Permalänk
Medlem

Kärnor försvinner (3570K)

Hejsan!

Har kört med dator i sig. sedan ungefär två år tillbaka med stabilt överklockad cpu till 4.4GHz och Windows 7.
Bytte för någon månad sen till Windows 8.1 och uppdaterade samtidigt bios till senaste version.
Efter detta var såklart överklockningen resettad och jag fick börja om. Då märkte jag att det inte längre var stabilt vid samma spänning, var tvungen att öka från +0,075V offset till +0,095 för att få det stabilt i Prime95. Vad kan detta bero på?

Problem nummer två: Då och då när jag startar datorn, ungefär var tredje gång, så startar den utan alla kärnor. Kan vara allt ifrån 1-3 kärnor som är "försvunna" tills jag startar om datorn igen. Har försökt söka här och googla utan resultat... De svar jag hittat säger bara att det beror på för låg spänning, alternativt att man ska kryssa i/ur "Antal processorer" vid systemstart i msconfig (vilket inte hjälpt). Har testat sänka klocken till 3.8Ghz igen, utan att det hjälpte. Har inte testat att resetta bios då jag inte är helt high på överklockningen och måste läsa massa guider varje gång jag ska göra om det! Känns som sista utvägen att testa, men tänkte att det kan vara värt att fråga här först!

Mvh Bondi

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem

Med många moderkort går det att spara aktuella inställningar i en fil, så dessa blir lätt att få tillbaka tex om man vill testa med reset av bios.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300