Permalänk
Medlem

Värt att köpa x99?

Jag går i valet och kvalet om jag ska uppgradera till X99. Beslutsångest som vanligt.
Funderar på detta:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/uppgraderingspaket/moderkort-processor--ram/gigabyte-x99gaming5i75820k16gb/209346.7789/

Är det värt att uppgradera från mitt nuvarande? Se signatur.

Jag spelar mest på datorn, och lite film osv. och i 1440p
Är det en fördel att köra x99 med SLI eller nackdel?

Jag har läst att det är lite "barnsjukdomar" med X99, stämmer detta? ett x99 känns ju mer framtidssäkert kanske? Lär ju inte behöva uppgradera på 3-4 år om man köper detta.

Jag har egentligen inga problem med min nuvarande dator i spel eller annat, men det kan ju alltid bli bättre Och jag kan ju ändå få en slant för de gamla prylarna.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Om du bara spelar är det inte värt det. Skaffa bra kylning och klocka upp din 4670k i 4.5 Ghz eller så istället.

Permalänk
Medlem

Tjena
Enligt mig så är det absolut inte värt det om du är ute efter mer fps.
Klocka den processor du har i stället så kan du få ut lite mer kräm ur din goa gpu-uppsättning.
Om du kikar på testerna som gjordes här på Swec så ser du att i spel ger inte x99 så ofantligt mer fps.
För gamers är det gpu, gpu och så lite mer gpu som gäller.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Om du bara spelar är det inte värt det. Skaffa bra kylning och klocka upp din 4670k i 4.5 Ghz eller så istället.

Skrivet av Kern:

Tjena
Enligt mig så är det absolut inte värt det om du är ute efter mer fps.
Klocka den processor du har i stället så kan du få ut lite mer kräm ur din goa gpu-uppsättning.
Om du kikar på testerna som gjordes här på Swec så ser du att i spel ger inte x99 så ofantligt mer fps.
För gamers är det gpu, gpu och så lite mer gpu som gäller.

Skulle det vara värt det att kanske bara köpa en lite kraftfullare i7 CPU istället? Tex. i7-4970k, eller är det också "bortkastade" pengar?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Skulle det vara värt det att kanske bara köpa en lite kraftfullare i7 CPU istället? Tex. i7-4970k, eller är det också "bortkastade" pengar?

En 4790k kan absolut vara värt det och en trevlig uppgradering, då får du 8 threads mot 4 och det kommer fler och fler spel som använder flera trådar.

Satsa på bra kylning från noctua eller liknande så bör du kunna få upp den till 4.5-4.6 rätt lätt. Då har väldigt mycket prestanda för pengarna.

Du kan behöva uppdatera till senaste bios för att få den cpu'n att funka.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DeFeCT79:

Skulle det vara värt det att kanske bara köpa en lite kraftfullare i7 CPU istället? Tex. i7-4970k, eller är det också "bortkastade" pengar?

En 4790K är mer värd för ditt användningsområde, ja, och förstås mycket billigare än en komplett X99-plattform. Pengarna du sparar jämfört med X99 kan du lägga på massa SSD-utrymme, riktigt bra hörlurar, en surfplatta eller något annat som du vill ha.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

jag tycker iaf INTE att gå från 4670k till 4790k är en vettig uppgradering, verkligen inte.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k