådorna blir att i första hand limma en fog åt gången.

Under tiden limmet torkade så passade jag på att fila på mina chassibyglar

Nästa steg blir att fräsa av kanterna på bitarna till de två andra lådorna. Hoppas kunna göra det i veckan.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Två yttertak frästa ikväll!

Här ligger de nyfrä(l)sta yttertaken ihop med sina innertak, hallelulja...

Nästa steg blir att limma ihop inner- och yttertak.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Satt och funderade under lunchen på hur långt jag kommer att ha fräst när jag är klar. Det blev en del.

(Antal kanter av viss längd på tre lådor x längden på den sortens kant)
18st x 83cm = 14,94m
12st x 55cm = 6,6m
24st x 46cm = 11,04m
Totalt på tre lådor = 32,58m!

Hoppas mitt frässtål håller hela vägen. Det är visserligen nytt men det var å andra sidan det billigaste jag kunde hitta på Jula (ingick i en sats).

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Låst läge

Idag har jag i första hand ägnat mig åt att limma ihop yttertak och innertak till de två återstående lådorna.

Klämmigt värre!

Under tiden jag väntade på att limmet skulle torka började jag med lucklåsningen på min experimentlåda.

Experimentlådan står redo. Här utan lucka.

Låscylindern är inte riktigt rund så håltagningen fick ske med ett något för litet borr plus en del slipande med min Dremel-kopia. Sedan försänkte jag även hålet något med hjälp av den.

Lucka med lås!

Dålig bild, hoppas den går att tyda. På insidan kan man se en liten finess. För att luckan skall sitta fast i den kanten som inte låscylindern sitter på (låset syns i överkanten av bilden) så har jag fäst två modifierade vinkeljärn på luckans insida. När man fäller ihop luckan greppar dessa i skruvskallar (en på var sida) som sticker ut på lådans insida. Detta gör att luckan sitter stabilt i transportläge men framförallt att det inte går att öppna luckan i nederkant när den står i "hyll-läge".

Nästa steg blir att fortsätta fräsa bitarna till de två återstående lådorna.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

har funderat på dessa hyllor ett tag säker på att de inte bryter mot reglerna?
känns ju lite konstigt när deras regler säger att man inte får bygga ut borden och det borde ju även täcka på höjden...

§ 6.3 You are in no way permitted to build your own table, or extend pre-existing ones.

saxat från http://www.dreamhack.se/DHS11/event-information/event-rules/

iofs från 2011 känns ju halvt livsfarligt att bygga på höjden då de innebär rasrisk om de blir för toptungt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har funderat på dessa hyllor ett tag säker på att de inte bryter mot reglerna?
känns ju lite konstigt när deras regler säger att man inte får bygga ut borden och det borde ju även täcka på höjden...

§ 6.3 You are in no way permitted to build your own table, or extend pre-existing ones.

saxat från http://www.dreamhack.se/DHS11/event-information/event-rules/

iofs från 2011 känns ju halvt livsfarligt att bygga på höjden då de innebär rasrisk om de blir för toptungt.

Jag kollade också på detta när jag funderade på hylla och det är även fler på nätet som kollat. Tydligen så menar dom att man inte får förlänga skivan (varken på bredden eller djupet) genom att till exempel ställa dit ett bord till. Som du säkert sett på bilder eller när du varit där så är ju hyllor av olika slag ganska vanligt och det man gör är att få godkänt av säkerhetspersonalen. Rättare sagt, om dom bedömer att din konstruktion är farlig får du ta bort den.

Vad det gäller topptungt så var det en av anledningarna till att jag väljer att fästa mina lådor med vinkeljärn, både på kortsidan och långsidan (se första posten). Dessutom skall jag (som de flesta hyllbyggare) köra tejp (dubbelhäftande matt-tejp + gaffatejp) på den inre långsidan. Ytterligare en grej för att minska vältrisken är att jag gjort lådan så låg som möjligt (46cm) för att få ned tyngdpunkten samt att jag kopplar ihop två lådor med varandra.

Safety first!

Edit: lade till höjdmåttet.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Generationsskifte

Idag blev det lite mer gjort. Det höll dock på att slå stopp rätt snabbt eftersom fräsmaskinen började låta underligt. Stannade några gånger och blåste ur den men insåg till slut att det var kört för den maskinen. Det blev till att köpa en ny helt enkel.

Ny maskin till vänster pensionerad maskin till höger.

Hade jag vetat vilken skillnad det var att köra med en ny maskin hade jag bytt för länge sedan. Bara en sådan sak som strömbrytare på maskinen var ju helt underbart, slippa dra ur och sätta i sladden för varje stopp och start! Dessutom är den kraftigare så jag blir klar med kanterna på halva tiden.

Här ligger de hoplimmade taken (underst), bakre långsidorna (mellerst) och luckorna till två lådor färdigfrästa.

Nästa steg är att antingen fräsa färdigt de sista fyra skivorna (kortändarna till de två sista lådorna) eller möjligtvis att limma de bakre långsidorna, får se i vilken ordning det blir. Har i alla fall fått med svärfar på att hjälpa mig limma den här gången.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Utan bilder

Inga bilder i dagens uppdatering. Det blev fortsatt kantfräsning så nu är två kortsidor till klara. Har också beställt vinkelkontakter till min LED-list efter utdraget letande, blev en firma i Umeå som sysslar med Off-Road...lite oväntat.

På min att göra lista står nu:

  1. Kantfräsa de två sista kortsidorna CHECK

  2. Fräsa spår i innertaken för LED-listerna CHECK

  3. Borra hål i bakre långsidorna för kabelgenomföring CHECK

  4. Borra hål i taket för chassi-byglarna CHECK

  5. Montera två lister för att stoppa chassits fötter CHECK

  6. Limma ihop lådorna och eventuellt staga upp extra med 4-kantslister CHECK

  7. Borra hål i luckorna för låsmontering CHECK

  8. Måla kvisthål CHECK

  9. Fasa av kanterna CHECK

  10. Spackla och slipa CHECK

  11. Grundmåla och måla CHECK

  12. Montera lås CHECK

  13. Montera hjul CHECK

  14. Montera LED-list, mugghållare, mobilhållare och grenkontakt CHECK

  15. Dekorera utsidan FAIL

Hmmm, är en del kvar att göra.

EDIT: Kom på att jag kan ju bocka av i listan efterhand som det går framåt!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Full fräs

Trots den digra listan ovan, kom jag på att det var ytterligare detaljer att göra. Behöver till exempel:

  • Måtta in chassibyglarna bättre eftersom det blev lite trångt vid första försöket. CHECK

  • Montera rampamuffar i framkant och sidor. CHECK

Ja, ja listan stämmer ju i grova drag i alla fall.

Idag har den sista gerfräsningen gjorts färdig! Sedan blev det urtag i kortsidornas framkant och motsvarande i luckorna (för att få plats med vinkeljärnen).

Urtagen fixas med såg och rasp/fil

Gjorda för varandra! Fast inte riktigt, på bilden syns den vänstra sidan av luckan överst och den högra framkanten under den. Ni fattar principen i alla fall.

Så snart mina LED-vinklar kommer så kan jag fräsa ur spåret för själva listen i innertaket. Det vill jag göra innan jag limmar ihop eftersom fräsen inte kan komma tillräckligt nära väggen om den är i vägen.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Varde ljus

Nu har mina vinklar till LED-listerna kommit! Det betyder att jag kunde måtta ut och fräsa spåren som de skulle sitta i i innertaket.

10st små vinklar som inte behöver lödas, man bara skalar av gummit som listen är ingjuten i.

Smidigt!

Var ju tvungen att kolla att dom fungerade också.

Då kunde jag alltså fräsa spår, en av de saker som hindrat mig från att montera ihop delarna kunde nu fixas.

I fräsverkstaden.

Raka spåret!

Hann även med att justera in byglarna och rita ut chassits placering på taket. När jag borrat hål i taket för byglarna är det dags att limma ihop lådorna.

Justerade byglar.

Hoppas hinna borra färdigt imorgon för då skulle jag kunna limma i veckan. När det väl är limmat känns det som om målningen och resten är en ganska smal sak som min son dessutom kan hjälpa till med.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Limning startad

Nu har jag börjat limma delarna på de två "skarpa" lådorna. Var inte så lätt ens med hjälp. Visade sig att innertaket tvingade ut bakstycket en halv millimeter så skarven inte riktigt gick ihop. På bilden nedan är delarna satt i efterjustering eftersom dom inte ville bli riktigt 90 grader när dom satt i kläm.

Jag får limma lite i taget eftersom jag inte har så många tvingar, gick åt 5st för att hålla ihop det igår.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Långsidan på låda två limmad!

Två limmade långsidor, sida vid sida.

Nästa gång blir det kortsidor. Lite oklart när eftersom resten av veckan är lite knökad och helgen upptagen av annat.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering

Hann klämma dit en kortsida ikväll. Sedan blir det inget förrän nästa vecka.

På grund av mina bågiga skivor krävs fruktansvärt mycket tvingar!

Har kommit underfull med att min 45 graders kantfräs nog inte är 45 grader trots allt. Det gör att alla skarvar glipar. Blir till att försöka fylla dom med något innan målning. Som väl är så blir limningen bra ändå, sitter stadigt som berget!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

En kortsida till

Har kommit hem från helgens resande nu och sprang naturligtvis ut i garaget för att limma lite!

Kortsidan jag limmade senast. Här syns det ganska tydligt hur bågig skivan är.

Detta blir bakre, övre, vänstra hörnet på Dreamhack. Skall runda av alla skarvar så man inte riskerar att skada sig på dom.

Nu är i alla fall första "skarpa" lådan färdiglimmad!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Uppmjukning

För er som undrade om projektet tvärnitat, nej, det har bara varit på avvägar.

Ikväll har båda lådorna fått lite mjukare kanter, nästa steg blir att slipa av alla ytor innan målning. Skall eventuellt försöka mig på att räta ut de bågigaste skivorna med hjälp av vattenånga.

Mjukt och behagligt!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Idag känns det som ett stort kliv framåt. Har slipat av utsidorna, monterat stoppar för chassit, justerat LED-slingespåren så att vinklarna får plats, målat kvisthålen med kvistlack (sonen och hans kompis ryckte in) och grundmålat insidorna.

Gick fort att slipa med excenterslip, tog vanligt sandpapper på kanterna.

Klossarna som gör att man inte kan dra ut chassit från låsbyglarna.

Ett styck grundmålad insida.

Bonusbild, hållbarhetstest

Eftersom det skall stå en rätt tung dator på toppen och kanske en massa annan tung utrustning, var jag ju tvungen att kolla hållbarheten. Jag visste redan att lådorna var stabila eftersom jag hållit på och lyft runt dom i garaget. Frågan var hur mycket taket skulle svikta under belastning? Experimentlådan fick utstå ett test!

Min datorn väger ca. 20kg, jag väger ca. 85kg fullt påklädd. Ingen svikt!

Dold text

Imorgon hoppas jag kunna fortsätta grundmåla och jobba vidare på luckorna.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrik-W:

Har kommit underfull med att min 45 graders kantfräs nog inte är 45 grader trots allt. Det gör att alla skarvar glipar. Blir till att försöka fylla dom med något innan målning. Som väl är så blir limningen bra ändå, sitter stadigt som berget!

Det där åker jag alltid på också, tex när man sågar lister. Vet inte hur tusan man ska göra för att det ska bli 45 grader. Jag gissar att det beror på att det krävs väldigt små skillnader för att det ska bli en glipa som syns.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Fick grundmålat utsidorna igår. Ser ganska snyggt ut när träet lyser igenom. Tyvärr så skyddar det inte så bra så jag skall fortsätta måla med vanlig färg också.

Målning

Dold text

Fick också lägga till två reglar på baksidorna av luckorna för att räta ut dom lite:

Regling

Dold text

Har också hunnit spackla en omgång ,så nästa moment blir att fortsätta med luckorna och slipa/spackla lite till.

Nu är det bara 3 1/2 vecka kvar till Dreamhack!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B