Asus Z97 PRO (WiFi ac) CPU fan has failed

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Asus Z97 PRO (WiFi ac) CPU fan has failed

Jag har haft mitt nya Asus moderkort en vecka ungefär och häromdagen fick jag felmeddelande CPU fan has failed när jag slog på datorn, men det är inget fel på fläkten. Ibland står det dock att den snurrar 0 rpm och ibland 1000 rpm. Kylaren är en Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2 som jag flyttade över från gamla datorn. Kan det vara sensorn som är felaktig?
Tänkte jag skulle köra trådlöst nätverk men prestandan verkar vara usel går knappt att streama film utan att det hackar och håller på och då är det bara cirka 5 meters avstånd till routern, trodde utvecklingen kommit längre med den trådlösa tekniken så ska man göra annat än surfa lite så måste jag köra med kabel.
Annars är prestandan bra i nya burken, måste bara fixa ett bättre grafikkort kör ett gammalt Nvidia GT 520 som har några år på nacken. Är det stor skillnad i prestanda på nya SSD-diskar jämfört med en Corsair Force F120 som även den är några år gammal?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jun 2013

Tips: Dela upp texten i olika stycken så blir det mycket lättare att läsa.

Angående "CPU fan failed" så kan det vara så att du måste gå in i bios och ändra "minimum CPU fan speed". Snurrar fläkten i lägre hastighet än vad som är valt så kommer du få ett felmeddelande vid uppstart.

Jag har själv ett Z87-Pro med trådlöst Wifi och det fungerar utmärkt, även fast jag har en betongvägg mellan mig och routern. Har du laddat ner de senaste nätverksdrivrutinerna?

Computer says no...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Vimsig:

Tips: Dela upp texten i olika stycken så blir det mycket lättare att läsa.

Angående "CPU fan failed" så kan det vara så att du måste gå in i bios och ändra "minimum CPU fan speed". Snurrar fläkten i lägre hastighet än vad som är valt så kommer du få ett felmeddelande vid uppstart.

Jag har själv ett Z87-Pro med trådlöst Wifi och det fungerar utmärkt, även fast jag har en betongvägg mellan mig och routern. Har du laddat ner de senaste nätverksdrivrutinerna?

Jag tror jag löste det där med fläkten, ändra från PWM till AC mode samma som chassifläktarna. Nu snurrar fläkten 1700 rpm men ändå ganska tyst och inget felmeddelande vid kallstart av datorn. Förstår inte riktigt skillnad men sett samma på andra Asus moderkort så de verkar helt klart inte gilla fläktar som snurrar i låg hastighet.

Hört att de här Devil's Canyon processorerna ska gå så varmt men ligger på typ 28 grader, maxat som mest runt 60 grader med Prime95 tom svalare än min gamla Core 2 Duo från 2007.

Det verkar vara ganska nya drivrutiner på skivan så jag har faktiskt inte letat om det fanns någon nyare version, och det var bara när jag streama till min Tvix mediaspelare som det strula. Kan vara att den är extra känslig med uppkopplingen? Dragit kablar i den här lägenheten men tanken var att jag flyttar till ny lägenhet nästa år och kanske då skippar kabeldragningen, kan i värsta fall streama från en extern hårddisk till mediaspelaren om det inte löser sig med t.ex. nya drivrutiner.

Jag får börja dela upp texten om det blir bättre så, inte någon som klagat tidigare men jag brukar skriva ganska långa texter ibland så alla kanske inte orkar läsa mina inlägg