Permalänk
Skrivet av superapan:

Jag led själv av detta när jag hade ADSL för tio år sedan. Klockan 18 när folk kom hem och började tanka dog hastigheten och jag fick hemska packet losses. Det finns inget du kan göra på din sida jacket.

Hade för övrigt en mätning sparad, exakt tio år gammal, men där man kan se precis det fenomenet...

http://i62.tinypic.com/34dr8uv.png

Vad gjordes för att fixa problemet för dig?

Permalänk
Skrivet av bjinko:

Hade samma problem med min fiber uppkoppling när den var ny gick från 100Mbit/s till ~5Mbit/s ringde in till Universal Telecom och de fixade det direkt (Gissar på att det var överbelastat nät så de höjde nog min prioritet då jag klagade).

Det kan ju vara något annat än överbelastning just på kvällen även om det är troligast. Det är inget som går igång då eller liknande? Inga ombyggen sen förra sommaren som kan ha ändrat temperatur/luftfuktighet eller liknande under sommarhalvåret?

Fram tills i våras fungerade allt bra. Inga ombyggen vid den perioden.
Enligt ISP är det ingen överbelastning

Permalänk
Skrivet av madtop:

Du bör hålla koll på räknarna för bitfel, de kan heta CV- eller CRC-fel eller något liknande.
Vilket modem har du?

modemet är ett Thomson TG712

Hur många CV eller CRC-fel är acceptabelt?
På 6 dygns uppkoppling har jag
FEC-fel (upp/ned) 30/17086
CRC-fel (upp/ned) 0/30
HEC-fel (upp/ned) 0/22

överförd data under samma period
Skickade/mottagna (gb/mb) 1.99/ 315,56

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemmeleinen:

Vad gjordes för att fixa problemet för dig?

Inget. Bostream (numera Bredbandsbolaget) ville inte kännas vid de uppenbara kapacitetsproblemen, och jag flyttade kort därefter till fiber :).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemmeleinen:

modemet är ett Thomson TG712

Hur många CV eller CRC-fel är acceptabelt?
På 6 dygns uppkoppling har jag
FEC-fel (upp/ned) 30/17086
CRC-fel (upp/ned) 0/30
HEC-fel (upp/ned) 0/22

överförd data under samma period
Skickade/mottagna (gb/mb) 1.99/ 315,56

30 CV-fel är i princip felfritt, inget fel på din dsl.

Däremot slås jag av att du skickat nästan 2GB data med tanke på att du bara skickat 315M.

Har du koll på din trafik? Har du torrent igång? Eller har du någon trojan eller kanske en öppen DNS?

Permalänk
Skrivet av madtop:

30 CV-fel är i princip felfritt, inget fel på din dsl.

Däremot slås jag av att du skickat nästan 2GB data med tanke på att du bara skickat 315M.

Har du koll på din trafik? Har du torrent igång? Eller har du någon trojan eller kanske en öppen DNS?

Jag har ingen torrent igång.

Eftersom det hastigheten är lika låg oavsett om jag har laptopen (där det i så fall skulle kunna gömma sig en trojan) igång eller inte så tror jag inte att det gömmer sig någon trojan.
Om jag stänger av alla datorer och bara mäter via en ipad eller telefon är hastigheten fortfarande lika låg.

Jag har använt både ISP (alltele) DNS och googels öppna. Ingen skillnad.

Men något strular med DNS:erna, ibland kan jag inte besöka helt vanliga hemsidor (t.ex Ryanair) via wifi. Om jag då omedelbart slår av Wifi på telefonen och besöker hemsidan via telefonens 3G-uppkoppling kommer jag in på sidan.

Det finns inte heller någon okänd uppkopplad trådlöst mot vårt nät, i alla fall inte vad jag kan se i routern.