CoilWhine på 3st(!) 780ti.

Permalänk
Medlem

CoilWhine på 3st(!) 780ti.

Köpte mig ett grafikkort från webhallen, Gigabyte Geforce GTX 780 ti, hade coil whine sen dag ett, fick byta ut de kortet, fick då samma problem direkt med det nya och efter ett tag bestämde jag mig att byta ut det kortet med pga att det blev för irriterande med ljudet hela tiden i titanfall etc. Byte då till en Palit Geforce GTX 780ti jetstream och som innan fick jag coilwhine direkt vid 3dmark test, men då orkade jag inte byta ut kortet igen eftersom det tar 2 veckor ca att skicka in, få det kollat och sen få en ny skickad hit.
Idag, just 30 minuter sen började jag få coilwhine i League of Legends, vilket aldrig hänt förut, låter dock mindre än något spel innan. Får coilwhine i, 3dmark, titanfall, Middle earth shadow of mordor(endast i load och startup dock), bf4, bc2 etc. Dock eftersom jag mest spelar lol så är de inte förrän nu detta stört mig.

Är detta något som eskaleras ju äldre kortet är? Är det något speciellt grafikmässigt i spelen som får kortet att tjuta eftersom det inte är alla spel som detta händer i? Och är det vanligt med 780 ti korten eller har jag bara extremt otur? Bör jag byta ut kortet?

Permalänk
Medlem

Testa att sätta på Vsync, funkade för mig när jag hade mitt förra nätagg som hade coilwhine.

Permalänk
Avstängd

Coilwhine brukar vara PSUfel i kombo med specifika kort, vilket är ännu mer troligt här efter byte av så många kort.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Coilwhine brukar vara PSUfel i kombo med specifika kort, vilket är ännu mer troligt här efter byte av så många kort.

Men när 2 kort blivit testat av webhallen och dom fick samma resultat så kan de väl inte vara PSUn? Eller förstör PSUn grafikkortet samtidigt så alla andra nätagg resulterar i coilwhine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darmadia:

Köpte mig ett grafikkort från webhallen, Gigabyte Geforce GTX 780 ti, hade coil whine sen dag ett, fick byta ut de kortet, fick då samma problem direkt med det nya och efter ett tag bestämde jag mig att byta ut det kortet med pga att det blev för irriterande med ljudet hela tiden i titanfall etc. Byte då till en Palit Geforce GTX 780ti jetstream och som innan fick jag coilwhine direkt vid 3dmark test, men då orkade jag inte byta ut kortet igen eftersom det tar 2 veckor ca att skicka in, få det kollat och sen få en ny skickad hit.
Idag, just 30 minuter sen började jag få coilwhine i League of Legends, vilket aldrig hänt förut, låter dock mindre än något spel innan. Får coilwhine i, 3dmark, titanfall, Middle earth shadow of mordor(endast i load och startup dock), bf4, bc2 etc. Dock eftersom jag mest spelar lol så är de inte förrän nu detta stört mig.

Är detta något som eskaleras ju äldre kortet är? Är det något speciellt grafikmässigt i spelen som får kortet att tjuta eftersom det inte är alla spel som detta händer i? Och är det vanligt med 780 ti korten eller har jag bara extremt otur? Bör jag byta ut kortet?

Har en känsla av att, om man väl har ett kort som tjuter, så verkar tjutet ofta följa den framerate som kortet orkar mata ut i olika situationer. Om du kan sätta ett maxvärde (eller använda vsync) så kan det hjälpa.

Här kan du se/höra ett exempel där ljudet uppenbart anpassar sig efter vad som för ögonblicket renderas i samma spel: https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc&t=1m27s

Sedan så är det inte alltid kortet i sig som är boven i dramat, ibland är det kombinationen av grafikkort och nätagg som förvärrar problemet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skum otur eller är det en olycklig kombination med annan hårdvara?? Nu har du ju testad dem i annan dator så du har väl helt enkelt haft otur. Själv har jag två Palit 780 superjetstream (ej ti) och har ingen coilwhine.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?