Tveksam prestanda 780TI Referens SLI. (Otillräcklig PSU?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av COTF:

Allt är stock. Temps just nu är

http://i.imgur.com/JCZBR4N.png

Precis som det skrev tidigare i tråden så klockar korten upp sig tills dom hamnar på 80c.

Det enda jag gjorde var att installera 3DMark och gjorde ett Fire Strike test.

Hur sitter dina kort? Vilka slots sitter dom i? För mig är det satt på 16/8.

Varför har du valt att göra så?
Mina sitter i dom två översta 16x slotsen, trodde det var det bästa, vet inte om mina sli-brygga når ned i 8x-slotten.
Men jag menar, det skiljer bara 10 grader mellan mina 2 kort, så det verkar inte vara direkt jättestor skillnad. Kan det vara så att jag har helt horribelt luftflöde eller något?
Kör du dina fläktar på max eller något när du kör test? Vad har du för temps då?
Hur flyter BF4 på för dig med stock clock på CPU? Om du nu spelar det ens en gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av careface:

Varför har du valt att göra så?
Mina sitter i dom två översta 16x slotsen, trodde det var det bästa, vet inte om mina sli-brygga når ned i 8x-slotten.
Men jag menar, det skiljer bara 10 grader mellan mina 2 kort, så det verkar inte vara direkt jättestor skillnad. Kan det vara så att jag har helt horribelt luftflöde eller något?
Kör du dina fläktar på max eller något när du kör test? Vad har du för temps då?
Hur flyter BF4 på för dig med stock clock på CPU? Om du nu spelar det ens en gång.

När jag hade mina kort på 16/16 så av någon anledning kördes det undre kortets fläkt 100% konstant och gick inte att ändra i bios/program.

Vet inte om detta spelar någon roll men mitt moderkort har PLX chip (http://en.wikipedia.org/wiki/PLX_Technology)

Angående temperatur så höjs den ju till den nivån man satt i programmet. Default är nog 80c.

I BF4 så testade jag banan Golmud Railway med 64 players. Det går från 150-200FPS beroende på vad man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Varför har du valt att göra så?
Mina sitter i dom två översta 16x slotsen, trodde det var det bästa, vet inte om mina sli-brygga når ned i 8x-slotten.
Men jag menar, det skiljer bara 10 grader mellan mina 2 kort, så det verkar inte vara direkt jättestor skillnad. Kan det vara så att jag har helt horribelt luftflöde eller något?
Kör du dina fläktar på max eller något när du kör test? Vad har du för temps då?
Hur flyter BF4 på för dig med stock clock på CPU? Om du nu spelar det ens en gång.

Om du råkar ha en 120mm eller 140mm fläkt till övers som du kan rikta rakt emot korten och köra en runda i mp då du loggar tempsen på gpuerna samt cpu. Känns som att det är problem med att få båda korten att tugga på fullt ut. Om det beror på throttling eller allmänna sli problem e frågan.

Om tempsen ser bra ut, kolla dina drivrutiner. Testa en annan release om möjligt med ominstallation och rensning av registret. Har du haft ett annat grafikkort installerat på datorn, rekommenderar jag en ominstallation av hela windows.

En fråga oxå, när du anger fps är det medelvärde eller minimum värde då du spelar ?

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av COTF:

När jag hade mina kort på 16/16 så av någon anledning kördes det undre kortets fläkt 100% konstant och gick inte att ändra i bios/program.

Vet inte om detta spelar någuon roll men mitt moderkort har PLX chip (http://en.wikipedia.org/wiki/PLX_Technology)

Angående temperatur så höjs den ju till den nivån man satt i programmet. Default är nog 80c.

I BF4 så testade jag banan Golmud Railway med 64 players. Det går från 150-200FPS beroende på vad man gör.

Och detta i stock clock på cpu??..
Jag är otroligt förvirrad, det är ju bara nästa versions CPU av den jag har. Och jag får typ 60 om jag inte överklockar.
Körs dina fläktar på max typ eller för att hålla ner tempsen?
Har du satt på ultra preset? Upplösning?
Om jag sänker GPU värmen till under 80 graders target så går power under 100%?

Skrivet av Fjaman:

Om du råkar ha en 120mm eller 140mm fläkt till övers som du kan rikta rakt emot korten och köra en runda i mp då du loggar tempsen på gpuerna samt cpu. Känns som att det är problem med att få båda korten att tugga på fullt ut. Om det beror på throttling eller allmänna sli problem e frågan.

Om tempsen ser bra ut, kolla dina drivrutiner. Testa en annan release om möjligt med ominstallation och rensning av registret. Har du haft ett annat grafikkort installerat på datorn, rekommenderar jag en ominstallation av hela windows.

En fråga oxå, när du anger fps är det medelvärde eller minimum värde då du spelar ?

Medelvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Okej, jag har spelat mer nu, snitt-fps är på c.a 85-90, ibland går den ned till 75 och när den går från 115-80 så hackar det till, vilket är väldigt irriterande.
Med CPU'n klockad på 4.5 så ligger Cpu-load på runt 90%, den är alltså inte längre på konstant 100% hela tiden som den var tidigare. Den går till och med ned till 85% ibland.
Jag satte på fläktarna på 70% på GPUerna vilket resulterade i temperaturer på 65 respektive 55 grader, kortens load har aldrig överstigit 60% hittills och de ligger allt som oftast på runt 45%-50%.
Detta gör mig galen. Kommer jag upp så jag ligger på över 100 fps utan dips så är jag nöjd sen, känns som att jag borde kunna begära det när jag lagt alla mina pengar på en sådan här dator.
Jag slänger upp en bild på hur det ser ut inuti datorn när min kamera är laddad.
Men jag kan inte sätta upp en till fläkt, för jag har ett Corsair 650D och det har ju fönster. Jag provade dock att ställa en bordsfläkt som blåste in i datorn med öppen lucka, fick lite svalare temperaturer, men ingen skillnad i prestanda.

Inga tankar, åsikter?

Permalänk
Medlem

Stängde av Nvidias power management mode och satte på adaptive V-sync, nu studsar FPSen helt upp och ned, från 135-80 och tillbaka igen helt random. Blir galen. Fattar verkligen inte vad som är fel.

Permalänk
Avstängd

Kan du inte ta en bild och visa hur det ser ut för dig angående slotsen och sen visa en speccy med temps etc?

Det är verkligen lustigt. Det kan inte skilja så mycket på en 3770K och en 4770K. 13k poäng jämfört med 17k.

Jag har inte gjort något lustigt alls. Grafikkort, processorn är helt stock. Temps är väldigt låga och går inte över 50.

Det översta kortet sitter för mig i andra x16 slotten, det andra kortet sitter i den sista x8 slotten.

Om jag såg rätt i bios så körs båda korten i x8/x8 och du själv kör i x16/x16? Borde inte du få bättre prestanda än mig då.

Jag tror knappast PLX chippen boostar så mycket, men vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av COTF:

Kan du inte ta en bild och visa hur det ser ut för dig angående slotsen och sen visa en speccy med temps etc?

Det är verkligen lustigt. Det kan inte skilja så mycket på en 3770K och en 4770K. 13k poäng jämfört med 17k.

Jag har inte gjort något lustigt alls. Grafikkort, processorn är helt stock. Temps är väldigt låga och går inte över 50.

Det översta kortet sitter för mig i andra x16 slotten, det andra kortet sitter i den sista x8 slotten.

Om jag såg rätt i bios så körs båda korten i x8/x8 och du själv kör i x16/x16? Borde inte du få bättre prestanda än mig då.

Jag tror knappast PLX chippen boostar så mycket, men vad vet jag.

http://i.imgur.com/Agwge2X.jpg

Det är hemskt, BF4 flyter knappt på bättre än det gjorde med single 780 ti med CPU i stock..
Nu har jag SLI och CPU på 4.5Ghz. Blir så less..

50 grader? Då måste fläktarna gå bananas?

Permalänk
Avstängd

Det ser ju riktigt bra ut.

Jag spelade BF4 lite för att den skulle logga lite info genom Asus GPU Tweak.

http://www.filedropper.com/monitorcard120141001025347

http://www.filedropper.com/monitorcard220141001025347

Om du öppnar dessa filer med notepad+ så kan du läsa jätteenkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av COTF:

Det ser ju riktigt bra ut.

Jag spelade BF4 lite för att den skulle logga lite info genom Asus GPU Tweak.

http://www.filedropper.com/monitorcard120141001025347

http://www.filedropper.com/monitorcard220141001025347

Om du öppnar dessa filer med notepad+ så kan du läsa jätteenkelt.

Ja, tack, det är ju fint och rent inuti men jag får ju verkligen skitresultat i jämförelse med dig som har samma grejer..
Vad har du för minnen? Kan det ha någon som helst effekt?

Permalänk
Avstängd

Oavsett hur mycket, lite ram du har spelar ingen roll på prestandan. Precis som med att en SSD inte ger dig mer FPS utan snabbare laddningstider.

Mina minnen är Corsair Vengeance 32GB 1600.

Kör du Windows 7 eller Windows 8.1? Om du kör 7 kanske du bör installera 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av COTF:

Oavsett hur mycket, lite ram du har spelar ingen roll på prestandan. Precis som med att en SSD inte ger dig mer FPS utan snabbare laddningstider.

Mina minnen är Corsair Vengeance 32GB 1600.

Kör du Windows 7 eller Windows 8.1? Om du kör 7 kanske du bör installera 8?

Kör 8.1, har också Vengeance.
Undrade inte hur mycket utan hur snabba minnen. Fick en liten boost när jag höjde timingen lite. Men det är väldigt marginellt, snittar fortfarande runt 80-90 fps.

Permalänk
Avstängd

När jag kollar i GPU-Z så visar den att ena kortet körs i 16 medan andra 8.

Hur ser det ut för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av COTF:

När jag kollar i GPU-Z så visar den att ena kortet körs i 16 medan andra 8.

Hur ser det ut för dig?

Båda är x16.
Jag följde ett tips nyss som sade att jag skulle in i documents/bf4/settings och ta bort alla filer och generera fram dom igen genom att starta spelet. Detta tog bort alla mina settings såklart, men jag körde en runda på Golmud Railway med fps på 120-140 fps, inte en enda dipp under 100.
Bör nämnas att denna server inte var full, så det kanske avgör.
Därefter var det Flood Zone, denna var full, inte en dipp under 95 och låg mestadels över 110. Nu måste jag verkligen sova, men jag håller verkligen tummarna för att dessa siffror håller i sig, för det är jag helt klart nöjd med. Det är när det dippar från 110-80 och sen upp igen, så att det verkligen hackar, som är ett problem, för då dör jag ju ofta.
Sen är det ju självklart roligt att få valuta för pengarna man lagt ned också.
I ärlighetens namn så märker jag inte när fpsen pendlar mellan 140 och 100, så länge det inte är abrupta hopp.
Nåja, tror du jag kan köra minnena i 1866Mhz utan att dom skadas?

Permalänk
Avstängd

Glad för din skull :D!

Minnerna kommer ju inte skadas av att du höjer frekvensen. Det viktiga är att du inte springer iväg med volten.

Dessa minnen är ju 1.5v men jag är ganska säker på att det sagt att över 1.65 är skadligt.

Jag ska nog själv testa att köra 1800 bara för jag blev nyfiken. Funkar det inte kommer du ju märka det :).

// Hmm, detta förklarar ju dock inte varför dina scores på Fire Strike var enbart 14k. 3k extra bara för att man har en 4770K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av COTF:

Glad för din skull :D!

Minnerna kommer ju inte skadas av att du höjer frekvensen. Det viktiga är att du inte springer iväg med volten.

Dessa minnen är ju 1.5v men jag är ganska säker på att det sagt att över 1.65 är skadligt.

Jag ska nog själv testa att köra 1800 bara för jag blev nyfiken. Funkar det inte kommer du ju märka det :).

// Hmm, detta förklarar ju dock inte varför dina scores på Fire Strike var enbart 14k. 3k extra bara för att man har en 4770K?

Nej, precis. Det är väldigt märkligt och kanske värt att kolla vidare på om nu siffrorna i BF skulle återgå när jag spelar ordentligt imorgon.
Men jag vill bra ha stabil fps över 100 i dom spel jag verkligen spelar så är jag i princip nöjd, är ingen överklockningsentusiast om man säger så.
Jag har inte höjt volten alls så då borde det ju vara lugnt.
Lär inte vara bara CPU'n som avgjorde våra annorlunda scores dock, måste vara något annat.
Eller är 4770k högre än 3.5Ghz i stock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Nej, precis. Det är väldigt märkligt och kanske värt att kolla vidare på om nu siffrorna i BF skulle återgå när jag spelar ordentligt imorgon.
Men jag vill bra ha stabil fps över 100 i dom spel jag verkligen spelar så är jag i princip nöjd, är ingen överklockningsentusiast om man säger så.
Jag har inte höjt volten alls så då borde det ju vara lugnt.
Lär inte vara bara CPU'n som avgjorde våra annorlunda scores dock, måste vara något annat.
Eller är 4770k högre än 3.5Ghz i stock?

Ledsen över att jag inte kollat hur det utvecklat sig på ett tag. Haft för mycket att göra.

Alright! Rent spontant är det märkligt att du inte fått betydligt mer fart i BF4 efter du lyckats klocka din CPU. Varför kan ha ett antal anledningar. Jag har läst igenom dina fynd sen senast jag var i tråden, och ser att ett antal av anledningarna redan har avhandlats (värmeproblem, ventilation i lådan, hur korten sitter etc.) Och allt det ser OK ut i min mening.

Vad finns kvar? SLI profiler, inställningar för korten i Nvidias kontrollpaneler, men som jag förstår så har du redan gått igenom detta också. Du har även avinstallerat drivrutinerna och använt driver-sweeper för att köra in nya drivrutiner igen misstänker jag?

Tipset att rensa inställningarna i BF4 är också en lösning, tänkte föreslå total ominstallation, men är en elegantare lösning att göra så (och enklare )
Det jag vill under morgondagen, eftersom du upplevde stabilare FPS efter detta, är att ha koll på din load på dina grafikkort och posta vad de ligger på nu när det flyter på bättre. Jag skulle gärna vilja veta vad load är på dina kort när du kör Firestrike med 3Dmark också, som en form av referens.
Jag antar att du har möjlighet att antingen se load i realtid under tiden när du spelar på en annan skärm som exempel, eller att du har något program som loggar under spelsessionen, jag menar så att du inte alt-tabbar ut för att se vad loaden ligger på under tiden du är i Windows, för då åker den ju ned, så klart. Jag vet att du är smartare än så, men ville bara försäkra mig

Angående 4770K, så ligger den på samma default klock som din, dock så ligger boostfrekvensen lite högre om jag inte missminner mig, plus något högre IPC, men inte tillräckligt mycket för att göra någon större skillnad egentligen i BF4.

By the way, ditt nya agg ser riktigt snyggt ut i lådan. Funderar på en likadan själv till ett nytt bygge för en ny workstation.

Nä, sova, natti

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

http://i.imgur.com/Agwge2X.jpg

http://i.imgur.com/Agwge2X.jpg

Det är hemskt, BF4 flyter knappt på bättre än det gjorde med single 780 ti med CPU i stock..
Nu har jag SLI och CPU på 4.5Ghz. Blir så less..

50 grader? Då måste fläktarna gå bananas?

Tror inte det har någon större påverkan på din FPS i BF4, men dina minnen sitter monterade i fel minnesplatser. När du ha två stickor RAM skall de sitta i de två röda minnesplatserna.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Ledsen över att jag inte kollat hur det utvecklat sig på ett tag. Haft för mycket att göra.

Alright! Rent spontant är det märkligt att du inte fått betydligt mer fart i BF4 efter du lyckats klocka din CPU. Varför kan ha ett antal anledningar. Jag har läst igenom dina fynd sen senast jag var i tråden, och ser att ett antal av anledningarna redan har avhandlats (värmeproblem, ventilation i lådan, hur korten sitter etc.) Och allt det ser OK ut i min mening.

Vad finns kvar? SLI profiler, inställningar för korten i Nvidias kontrollpaneler, men som jag förstår så har du redan gått igenom detta också. Du har även avinstallerat drivrutinerna och använt driver-sweeper för att köra in nya drivrutiner igen misstänker jag?

Tipset att rensa inställningarna i BF4 är också en lösning, tänkte föreslå total ominstallation, men är en elegantare lösning att göra så (och enklare )
Det jag vill under morgondagen, eftersom du upplevde stabilare FPS efter detta, är att ha koll på din load på dina grafikkort och posta vad de ligger på nu när det flyter på bättre. Jag skulle gärna vilja veta vad load är på dina kort när du kör Firestrike med 3Dmark också, som en form av referens.
Jag antar att du har möjlighet att antingen se load i realtid under tiden när du spelar på en annan skärm som exempel, eller att du har något program som loggar under spelsessionen, jag menar så att du inte alt-tabbar ut för att se vad loaden ligger på under tiden du är i Windows, för då åker den ju ned, så klart. Jag vet att du är smartare än så, men ville bara försäkra mig

Angående 4770K, så ligger den på samma default klock som din, dock så ligger boostfrekvensen lite högre om jag inte missminner mig, plus något högre IPC, men inte tillräckligt mycket för att göra någon större skillnad egentligen i BF4.

By the way, ditt nya agg ser riktigt snyggt ut i lådan. Funderar på en likadan själv till ett nytt bygge för en ny workstation.

Nä, sova, natti

Jag fick lite högre gpu-load efter att ha rensat settings i documentsmappen. En gång gick den upp till 80 en snabbis, men fpsen höll sig ju hög.
Tack tack, jag hade hoppats på svarta PCI-E kablar, så man kunnat köra en röd och en svart, men det är väl petitesser.

Skrivet av era909:

Tror inte det har någon större påverkan på din FPS i BF4, men dina minnen sitter monterade i fel minnesplatser. När du ha två stickor RAM skall de sitta i de två röda minnesplatserna.

Jag ska genast ändra, tack för input, hade ingen aning!
Spelade precis en match propaganda och FPSen låg på 120-130 hela matchen, kan det ha varit minnena som satt på fel plats bara?
Får 15433 på Fire Strike nu, vilket ju är en improvement, men det är ju sedan jag överklockat CPU antar jag.
Fortfarande en bra bit ifrån 17k som COTF fick men det är i alla fall bättre.

Nu är det dock så att alla <a> tags i chrome har fått typ arial bold typsnitt.. Tror detta hände när jag installerade om drivisarna till GPUn och nu när det flyter så bra så vågar jag inte installera om igen. Hittade inget på google. Any takers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Jag fick lite högre gpu-load efter att ha rensat settings i documentsmappen. En gång gick den upp till 80 en snabbis, men fpsen höll sig ju hög.
Tack tack, jag hade hoppats på svarta PCI-E kablar, så man kunnat köra en röd och en svart, men det är väl petitesser.

Man kan inte få allt

Skrivet av careface:

Jag ska genast ändra, tack för input, hade ingen aning!
Spelade precis en match propaganda och FPSen låg på 120-130 hela matchen, kan det ha varit minnena som satt på fel plats bara?
Skulle i ärlighetens namn kunna gråta en skvätt. :')

Ja, jäklar, hade helt missat hur du satt dina minnen, men till mitt försvar så var jag trött inatt och ögonen dimmiga, hehe. Du kan få en viss prestandaförlust om inte minnena sitter rätt, men det är oftast bara i vissa särskilda fall och ibland så är inte skillnaden mycket mer än 5% eller så när det gäller minnesbandbredd. Nu måste jag påpeka att det var hur länge sedan som helst jag gjorda några tester/och läste på om inom det här området, så saker och ting kan mycket väl ha ändrats väldigt mycket. Men oavsett så hade jag inte gissat på att det skulle göra någon större skillnad alls för ett spel som typ BF4.

Finns gott om minnesexperter på forumet som kan fylla i säkert. Oavsett så är det dock rekommenderat att du kör dina minnen i "Dual channel mode" genom att placera dem rätt på moderkortet.

Skrivet av careface:

Nu är det dock så att alla <a> tags i chrome har fått typ arial bold typsnitt.. Tror detta hände när jag installerade om drivisarna till GPUn och nu när det flyter så bra så vågar jag inte installera om igen. Hittade inget på google. Any takers?

http://i.imgur.com/QPKISy9.png

Hehe, märkligt. Borde inte påverka alls.

Visa signatur

Ride more, Work less!