Anslutningen till internet via wifi försvinner då och då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Anslutningen till internet via wifi försvinner då och då.

Hej.

Har ett irriterande problem med att internet försvinner ibland. Flera gånger per dag eller med någon dags mellanrum, det varierar. Det spelar ingen roll om jag surfar med plattan, bärbara datorn eller mobilen. Stationära datorn som är trådansluten direkt till routern har alltid kvar sin uppkoppling.
Och enheterna tappar inte bort uppkopplingen till routern heller. Den är kvar, men websidor kan inte laddas. Står bara "Tolkar värden..." längst ner och så kommer det upp att jag saknar internetåtkomst.
Har provat två olika routrar med samma problem.
Det har inte med att T3 uppdaterar IP-adressen att göra heller, den har varit samma länge nu.
Enda sättet att komma ut på internet igen är att starta om routern. Blir rätt drygt att måste göra det med jämna mellanrum.

Vad kan det vara för fel?
Kan man titta i någon logg och utröna vad som sker?

Nuvarande kontorsdator:
MB: Gigabyte F2A88XN-WIFI, CPU: AMD A4-5300, SSD: Kingston SSDNow 120Gb
RAM: G.Skill Ripjaws DDR3 2133Mhz 2x4Gb, Chassi: Streacom F7C mITX, PSU: PicoPSU 200W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Testa kör trådat och se om problemet kvarstår.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Nej kör jag trådat har jag inga bekymmer alls.
Nu har det blivit värre, måste starta om routern flera ggr per kväll.
Hur kan man felsöka sånt här?

Nuvarande kontorsdator:
MB: Gigabyte F2A88XN-WIFI, CPU: AMD A4-5300, SSD: Kingston SSDNow 120Gb
RAM: G.Skill Ripjaws DDR3 2133Mhz 2x4Gb, Chassi: Streacom F7C mITX, PSU: PicoPSU 200W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jordbro
Registrerad
Okt 2012

Du måste logga in till router och kolla på inställnigarna t.ex kolla om där finns 802b/g/n mixed ,DHCP osv (vilken router du har?)
Du kan ladda ner inSSIDer att testa channel
http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html
Det kan bli problem med paketet (de tappar) eller dhcp. Har du provat statisk ip?
Du kan uppdatera firmware också.