i5 4670k corsair h105 artic silver 5 pasta

Permalänk

i5 4670k corsair h105 artic silver 5 pasta

i5an är klockad till 4.2ghz och är 75 grader på 2 cores, dem andra 2 är 71 och 66 grader, är detta bra eller dåligt i intelburntest?

Bild: http://gyazo.com/14bf6caaf6d5ac3771dbe33fdc3ef9e5

Permalänk
Medlem

Temperaturen är alldeles utmärkt för 4670K; det är inte förrän vid 100 grader som den börjar stänga ner sig för att undvika utsläpp av den magiska blå röken. Om det sedan är bra för kylaren i fråga eller om man borde ha förväntat sig mer av den kan jag inte säga.

Min 4670, som (uppenbarligen) kör i standardhastighet och har en Arctic Cooling Alpine 11 rev. 2 (mycket billig, mycket bra) planar ut på c:a 70 grader (samtliga kärnor) när jag stresstestar den. Och då behöver inte fläkten öka från de knappt ohörbara strax under 1000 RPM som den alltid ligger på (jag har satt fläktkurvorna på att brassa igång när/om 80° passeras och att fläkta fullt om/när 90° passeras).

Jag antar att din kylare inte håller på att jobba ihjäl sig för att hålla den på de där temperaturerna?

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Skrivet av d97jro:

Temperaturen är alldeles utmärkt för 4670K; det är inte förrän vid 100 grader som den börjar stänga ner sig för att undvika utsläpp av den magiska blå röken. Om det sedan är bra för kylaren i fråga eller om man borde ha förväntat sig mer av den kan jag inte säga.

Min 4670, som (uppenbarligen) kör i standardhastighet och har en Arctic Cooling Alpine 11 rev. 2 (mycket billig, mycket bra) planar ut på c:a 70 grader (samtliga kärnor) när jag stresstestar den. Och då behöver inte fläkten öka från de knappt ohörbara strax under 1000 RPM som den alltid ligger på (jag har satt fläktkurvorna på att brassa igång när/om 80° passeras och att fläkta fullt om/när 90° passeras).

Jag antar att din kylare inte håller på att jobba ihjäl sig för att hålla den på de där temperaturerna?

inte precis Corsairs standard fläktar är ju inget att hänga i granen, Cpu kylaren är utmärkt och där också väldigt snygg, har alltid låga temps i spel osv, och väldigt låg idle temp (spelar ingen roll direkt vad idle är) men tror du jag kan kräma på lite till på cpun? kanske 4.5ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip361:

inte precis Corsairs standard fläktar är ju inget att hänga i granen, Cpu kylaren är utmärkt och där också väldigt snygg, har alltid låga temps i spel osv, och väldigt låg idle temp (spelar ingen roll direkt vad idle är) men tror du jag kan kräma på lite till på cpun? kanske 4.5ghz?

Nja, inte utan de-lidd.
Du får nog vara nöjd där du är, personligen är jag inte bekväm med temps över 75C

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Nja, inte utan de-lidd.
Du får nog vara nöjd där du är, personligen är jag inte bekväm med temps över 75C

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju i torture test tempsen är på 75

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip361:

Det är ju i torture test tempsen är på 75

Ja och det räcker.
Men som sagt, upp till dig vad för temps du är bekväm med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Ja och det räcker.
Men som sagt, upp till dig vad för temps du är bekväm med.

Men om nu kylaren knappt jobbar alls på de här temperaturerna, så borde ju samma temperatur kunna bibehållas vid högre frekvens om kylaren får varva igång lite duktigare.

Om du tar en processor i standardhastighet med Intels medföljande kylare och stresstestar den så brakar det iväg uppåt åttio, så det är inget problem. Sedan vill man ju inte ha det för idle, utan bara för stresstest, förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Joakim