Styrning av fläktar och pump vid vattenkylning

Permalänk

Styrning av fläktar och pump vid vattenkylning

Hej har precis byggt min första vatten kylda dator. Den funkar hur bra som helst. Kör bf4 på ultra settings och överklockar både processorn och grafik kortet. Kortet går upp till max 55grader och processorn till ca 55grader på kärnorna.

Fläktarna kör jag på chassi uttag så dom går hela tiden på max lika så pumpen. Hur styr man dessa på bästa sett. Fundera på att skaffa en sex kanals styrning så jag kan ställa varje fläkt för sig. Kanske även pumpen?!

Fläktarna till radiatorn är Crosair hig performanc 2350 rpm dom har tre kontakter. Kan man sätta en split och en över gång till 4polig och sätta den på cpu styrningen?
På pumpen sitter det vanlig strömkabel men även en liten fyrpolig som på fläktarna fast det bara är två kablar i den......

Har följande saker i burken.
Asus radeonhd7970 matrix.
intel core i5 klockad 2500 klockad till 4100mhz
corsair 8gb 4096mb 1600 mhz
Asuss P8p67 pro rev b3
pump och reervar Ek-Dcp4,0x-res
Radiator coolstream pe240
Prossesor kylning LTX-csq Plex
ex-fc r9-280 matrix kylning till kortet.
Lådan Fractal arc midi tower

Permalänk
Medlem

Chassiuttag? menar du molex->3pin connectors då eller? isf får du kika efter något i stil med detta: http://www.coolingstuff.se/p/872/phobya-tpc-4x-30w

i övrigt: ja, 3pin går att sätta på en 4pin header, den fjärde polen där är för PWN-styrning av fläktarnas hastighet, men även 3pin går att styra med valfri mjukvara. ju fler fläktar du kan plugga in till moderkortet destå bättre, då du lättare får en överblick i datorns mjukvara.

annars nyttja en 5.25" slot för en fancontroller. de brukar vara billiga nuförtiden, de har inte varit inne sedan öhm 2005 kanske?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Jag har samma pump. kör den på 5 volt Molex.

Kör inte den pumpen på moderkortet, du kommer bränna uttaget.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

tack Kör du pumpen på max hela tiden eller styr du den på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Codemaster:

tack Kör du pumpen på max hela tiden eller styr du den på något vis?

Du citerade mig inte så jag såg inte din fråga Gör det nästa gång så blir det lättare att se om någon har svarat.

Pumpen går alltid på 5 volt och jag kan inte styra över det förutom flytta om stiften i molex kontakten och köra den på 12 volt istället.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Ain0k:

Du citerade mig inte så jag såg inte din fråga Gör det nästa gång så blir det lättare att se om någon har svarat.

Pumpen går alltid på 5 volt och jag kan inte styra över det förutom flytta om stiften i molex kontakten och köra den på 12 volt istället.

Tack för det