Permalänk
Medlem

Hur rengör man inuti en dator?

Tja! Jag har för en vecka sen precis byggt min första dator! Ganska så stolt Tänkte ta riktigt bra hand om den, så hur gör jag när jag ska göra rent den från damm?
Min förra dator var en riktig veteran och blev torterad med en dammsugare inuti chassit ca en gång om året.. Kanske inte var det mest optimala

Visa signatur

Rawrrr

Permalänk

tryckluft, har du en kompressor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krissy:

Tja! Jag har för en vecka sen precis byggt min första dator! Ganska så stolt Tänkte ta riktigt bra hand om den, så hur gör jag när jag ska göra rent den från damm?
Min förra dator var en riktig veteran och blev torterad med en dammsugare inuti chassit ca en gång om året.. Kanske inte var det mest optimala

Tryckluft på burk brukar jag använda

Sen blir det tops att göra rent fläktbladen på fläktarna då det får man inte bort med tryckluft på burk

Dammsugaren kan ge statisk elektricitet så den ska man inte använda i datorn

Permalänk

Tryckluft. Dina dammfilter gör du rent med vatten under kranen. Om du vill göra rent PCBn till grafikkortet eller så, så kan du använda vanliga tops

Dammsug aldrig i datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krissy:

Tryckluft. Har du inte en kompressor så finns det på burk. Bara ut i garaget och börja jobba.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krissy:

Nej, dammsugare alstrar som bekant statisk elektricitet. Kompressor går dock bra att använda, eller tryckluft på burk.
Problemet med det sistnämnda alternativet är att man får köpa 3 miljarder burkar då dom tar slut förbannat fort.
Här har du en bra maskin som kommer göra sin plikt väl. Jag har en av dess storebrorsor och den har fått pumpat oändligt mycket luft, men visar inga tecken på slitage eller annat.
Köp med en slang och pistol så har du något som både spöar luftburkarna vad gäller prestanda och sedan slipper du ju köpa ny kompressor stup i kvarten för att "luften tog slut"
Den går på 230v.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Nice! Tack för snabba svar, får ta och köpa mig lite tryckluft på burk då

Visa signatur

Rawrrr

Permalänk
Medlem

Annars om du har dammfilter så är det knappt något problem.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Ungefär hur ofta är det bra att göra rent? Kanske får ta och fundera på en sådan där kompressor

Visa signatur

Rawrrr

Permalänk
Medlem

Ett tips är också att hålla rent i rummet där datorn står så ofta som möjligt så kommer du inte behöva rengöra datorn så speciellt mycket så kanske du sparar lite pengar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krissy:

Ungefär hur ofta är det bra att göra rent? Kanske får ta och fundera på en sådan där kompressor

Kolla i den med jämna mellanrum för att kolla om den har mycket damm, kanske en gång i månaden eller så.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krissy:

Det beror helt på hur dammigt det är i datorns omgivning och hur mycket fläktfiltret plockar upp, men personligen skulle jag nog köra på ungefär varannan månad, även om jag själv inte är så duktig på att hålla ett exakt schema på det. Syns väldigt bra på temperaturerna när det blir dammigt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krissy:

Jag har förvisso min dator i mitt rum där jag även får min sömn. Så det blir ju lite dammigt, men jag brukar ta ut min maskin till garaget och blåsa rent en gång per vecka, då vet jag att det är lungt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Krissy:

Det viktigaste du kan göra är att skaffa dammfilter, det blir som natt och dag inuti datorn.
Jag blåste inte ur min dator på nästan ett år men rengjorde endast filtrena cirka en gång i månaden och det var knappt något damm när jag väl gjorde storstädning i hela datorn.

Det kan jämföras med hur polares datorer utan dammfilter brukar se ut efter bara en månad, fy satan

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈