Vilket grafikkort borde man införskaffa sig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Vilket grafikkort borde man införskaffa sig?

Tjena! Jag ska köpa nytt grafikkort imorgon (10-03) och jag har en budget på 3.000kr (Webbhallen).
Just nu funderar jag på att köpa:
http://www.webhallen.com/datorkomponenter/180208-gigabyte_gef...

Men jag har ett problem att jag endast har en 6-pin och en 8-pin till mitt modulära nätagg. Ska jag köpa en adapter (2 molex till en 8-pin) eller ska jag köpa ett grafikkort på 2gb istället för 4gb?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Tar även gärna emot förslag av andra grafikkort som ni rekommenderar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Apr 2010

Jag hade nog sparat eller lagt till lite till så får du ett 970, de kostar mellan 3200-3600 beroende på modell.

Citera så hittar jag ditt svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Köp deras Palitkort 970 som kostar 3200:-
Tokmkt bättre än det gamla 760 du länkade.

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 970 SLI, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon E3-1230, 8GB, 28TB
HP ML350 G6, 2xL5630, 90GB. Qnap TS453A, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch m.m m.m

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av _niko_:

Köp deras Palitkort 970 som kostar 3200:-
Tokmkt bättre än det gamla 760 du länkade.

Menar du http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/206115-palit_...

Jag skulle nog kunna skaffa det, grejen är att jag har kollat på många 970, de verkar bra men jag måste köpa det imorgon och nästan alla är beställningsvara. Denna är dock inte det.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Vemman:

eller ska jag köpa ett grafikkort på 2gb istället för 4gb?

Undvik till att börja med detta uttryckssätt. Mängden grafikminne säger ingenting om hur bra ett grafikkort är. De allra sämsta skitkorten har ofta 4 GiB för att det ska låta bra i annonsen ("... MED HELA FYRA GIGABYTE GRAFIK!!!!!!!!!!!!"), samtidigt som många alldeles utmärkta kort har 2 eller 3 GiB.

Vidare är det i vanlig ordning omöjligt att ge en vettig rekommendation utan att veta övriga specs, så jag kan bara säga: Köp GTX 970 om din plattform rättfärdigar det. (Köp inte ett 970 om du sitter med en FX-8150 och ska spela i 144 Hz.)

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Alling:

Undvik till att börja med detta uttryckssätt. Mängden grafikminne säger ingenting om hur bra ett grafikkort är. De allra sämsta skitkorten har ofta 4 GiB för att det ska låta bra i annonsen ("... MED HELA FYRA GIGABYTE GRAFIK!!!!!!!!!!!!"), samtidigt som många alldeles utmärkta kort har 2 eller 3 GiB.

Vidare är det i vanlig ordning omöjligt att ge en vettig rekommendation utan att veta övriga specs, så jag kan bara säga: Köp GTX 970 om din plattform rättfärdigar det. (Köp inte ett 970 om du sitter med en FX-8150 och ska spela i 144 Hz.)

Okej, jag ursäktar mig då. Är inte jättekunnig, men här är mina specs:

Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz
Moderkort: Asus P8Z77-V LX
Nätaggregat: Vet inte exakt då jag inte har lådan nära mig, men det är ett halv-modulärt 750W. (om det behövs kan jag alltid gå och kolla)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Vemman:

Nätaggregat: Vet inte exakt då jag inte har lådan nära mig, men det är ett halv-modulärt 750W. (om det behövs kan jag alltid gå och kolla)

detta kort kanske ? http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/184612-asus_r...

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Vemman:

Perfekt. Köp ett 970. Klocka gärna CPU:n. Har du ingen vettig kylare ska du köpa en och har du ingen SSD (vilket jag betvivlar med tanke på dina specs) ska du självklart köpa en innan du funderar på någon annan uppgradering.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Alling:

Perfekt. Köp ett 970. Klocka gärna CPU:n. Har du ingen vettig kylare ska du köpa en och har du ingen SSD (vilket jag betvivlar med tanke på dina specs) ska du självklart köpa en innan du funderar på någon annan uppgradering.

Har redan en SSD, men då blir det http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/206115-palit_...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Vemman:

Jag skulle nog kunna skaffa det, grejen är att jag har kollat på många 970, de verkar bra men jag måste köpa det imorgon och nästan alla är beställningsvara. Denna är dock inte det.

KÖP DENNA FÖR GUDS SKULL!!!! Jesus, är 970 så billiga som 3200!? Prestanda/krona är verkligen helt sinnessjukt på detta kortet.

4670K @ 4,3Ghz | A-data 16GB DDR1600@1866 | PNY GTX 780 ti XLR8 | Samsung Evo 840 250GB | Antec Kühler 1220

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

GTX 760 eller 770 är de absolut sämsta korten att köpa just nu. Inte prisvärt. De ligger kvar på samma pris som tidigare trots lanseringen av 900-korten. 970 är det du vill köpa, eller möjligtvis ett 780 om priset är riktigt bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vikingstad
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Vemman:

Köp ett 970. Det är aldrig bra att behöva köpa ett grafikkort en viss dag. Vill man ha bra prestanda/kr och handla från billigaste eller "bästa" återförsäljaren är det bra att vara ute i god tid.

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.