Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Fråga gällande SLI

Det råder väl ingen tvivel om att SLI är fantastisk i prestanda, speciellt om man planerar att köra 2st 970 gtx kort med en Asus rog g-sync monitor.
Dock är SLI känt för att inte vara helt okomplicerat, i synnerhet med tanke på att alla spel inte stödjer SLI.

Min fråga lyder:

Spel som inte stödjer SLI, är det inte bara att stänga av SLI funktionen för just det spelet så funkar datorn precis som vanligt, fast som om du bara hade 1st 970 gtx kort? ...och sen så slår man på SLI igen för spel som stödjer det och njuter av prestandan som skjuts upp i skyn igen.

Med vänlig hälsning Tonkis

Train hard, fight easy.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Japp, du kan till och med välja i förhand vilka spel/program skall köras på endast ett kort genom att använda Nvidias kontrollpanel, riktigt enkelt att använda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010

Det e bara å gå in till NVIDIA's kontrollpanel och välja spel som ska köra i SLI/Icke SLI, beroende på vilka som stöds, så enkelt var det.

[i5 4670k]-[MSI Z87 GD65-GAMING]-[Corsair 16GB 1600MHz XMP ]-[EVGA Supernova G2 750W]-[ZOTAC GTX 980Ti AMP Extreme 6GB]-[Windows 10]-[Acer 27" XB270HU]-[]-[QPAD 8K]-[QPAD MK-90][Asus Essence STX II]-[Beyerdynamic DT 770 Pro 250 ohm]-[Röde PodCaster USB + PSM-1 + PSA-1]-[Wii U]-[PS4 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Men vafasen grabbar, vad är det folk gnäller om då egentligen?
Inget snack om att SLI definitivt är värt det, hur man än vrider och vänder på det.
Tusen tack för era svar, ni gjorde mitt inkommande datorköp givet!

Train hard, fight easy.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Supertonka:

Men vafasen grabbar, vad är det folk gnäller om då egentligen?!

Det är inte så mycket gnäll om SLI nuförtiden, eftersom den största nackdelen med SLI mer eller mindre är borta: Microstuttering, dvs en småhackig spelupplevelse som inte försvann trots normal/hög fps.

Dom egentliga problemen med SLI nu är helt enkelt att det finns vissa spel som inte har stöd för det, samt att det naturligtvis blir varmare med två eller fler grafikkort. SLI och CF-lösningar tenderade också att klocka lite sämre än ensamma kort, men jag vet inte hur det ser ut på den fronten idag.

CPU: I7-3930k@4,2 GHz + Noctua NH-D14 // GPU: EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ // RAM: 16 GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz // MoBo: Asus P9X79 Pro // PSU: NZXT HALE90 1000w 80+ Gold // SSD: Samsung 830(128GB) + Crucial M500(240GB) + Crucial MX300(525GB) // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Fractal Design Define XL R2 // OS: Win 10 Pro // Skärm: AOC g2460Pg + BenQ GL2450.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Supertonka:

Inget snack om att SLI definitivt är värt det, hur man än vrider och vänder på det.

Det jag ofta störde mig på SLI/CF, var att det "oftast" tar lite extra tid för att få ut drivrutiner för SLI/CF dock så har Nvidia / AMD blivit mycket bättre på den fronten, men det händer! Sen så finns det spel som inte har SLI/CF stöd över huvud taget.

Har dock alltid kört med SLI/CF lösningar, men har gått över till singel starkt kort istället, för att slippa några av dom där problemen! Men det blir en fin prestanda ökning när det fungerar som det ska

Mobo:ASUS ROG RAMPAGE IV X79 CPU:Intel Core i7 3930k@4.6Ghz Ram: Corsair 16GB 1600MHz GPU: Nvidia Evga 980Ti Chassi: Corsair 900D Kylning: Custom loop 1x240mm 2x480mm, PSU:Corsair AX1200i SSD: Samsung 850 EVO 1TB Samsung 840 EVO 500GBMonitor:Asus 27"Rog PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Supertonka:

Det du frågade om var att köpa ett extra kort till och då blir det SLI eller om det var 2 nya av samma.
Spel till det ena spelet, ja vissa stödjer och andra inte då väljer man i kontrollpanelen att aktivera SLI för spelet eller avaktivera beroende på om det stödjer.

Det som är känt som kan vara som du sa negativt kring denna teknik är ju hur bra skalar spel som stödjer SLI, microstuttering och sådana saker hör till dessa diskussioner som du säkert undrade över.

Och när du stoppar i ett extra tänk också på att ha ett nätaggregat som klarar rekommenderat för 2 kort.

[i5 4670k]-[MSI Z87 GD65-GAMING]-[Corsair 16GB 1600MHz XMP ]-[EVGA Supernova G2 750W]-[ZOTAC GTX 980Ti AMP Extreme 6GB]-[Windows 10]-[Acer 27" XB270HU]-[]-[QPAD 8K]-[QPAD MK-90][Asus Essence STX II]-[Beyerdynamic DT 770 Pro 250 ohm]-[Röde PodCaster USB + PSM-1 + PSA-1]-[Wii U]-[PS4 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Dom som gnäller mest på SLI är dom som inte har det

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Tack alla återigen för era svar, ni har varit ytterst hjälpsamma

Ps
Jag kommer köra en EVGA Supernova 750W Gold som PSU. Det bör räcka fint då jag tror mig veta att 970 GTX korten är väldigt snåla i drift (i x2 SLI drar dom lite över 320W). Och det är 2st Asus Strix kort som gäller för min del.

Hoppas bara en fractal design r4 gör plats för allting!

Train hard, fight easy.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Supertonka:

Jag kommer köra en EVGA Supernova 750W Gold som PSU. Det bör räcka fint då jag tror mig veta att 970 GTX korten är väldigt snåla i drift (i x2 SLI drar dom lite över 320W). Kommer köpa 2 Asus Strix kort.

Inga som helst problem, så länge du har tillräckligt med 6/8pins kontakter.

CPU: I7-3930k@4,2 GHz + Noctua NH-D14 // GPU: EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ // RAM: 16 GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz // MoBo: Asus P9X79 Pro // PSU: NZXT HALE90 1000w 80+ Gold // SSD: Samsung 830(128GB) + Crucial M500(240GB) + Crucial MX300(525GB) // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Fractal Design Define XL R2 // OS: Win 10 Pro // Skärm: AOC g2460Pg + BenQ GL2450.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Feb 2006

Det enda jag stör mig på med SLI är att det går inte att ha SLI aktiverat och spela på en skärm och ha dom andra aktiva för att se chatt, streamingprogram, webbläsare osv om man inte kör windowedmode och då förlorar man massor av performance.

För singelskärms användning så finns det inte mycket man tjänar då man knappast kan maxa ett kort om man inte kör obskyra upplösningar, och för multiskärm när man spelar på 3 eller fler skärmar så tjänar man mycket prestanda på det. Men som jag sa tidigare så finns det inget läge att låta spelet kunna få prestandan av två eller flera kort och samtidigt visa fler skärmar utan att saker och ting blir fullscreen över alla.

Om det är någon som har någon fix för mitt problem så citera gärna

CASE: Fractal Design R5 White MOBO: ASUS Maximus Hero VII
CPU: Intel I7 4790K OC'd @ 4.8ghz CPU Cooler: Corsair H100i v2
RAM: 32GB Corsair Vengeance (4x8GB) GPU: ASUS GTX1080 DC3 STRIX
PSU: Corsair HX1000i SSD: Intel 600P 256GB, Samsung 850 250GB, 2 x Intel 540 240GB HDD: 2 x Toshiba 3TB, 2 x WD 3TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av AsakuroX:

Det enda jag stör mig på med SLI är att det går inte att ha SLI aktiverat och spela på en skärm och ha dom andra aktiva för att se chatt, streamingprogram, webbläsare osv om man inte kör windowedmode och då förlorar man massor av performance.

För singelskärms användning så finns det inte mycket man tjänar då man knappast kan maxa ett kort om man inte kör obskyra upplösningar, och för multiskärm när man spelar på 3 eller fler skärmar så tjänar man mycket prestanda på det. Men som jag sa tidigare så finns det inget läge att låta spelet kunna få prestandan av två eller flera kort och samtidigt visa fler skärmar utan att saker och ting blir fullscreen över alla.

Om det är någon som har någon fix för mitt problem så citera gärna

Den displayen som är kopplad till det övre kortet kommer få SLI stöd.

Om du sedan kopplar en display till det nedre kortet så kommer det bli en så kallad "auxiliary display".

Testa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av CFSsss:

Dom som gnäller mest på SLI är dom som inte har det

Skulle gissa mer att dom som har haft sli/xfire innan och haft problem som är otroligt vanligt, eller var . Klagar.

Bl.a jag har kört xfire med problem, Iofs evighheter sen, men sen dess har jag kört på starka singelkort, 580Cuii,680Cuii,Titan Gtx,och nu 980 Gtx.

Funderar dock på ev i framtiden att köra sli med 980 om jag behöver det, spelar mest D3 Ros och Wot, och klarar mig på ett kort där.

MB Asus Z170-A CPU 6700k GPU Gtx 1080 Strix HD Samsung 960 EVO 500gb
MEM Corsair 16GB DDR4 3200MHz PSU EVGA Supernova G2 850W
MONITOR ROG SWIFT PG348Q 3440x1440 CPU COOLER Noctua NH-D15S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Linus pratar om sli i sin senaste video

https://www.youtube.com/watch?v=UnS0xWtoRzk

En del intressant info där!

CHASSI: FD R4 GPU: Asus GTX 780 CPU: I5 4690K @ 4,6ghz Cpu cooler: Cmh 212 Evo Mobo: Asus Z97 Pro Wifi PSU: Corsair RM 850w RAM: Balistix 16gb