Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Bästa luftkylare med 120mm-fläktar?

De flesta kylare med riktigt bra prestanda har 140mm-fläktar och är på grund av detta även minst 140mm breda. Jag har lite trångt vid sockeln och kan inte ha så breda kylare utan att den är ivägen för grafikkortet.

Därför undrar jag vilka luftkylare med 120mm-fläktar som presterar bäst. Efter lite efterforskningar verkar det vara Prolimatecs Megahalems som har 120mm-tronen. Vilka finns det mer? Scythe Mugen 4? Be-Quiet Shadow Rock 2?

Undrar lite eftersom jag ska till Hong Kong i november (förutsatt att demonstrationerna inte urartar) och kanske hittar elektronik billigt.

i5 4690k / Asrock z97e-itx ac / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / Samsung 840 Evo / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av heffaklumpmamma:

De flesta kylare med riktigt bra prestanda har 140mm-fläktar och är på grund av detta även minst 140mm breda. Jag har lite trångt vid sockeln och kan inte ha så breda kylare utan att den är ivägen för grafikkortet.

Därför undrar jag vilka luftkylare med 120mm-fläktar som presterar bäst. Efter lite efterforskningar verkar det vara Prolimatecs Megahalems som har 120mm-tronen. Vilka finns det mer? Scythe Mugen 4? Be-Quiet Shadow Rock 2?

Undrar lite eftersom jag ska till Hong Kong i november (förutsatt att demonstrationerna inte urartar) och kanske hittar elektronik billigt.

Som "^" skrev där uppe, så är http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=63... den uppdaterade modellen, och tveklöst #1 inom sin genre av Luftkylare 120mm.

Mvh

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!

MB: Asus P8P67 Pro Rev B3 CPU: Intel i7 2600K @ 4.6Ghz GFX: TwinFrozr 4GB GTX 770

Minne: 2x4GB Corsair Vengeance Display: Dell U2713HM@2560x1440p/90Hz

Mus: Logitech G500s Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2008

Du behöver heller inte byta fläktar på den för att Noctua har bland de bästa fläktarna på marknaden. Fula, men bra.

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Noctuafläktar har jag redan. Det är bästa fläns jag är ute efter.

Läst lite tester på SPCR och nya Noctuan får inte särskilt höga betyg. Några grader sämre än konkurrenterna. Den gamla fick bättre recensioner.

i5 4690k / Asrock z97e-itx ac / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / Samsung 840 Evo / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av heffaklumpmamma:

Noctuafläktar har jag redan. Det är bästa fläns jag är ute efter.

Läst lite tester på SPCR och nya Noctuan får inte särskilt höga betyg. Några grader sämre än konkurrenterna. Den gamla fick bättre recensioner.

Du kan få köpa min gamla NH-U12P från 2008 om den nu är bättre

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Spelar "bästa" så stor roll? Någon grad hit eller dig skiljer sig säkert från de olika testerna.
Välj en snygg. =P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Läste precis en pressrelease av Noctua att dom jobbar på nya versioner av D15 och U14S som inte täcker för PCI-porten.

"Noctua displayed two prototypes of asymmetrical 150mm coolers. Thanks to their asymmetrical design, these modified versions of NH-U14S and NH-D15 clear the top PCIe slot even on mATX mainboards and should be ready for release in Q2 2015."

Tack för att ni tänker på just mig, Noctua! Nu behöver jag bara vänta ett halvår...*suck*