Varför hoppar dom över 800-serien?

Permalänk
Medlem

Varför hoppar dom över 800-serien?

Hejsan! undrat ett tag nu över varför dom gjorde 700-serien sedan hoppar de över 800-serien och istället gör 900-serien. Är det någon speciell anledning varför dom gör så eller vad?

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Medlem

800 är grafikkort till laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoqi:

800 är grafikkort till laptops.

haha, varför tänkte dom inte på de när de gjorde de olika serierna. Blir ju lite fult nu ju

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Entusiast

Är väl inte första gången heller, jag har svårt att minnas någon GeForce 300 serie till exempel.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Officiella anledningen är att dom vill att grafikort för bärbar och stationär ska vara i samma serie. Förut låg ju dom bärbara ett snäpp före!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Är väl inte första gången heller, jag har svårt att minnas någon GeForce 300 serie till exempel.

Jag var inte dator aktiv då var ny vid 400 serien, De har ju funkat från 400 - 700 serien iaf. Tyckte de va lite konstigt att de hoppade över 800.

Skrivet av jacobtr:

Officiella anledningen är att dom vill att grafikort för bärbar och stationär ska vara i samma serie. Förut låg ju dom bärbara ett snäpp före!

Okej, laptop suger

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Entusiast

För att förvirra köpare och få dem att tro att de köper mycket bättre hårdvara när de köper 800M-serien för laptops (Då de är väldigt lika 700M-serien) och att 900-serien för desktop är mycket bättre än 700-serien.

Själv så tycker jag att det är lite löjligt men samtidigt så hjälper det förmodligen en hel del med okunniga köpare och gör man inte lite snabb research innan ett köp så tycker jag att man förtjänar det till viss del.
Man borde göra lite research en kväll på allting man köper för över 1000kr IMO och speciellt när det gäller elektronik

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Är väl inte första gången heller, jag har svårt att minnas någon GeForce 300 serie till exempel.

Jo då det fanns hade ett Geforce 315 GT OEM dock ! ^^

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

För att dom som bestämt sig för att uppgradera när 900 serien (numera 1000?) släpps ska bli lurade ^^
Nä men seriöst det måste ju vara att namnet ska låta mycket häftigare än förra generationen.
Känns lite dåligt av världens största grafikkort tillverkare att göra så

Vem vet dom kanske släpper nästa generation som 800 serien, 800 som den borde ha släppts om TSMC hade kunna tillverka den i tid.. då blir förvirringen total

Permalänk
Avstängd

Nvidia har i princip hoppat över en hel generation kort, GM104 skulle suttit i GTX880, nu bestämde man sig pga av problemen med TSMC att köra på 28nm och kallar kretsen för GM204 istället där 2:an betyder att det är andra generationen. Det kan bli så att dessa kort kommer leva kvar ända till 2016 när man går över till "16nm". Och eftersom man följer planen så gott det går så hänger oxå namnet och sifferserierna med, det skulle bli kaos hos Nvidia om man började ändra siffrorna i dokumenten i efterhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiaz:

haha, varför tänkte dom inte på de när de gjorde de olika serierna. Blir ju lite fult nu ju

Tror att det var avsiktligt av dem. Vill förvirra kunden så mycket som möjligt ju.

Permalänk
Avstängd

Det är inte för att förvirra, det är för att förtydliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv

[quote="Firkraag;14894924"]Är väl inte första gången heller, jag har svårt att minnas någon GeForce 300 serie till exempel.[/quote

Dom fanns endast i OEM, Apple använde dom

Skickades från m.sweclockers.com