Gigabyte GTX 970 G1 fryser/hänger sig - behöver hjälp denna spellördag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Sep 2002

Gigabyte GTX 970 G1 fryser/hänger sig - behöver hjälp denna spellördag

Hej alla Sweclockers,

Jag fick mitt nya Gigabyte GTX 970 G1 i onsdags som jag nu testkört i 2 dagar.
Upplevde direkt att jag fick problem i Diablo 3 med frysningar/hängningar av bilden 1 gång i minuten.
Jag hittade en tråd som avhjälpte detta genom att ändra lite i en textfil:
- Lösning:

"go to "My Documents/Diablo III" open D3Prefs.txt and find "DisableTriliniarFiltering" and set it to 1."

Efter denna åtgärd så försvann detta problem, men jag får hängningar och artefakt/grafikfel helt slumpartat som jag aldrig haft tidigare med mina 460 SLI.
Uppstår helt random 1-3 gånger en spelsession av D3.

Vidare startade jag nu Wolfenstein - New order för att se hur det nya kortet presterade rent grafikmässigt. Resultatet:

Kanon grafik i 5 sekunder, för att sedan frysa 2-3 sekunder och sedan startar det upp igen för att ett par sekunder senare frysa (vid händelserik grafikrendering som det är mesta tiden i FPS-spel)

Nu till min fråga - hur blir jag av med detta bekymmer, och vad kan bekymret vara???

Rig:

P6T Delux V2 Moderkort
Corsair Vengence 1600 mhz 16 GB ram
950 I7 3,07 Ghz @ 3,8 Ghz (200 BLC x 19) processor
Gigabyte GTX 970 G1 Grafikkort

RA\/EN

Intel I7 950 3,07 ghz @ 3,07 ghz, 6 GB DDR3 minne, Gigabyte GTX 460 OC, WD Caviar Blue 640 GB SATA 7200RPM, Asus P6T Deluxe V2, Corsair HX750, Windows 7 Ultimate 64-bitars

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av RA\/EN:

Hej alla Sweclockers,

Jag fick mitt nya Gigabyte GTX 970 G1 i onsdags som jag nu testkört i 2 dagar.
Upplevde direkt att jag fick problem i Diablo 3 med frysningar/hängningar av bilden 1 gång i minuten.
Jag hittade en tråd som avhjälpte detta genom att ändra lite i en textfil:
- Lösning:

"go to "My Documents/Diablo III" open D3Prefs.txt and find "DisableTriliniarFiltering" and set it to 1."

Efter denna åtgärd så försvann detta problem, men jag får hängningar och artefakt/grafikfel helt slumpartat som jag aldrig haft tidigare med mina 460 SLI.
Uppstår helt random 1-3 gånger en spelsession av D3.

Vidare startade jag nu Wolfenstein - New order för att se hur det nya kortet presterade rent grafikmässigt. Resultatet:

Kanon grafik i 5 sekunder, för att sedan frysa 2-3 sekunder och sedan startar det upp igen för att ett par sekunder senare frysa (vid händelserik grafikrendering som det är mesta tiden i FPS-spel)

Nu till min fråga - hur blir jag av med detta bekymmer, och vad kan bekymret vara???

Rig:

P6T Delux V2 Moderkort
Corsair Vengence 1600 mhz 16 GB ram
950 I7 3,07 Ghz @ 3,8 Ghz (200 BLC x 19) processor
Gigabyte GTX 970 G1 Grafikkort

Antar att du redan har gjort det men installerat om Drivrutinerna EFTER du har kört Driver Sweeper?

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av DavidtheDoom:

Antar att du redan har gjort det men installerat om Drivrutinerna EFTER du har kört Driver Sweeper?

Nej, har inte utfört en ominstallation av drivisarna efter att jag kört Driver Sweeper. Bara uppdaterat drivisarna till version 344.16.

Har du tips på ett "bästa genomförande" av detta?

Tack för hjälpen!

RA\/EN

Intel I7 950 3,07 ghz @ 3,07 ghz, 6 GB DDR3 minne, Gigabyte GTX 460 OC, WD Caviar Blue 640 GB SATA 7200RPM, Asus P6T Deluxe V2, Corsair HX750, Windows 7 Ultimate 64-bitars

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av RA\/EN:

Nej, har inte utfört en ominstallation av drivisarna efter att jag kört Driver Sweeper. Bara uppdaterat drivisarna till version 344.16.

Har du tips på ett "bästa genomförande" av detta?

Tack för hjälpen!

Du måste alltid installera om Drivrutinerna då de är exakt vad drivrutinerna gör. De låter OS:et veta hur det skall kontakta kortet. Har du bara uppdaterat så har du bara ändrat för föregående konfiguration.

Det du gör är att du skaffar Driver Sweeper eller annat program som kan "purge:a" alla drivrutinsfiler till grafikkortet. Starta om datorn, installera nya drivrutiner, starta om och du har vinst.

Har du gjort detta och det fortfarande är problem så vet vi att det inte är drivrutinerna det är fel på.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Säg inte att Gigabyte 9xx serien lider av samma problem som 780/780Ti med överklock. Första jag tänkte på :/
Ursäkta om jag går händelsen i förväg här men hade ett 780 Ti GHZ som hade samma problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av DavidtheDoom:

Du måste alltid installera om Drivrutinerna då de är exakt vad drivrutinerna gör. De låter OS:et veta hur det skall kontakta kortet. Har du bara uppdaterat så har du bara ändrat för föregående konfiguration.

Det du gör är att du skaffar Driver Sweeper eller annat program som kan "purge:a" alla drivrutinsfiler till grafikkortet. Starta om datorn, installera nya drivrutiner, starta om och du har vinst.

Har du gjort detta och det fortfarande är problem så vet vi att det inte är drivrutinerna det är fel på.

Du är en klippa - nu testat 45 minuters hardcore gaming i Wolfenstein New order på Ultrasettings, och kortet äter upp den titeln rent grafikmässigt.

Skall in i D3 nu och testa vidare - känner mig lite frustrerad att jag inte lyckades komma på detta själv - men är otroligt tacksam för din hjälp.

Återkommer när jag har kört D3 ett tag för att se om problemen jag upplevde där fortfarande existerar.

En annan fråga: Jag har laddat ner Gigabytes OC Guru 2.0, och efter det att jag (tidigare innan din rekommenderade fix) har klockat kortet och sedan startat om datorn så har den resetat till default-värdena. Hur får jag clockningen att bli bestående??? Fick även konstiga hängningar i 3D marks Fire-test efter ett tag.
Min score innan jag gjorde fullkomlig reset av drivrutiner:

http://www.3dmark.com/fs/2883234

Inte helt illa tycker jag?! - skall bli kul att göra ett nytt test och se om det blir ngn förbättring.

MVH Christian

RA\/EN

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av DavidtheDoom:

Har nu efter en veckas spelande stött på vissa problem - efter ett tag (verkar helt random) så faller FPS-talen drastiskt och kortet går ner i ngt som verkar vara ett viloläge. Man kan tydligt se att temperaturen går ner från ca 65 grader till 34 grader och där ligger det utan att stiga under spelande. Provat flera spel, som uppvisar samma trend när problemet väl uppstår.

Startar jag om datorn, woops så blir problemet löst. Behöver verkligen hjälp.

RA\/EN

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2010

Starta Nvidias kontrollpanel, gå till Hantera 3D-Inställningar/Globala Inställningar/Vertikalsynk: Ändra till Anpassningsbar . Prova om det blir bättre..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Antingen så har du hw problem eller sw problem.
Testa att blåsa om Windows och se om det blir bättre och var noga ned att installera rätt drivisar till dina prylar (dvs inte gammalt skräp från Mk tillverkarens sajt)

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 970 SLI, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon E3-1230, 8GB, 28TB
HP ML350 G6, 2xL5630, 90GB. Qnap TS453A, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch m.m m.m

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Jag vet inte om du har kvar problemet men fick upp en tråd när en har samma problem i stort sett med ett GALAXY kort, testa ny bios på ditt 970
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/751103-Slig...