Permalänk
Medlem

5820K uselt köp?

Hej!

Jag skulle vilja veta varför 5820K är ett så pass "uselt köp" som i princip 80% på detta forum verkar vara överens om?

Skulle någon kunna svara på detta så att en okunnig idiot kan förstå?

//J

Permalänk
Medlem

W00t? Varför skulle den vara ett uselt köp? Den ger ju jäkligt mycket umpf för pengarna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Är väl det i särklass bästa köpet nu om man kan tänka sig att betala lite extra för moderkort och ddr4. Känns onödigt uppgradera till nått annat än 6 kärnor.

Permalänk
Medlem

Om du skulle lägga upp en omröstning här på forumet så skulle nog fler vara för. Men det jag tror att dom mennar är att den inte det har samma pci bus som storasyskorna utan samma som en i5 eller i7 vilket gör att dom presterar lika i spel även med 3-4 grafikort!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Kan anta att det är ett uselt köp med tanke på att du måste köpa X99-moderkort, DDR4 och själva processorn, som bara har 28 PCI-lanes, istället för 5960X's och 5930k's 40 st.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Vore roligt om någon kunde visa vilken enorm skillnad dessa 12 extra lanes gör med 2 kort i SLI/Crossfire, för jag måste ha missat den iaf.

Permalänk

Om man ändå ska vara på X99 plattformen ska man satsa stort!!!

Säger någon med en i7 3820...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Vore roligt om någon kunde visa vilken enorm skillnad dessa 12 extra lanes gör med 2 kort i SLI/Crossfire, för jag måste ha missat den iaf.

Quad- SLI/fire! Hell yeah!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Quad- SLI/fire! Hell yeah!

Skickades från m.sweclockers.com

japp, det är typ bara med quad det spelar roll.
3 kort funkar utmärkt på 5820k, minimal prestandaskillnad på x16x16x8 och 8x8x8x

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Beror på vad du använder datorn till.
För allt vad redigering, rendering samt multithread spel/apps finns så är det bästa budget cpu'n du hittar, däremot om du sitter och spelar WoW eller dylikt skitdåliga multithread spel så är det mer eller mindre slöseri med pengar.

Visa signatur

Fractal Design XL R2 | EVGA SuperNova G2 | 4770k | Noctua U14-S | MSI 780-Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darlic:

Hej!

Jag skulle vilja veta varför 5820K är ett så pass "uselt köp" som i princip 80% på detta forum verkar vara överens om?

Skulle någon kunna svara på detta så att en okunnig idiot kan förstå?

//J

Ett uselt köp är det inte om man har pengarna, tvärtom så är det riktigt bra.
Men det många menar är att du kan få liknande prestanda i spel (De flesta köpråd handlar om det) och därför rekommenderar den billigare, "äldre" plattformen fortfarande.

DDR4 kostar därefter eftersom det är den nya standarden och har höga kostnader i produktion, samma sak gäller moderkortstillverkare som måste göra moderkorten kompatibla med nya minneskontrollers som är dyrare att producera.

Så är det med det mesta inom datorvärlden (och övriga konsumentvaror) GTX780 är fortfarande otroligt bra och ändå ser man trådar om folk som vill uppgradera till GTX 9X0

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lowngcawt:

japp, det är typ bara med quad det spelar roll.
3 kort funkar utmärkt på 5820k, minimal prestandaskillnad på x16x16x8 och 8x8x8x

Precis, och har man råd med fyra grafikkort (vilka då bör vara riktigt dyra grafikkort à la Titan för att det ska vara någon idé) har man råd med 5930K. Och om man inte vet skillnaden mellan 5820K och 5930K ska man inte ens överväga fyra grafikkort.

Alltså: 5820K är ett bra köp i de fall den är relevant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Jag valde mellan 4790K Och 5820K.Och eftersom det mest processor krävande jag gör är att spela.Kom jag fram till 4790K.Men hade säkert gått lika bra med I5-4690K.Var nog mycket ramminnes priserna som fick mig och hoppa över X99.
Men är supernöjd med mitt val, Min tidigare amd fx-8350 ligger och samlar damm.Ska bygga ihop en burk till sonen nu i helgen med den.
Han har nu AMD Athlon 64x2 dualcore 2.8 GHZ Så blir ett rejält lyft för honom med fx-8350 ,Något som jag kasserat.Är ju egentligen helt vansinnigt alltihop med denna prestanda jakt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.