Vilken toppdomän för min personliga mail?

Permalänk
Medlem

Vilken toppdomän för min personliga mail?

Hej,

Jag har funderat på byta till en förnamn@efternamn.något mailadress, men mitt efternamn är dessvärre upptaget på de flesta vanliga toppdomänerna (se,nu,com,org,eu,net). Vilken annan toppdomän är att rekommendera? Vill gärna att det ska vara enkelt att uttala, samt inte för obskyrt så att det verkar skumt.

Tack!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att köra som jag gör, t.ex. mail@förnamnEfternamn.se
Då finns det kanske större chans att någon av topp domänerna är lediga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkra:

Ett alternativ är att köra som jag gör, t.ex. mail@förnamnEfternamn.se
Då finns det kanske större chans att någon av topp domänerna är lediga.

Absolut, men domänen blir rätt lång vilket jag vill undvika.

Permalänk
Medlem

Leta efter personen som har domänen och be om att få/köpa en mail. De flesta är nog öppna för det.

Om jag inte själv vore så lat så skulle jag aktivt försöka sälja mail adresser med mitt efternamn.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Leta efter personen som har domänen och be om att få/köpa en mail. De flesta är nog öppna för det.

Om jag inte själv vore så lat så skulle jag aktivt försöka sälja mail adresser med mitt efternamn.

Den enda där jag får fram WHOIS-info på var inte intresserad av att sälja tyvärr.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Känns lite väl långt?

Permalänk

Kanske också långt, men passar syftet bra: namn@namn.email

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Kingston KC2500 2TB + NV2 2 TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Chieftec Nitro BPS-950C | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

.bh vilken rolig toppdomän! =D

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Internet_top-level_doma...

Är väl bara ta något som folk inte associerar med något speciellt eller är en känd landskod för gemene man.

Permalänk

Kör med förnamn@efternamn.org själv, .se var redan upptaget och det är något med .org som är lite roligt i sammanhanget med att det egentligen är ett personligt domän.

.moe är en ny kort en som inte allt för många har men det kanske skickar fel signaler om en.

Permalänk
Medlem

mail@initial förnamn.initial mellannamn.efternamn.se ? Typ mail@S.V.Johansson.se

Du ska dock veta att det alltid är en risk att någon mailar fel... och skickar till den något mer logiska mailen. Jag har namn.efternam@gmail.com och har ett vanligt namn och får massor av mail som inte är till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unpronounceable:

Kör med förnamn@efternamn.org själv, .se var redan upptaget och det är något med .org som är lite roligt i sammanhanget med att det egentligen är ett personligt domän.
.

.org är vad?

Från Wikipedia
Intended use: Miscellaneous organizations not fitting in other categories (generally noncommercial)
Actual use: Nonprofits; personal sites; open-source projects; sometimes used by commercial entities

Permalänk
Medlem

Ska försöka få tag på .nu domänen som släpps om några dagar, då det ultimata vore om jag kunde få tag på mitt efternamn och en allmänt känd toppdomän.. Det här var lite irriterande.

Andra tips på alternativa format på min personliga mail tas gärna mot också, så länge det inte är för långt eller har onödiga symboler (undviker gärna punkter).

Permalänk
Medlem

Lyckades haffa mig .nu domänen som gick ut idag, så nu är jag nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Lyckades haffa mig .nu domänen som gick ut idag, så nu är jag nöjd!

Grattis!

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD