Windows 10 Preview i VMWare player

Permalänk

Windows 10 Preview i VMWare player

Tjena. Testar att köra installera windows 10 i WMWare player.
Följ guiden nedan för att göra det du med!

1. Börja med att ladda ner VMWare player härifrån (gratis): https://my.vmware.com/web/vmware/free#desktop_end_user_comput...

2. Installera VMWare och starta om datorn (viktigt för att Intel VT-x ska fungera om du har stöd för det)

3. Registera dig sedan för Insider Program via länken i Sweclockers artikel: https://insider.windows.com/

4. När du loggar in ska du navigera in dig till Set up PC. Ladda ner den verision du vill testa. Jag körde Engelska X64. Edit: Kopiera och spara produktnyckeln, om du skulle behöva ange denna vid något tillfälle. (Tydligen behöver man inte ange denna vid installationen!)

5. Öppna VMWare player och välj "Create new Virtual machine", välj "Installer disc image file" (bläddra fram isofilen du laddat ner från microsofts hemsida i steg 4)

6. Skapa maskinen med rekommenderade inställningar för ett "Windows 8 X64" (inget officiellt stöd för 10...).

7. Starta din virtuella maskin, den borde ladda med en windows logga och sedan visa dig en installationsruta där du kan välja språk och liknande.

8. Efter det så väljer du Install Now, du kommer att få välja hur du vill installera, kör "Custom: Install windows only (advanced)".

9. Välj disk som du vill lägga det på och välj "new" (jag tror att denna bit är rätt självförklarande då det liknar installation av win7...), jag valde att bara göra en 40gb disk. Installationen gör automatiskt en "System reserved" åt dig också. Välj den primära partitionen och tryck "next".

10. När installationen är klar så får du välja inställningar, jag körde Customize, men det går lika bra med express.

11. Kravet på att använda ett Microsoftkonto verkar fortfarande vara kvar. Jag valde tricket: "Create new account" och sedan "Sign in without a Microsoft account". Då räcker det med att välja ett användarnamn, du kan även välja lösenord om du vill. Klicka sedan på "Finish"

12. Windows gör nu klart inställningarna för installationen och sedan är det klart!

Extra steg:

VMWare vill att du ska installera VMWare-tools. Den kommer att montera installationen som en skiva, så det är bara att köra den och starta om för att få lite bättre kompabilitet med tangentbord och mus bland annat.

Testa nu runt i miljön utan att behöva rensa ur din burk eller dylikt!
Säg till om det behöver kompletteras med Bilder, men jag tror att tekniskt lagda personer som SweClockare klarar sig galant!

Kör mitt i fullscreen nu med 1920x1080 och har inga problem. (CTRL+ALT+ENTER) för att växla mellan fullscreen.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Angående steg fyra, behöver man verkligen produkt nyckeln? Skrev själv inte in den någonstans men står att Windows är aktiverad...

Permalänk
Medlem

Håller på med en vnc server som har windows 10 Preview!Meddela om ni vill testköra!(Gör detta för de som inte vill installera något extra)
(Ni får tillgång till hela systemet)

Permalänk
Medlem

Har du Win 8.1 kör Hyper-V.
Kolla min sign för guide för det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Angående steg fyra, behöver man verkligen produkt nyckeln? Skrev själv inte in den någonstans men står att Windows är aktiverad...

Upptäckte att jag inte behövde den i all fart heller faktiskt, men jag ska redigera detta!

Skrivet av Oneone:

Har du Win 8.1 kör Hyper-V.
Kolla min sign för guide för det

Kör windows 7 i vanliga fall, men det rullar på bra med min hårdvara. Kör med detta just nu, ska nog använda detta ett tag framåt!

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Gissar att VmWare filar på Win 10 stöd för fullt.
Dock verkar Win 8 presetet funka alldeles utmärkt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide, lyckades installera det efter mycket strul med VirtualBox.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag slängde åt den 8Gb minne, 3 kärnor samt 60 Gb lagring. Snurrar på bra för en techdemo i virituell miljö

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Sugen på att testa 10an! får vänta i morgon när mina minnen kommit, lite jobbigt att köra VM på 4GB ram för att göra OSet rättvist!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Angående konto, är det inte som tidigare, stäng av uppkoppling under installationen så blir det inte ett windows-konto?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Om man redan har Windows 8.1 installerat så är Hyper-V helt klart att föredra.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Tack

Skrivet av PreacherMan:

Om man redan har Windows 8.1 installerat så är Hyper-V helt klart att föredra.

Tack för tipset!

Testade precis att installera genom VmWare Player, och det gick fint.
Dock upplevde jag en viss fördröjning i Windows 10 via Player då jag t.ex. öppnade dator, eller utforskaren, något som jag inte upplever lokalt på min Windows 8.1 installation. Tog kanske 1 sekund att öppna saker som på min lokala installation sker inom 0.1 sekunder. Detta trots att den virtuella maskinen har blivit tilldelad 10GB RAM, 8 Cores och körs via SSD. Funderar på om det är player som spökar lite.

Kanske skall tillägga att det faktiskt kan vara Windows 10 som gör att det blir fördröjning också, testade stänga av alla animeringar också, men gjorde ingen skillnad tyvärr.

Skall testa via Hyper-V och se om det blir skillnad. Kanske är lite petig, men är van att jobba helt utan väntetider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjkd:

Tack för tipset!

Testade precis att installera genom VmWare Player, och det gick fint.
Dock upplevde jag en viss fördröjning i Windows 10 via Player då jag t.ex. öppnade dator, eller utforskaren, något som jag inte upplever lokalt på min Windows 8.1 installation. Tog kanske 1 sekund att öppna saker som på min lokala installation sker inom 0.1 sekunder. Detta trots att den virtuella maskinen har blivit tilldelad 10GB RAM, 8 Cores och körs via SSD. Funderar på om det är player som spökar lite.

Kanske skall tillägga att det faktiskt kan vara Windows 10 som gör att det blir fördröjning också, testade stänga av alla animeringar också, men gjorde ingen skillnad tyvärr.

Skall testa via Hyper-V och se om det blir skillnad. Kanske är lite petig, men är van att jobba helt utan väntetider.

Startade installationen i Hyper-V och valde Gen 2 då jag kör Windows 8.1 som host operativ. Men fick detta fel vid uppstart av VM-maskinen: "The version does not support this version of file format" Räckte att jag kopierade Windows 10 ISO filen och anslöt den som en DVD istället så fungerade det.

Se länk: http://www.danielclasson.com/hyper-v-issue-when-starting-virt...

Tänkte att det kanske kunde hjälpa någon.

Permalänk
Medlem

Behöver man fortfarande ett adblock program samt anti-spam filter for själva OSet? Eller klarar man sig utan det nu?

Blev ju så sabla tröttsamt med alla rullande rutor och reklam i Windows 8 liksom, kändes ju som om man befann sig på YouTube och liknande.

Permalänk
Medlem

Jag kan VERKLIGEN rekommendera att köra via Hyper-V istället för VmWare Player. Allt gick mycket snabbare via Hyper-V och maskinen känns betydligt snabbare på alla sätt. Installationen tog 3-4 minuter totalt på min dator från att jag startade till att jag var inne på skrivbordet. Sjukt snabbt.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Tjkd:

Jag kan VERKLIGEN rekommendera att köra via Hyper-V istället för VmWare Player. Allt gick mycket snabbare via Hyper-V och maskinen känns betydligt snabbare på alla sätt. Installationen tog 3-4 minuter totalt på min dator från att jag startade till att jag var inne på skrivbordet. Sjukt snabbt.

Med VMWare Tools installerat bör det inte vara några problem med prestandan. Det mesta ser ut att funka som det ska.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Angående konto, är det inte som tidigare, stäng av uppkoppling under installationen så blir det inte ett windows-konto?

Se steg 11.

Skrivet av Tjkd:

Jag kan VERKLIGEN rekommendera att köra via Hyper-V istället för VmWare Player. Allt gick mycket snabbare via Hyper-V och maskinen känns betydligt snabbare på alla sätt. Installationen tog 3-4 minuter totalt på min dator från att jag startade till att jag var inne på skrivbordet. Sjukt snabbt.

Guiden vänder sig främst till folk som kör Windows 7 och inte har Hyper-V.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjkd:

Jag kan VERKLIGEN rekommendera att köra via Hyper-V istället för VmWare Player. Allt gick mycket snabbare via Hyper-V och maskinen känns betydligt snabbare på alla sätt. Installationen tog 3-4 minuter totalt på min dator från att jag startade till att jag var inne på skrivbordet. Sjukt snabbt.

Tog 3-4 minuter på VMware Player också. Blir väl några sekunder extra också för installation av VMware Tools men man slipper Hyper-V på köpet

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Vad är fel ?

Permalänk
Medlem

VMware Player? Har du valt att göra en Windows 8 och valt rätt typ av arkitektur (x64 eller i386 (där sistnämnda inte är utskrivet)) i förhållande till det installationsmedia du valt?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Ja, jag kör Vmware 10 Workstation, med konf enligt bild. Har prövat köra med både ISO monterad i deamontools och direkt från ISO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybq:

Ja, jag kör Vmware 10 Workstation, med konf enligt bild. Har prövat köra med både ISO monterad i deamontools och direkt från ISO.

http://www.lorbybil.se/hybq/bilder/win10fel1

Det är långsökt men det kan inte vara något du har anslutet via USB som av någon anledning mappas till VMen?

Vidare ser man inte vilket OS du angett att VMen ska köra. Det finns under "options"-fliken. Det anger bl a vilken typ av diskkontroller VMen ska köra och vilken variant av VMware Tools som installeras när du väl gör det samt diverse riktvärden för minimi RAM osv.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Fortfarande problem.
Har inget anslutet mer än en mus / tangentbord.

Har prövat välja både Win 7 / 8 både 32bit / 64 bitars.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att göra så att man bootar sitt OS (i detta fall windows 10 då) och sedan för lagring av vanliga filer att det läggs på min vanliga hdd?. Och isåfall hur går jag tillväga om någon är villig att hjälpa? För så som det är nu så har jag valt att installera allt på min ssd och det tar upp en del utrymme.

mvh

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuPe96:

Är det möjligt att göra så att man bootar sitt OS (i detta fall windows 10 då) och sedan för lagring av vanliga filer att det läggs på min vanliga hdd?. Och isåfall hur går jag tillväga om någon är villig att hjälpa? För så som det är nu så har jag valt att installera allt på min ssd och det tar upp en del utrymme.

mvh

Ja, skapa en till virtuell HDD (.vmdk) och lägg den där du vill ha den och använd den i VMen att lagra på.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Testar på min laptop, som har AMD processor + grafik. Det går verkligen segt och det är inte konstigt för drivrutinerna till chipset e Intels.
Har läst om andra som installerat direkt, alltså utan virtuell "box", Där hamnar drivrutiner rätt direkt.
Jag kan inte installera AMD drivers till APU o grafik. Någon som vet varför?

Visa signatur

Mobo: Gigabyte x79-ud3. CPU: i7-3820. Kylning: Antec 620. GPU: Asus 7950DC2@900 xfire(6,4 TFlops)Minne: G.Skill RipjawsZ 1600MHzCl9 16GB. Skärm: Yamakasi 2703 IPS 2560x1440. SSD: Samsung 830 128GB, Intel 330 120GB. Nätagg: Corsair HX850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundanoxå:

Testar på min laptop, som har AMD processor + grafik. Det går verkligen segt och det är inte konstigt för drivrutinerna till chipset e Intels.
Har läst om andra som installerat direkt, alltså utan virtuell "box", Där hamnar drivrutiner rätt direkt.
Jag kan inte installera AMD drivers till APU o grafik. Någon som vet varför?

VMens "hårdvara" utger sig för att vara Intel-grejer, precis som att bl a SAS/SCSI-controllers emulerar LSI's prylar mm. Jag har svårt att tro att det är därför det går segt även om jag inte kört Player eller Workstation på AMD-hårdvara (dock ESXi och det går prima).

Hur mycket RAM har laptopen och hur mycket har du delat ut till VMen?

Lagring, är det roterande disk eller SSD? Redan med en VM på samma roterande disk som host:ens OS så börjar det gå segt och många laptopdiskar är ganska långsamma.

CPU, hur många kärnor har laptopen och hur många har du gett VMen? Man ska aldrig ge mer än vad som verkligen behövs, det är kontraproduktivt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

......Hur mycket RAM har laptopen och hur mycket har du delat ut till VMen?

Lagring, är det roterande disk eller SSD? Redan med en VM på samma roterande disk som host:ens OS så börjar det gå segt och många laptopdiskar är ganska långsamma.

CPU, hur många kärnor har laptopen och hur många har du gett VMen? Man ska aldrig ge mer än vad som verkligen behövs, det är kontraproduktivt.

8 GB i Laptop, delat ut 4 GB RAM. SSD , samma som OS. 60 GB av 250 GB. Det finns 4 kärnor i A8-4500M cpu, delat ut 2 st.

Problemet är antagligen att jag inte förstår hur en virtuell box som VMWare player fungerar. Får läsa på lite.

Visa signatur

Mobo: Gigabyte x79-ud3. CPU: i7-3820. Kylning: Antec 620. GPU: Asus 7950DC2@900 xfire(6,4 TFlops)Minne: G.Skill RipjawsZ 1600MHzCl9 16GB. Skärm: Yamakasi 2703 IPS 2560x1440. SSD: Samsung 830 128GB, Intel 330 120GB. Nätagg: Corsair HX850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundanoxå:

8 GB i Laptop, delat ut 4 GB RAM. SSD , samma som OS. 60 GB av 250 GB. Det finns 4 kärnor i A8-4500M cpu, delat ut 2 st.

Problemet är antagligen att jag inte förstår hur en virtuell box som VMWare player fungerar. Får läsa på lite.

Ja, det låter ju inte som en helt orimlig resurstilldelning eller vad man ska kalla det. Vad är det som går segt då? Allt, eller är det menyanimationer som laggar eller? Har du provat att aktivera 3D-acceleration på VMens "grafikkort" om det finns att bocka i?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX