Vilken är den tystaste slutna vattenkylningssystemet, 120-140mm radiator?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ksw:

Har liknande problem i mitt Coolermaster Elite 130, har provat både Corsair H60i och CM Seidon 120V och ingen av dem är tyst; surrande ljud från båda med Corsairen lite lägre nivåmässigt och mindre störande. mer morrande än tjutande så att säga.

Hade jag varit du skulle jag försökt med klassiskt luftkylning hellre.

Vill man ha ett tyst system håller jag med dig fullständigt. Arctic Freezer 13 Pro kanske? Gammal men beprövad, tyst och effektiv eller Cooler Master Hyper 212 Evo?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Ozoom:

Hej!

Bakgrund:
Planerar att bygga en ny dator i ett Fractal Design Node 304 chassi.
Chassit lämpar sig väl för just slutna vattenkylningssystem (120 eller 140 mm radiator) då det är ett effektivt sätt att få ut värmen ur datorn.
Då jag planerar att bygga resten av datorn väldigt tyst med bla Asus 970 Strix och Corsair RM550 så vill jag att CPU-kylningen ska vara så tyst som möjligt.

Fråga:
Vilket slutet vattenkylningssystem med 120 eller 140 mm radiator har den tystaste pumpen?
Finns det system med både tysta fläktar och pump är detta ett stort plus! Fläktarna på vattenkylningen går ju alltid att byta ut till tystare allternativ från Noctua eller Corsair.

Alternativ:
Har även funderat på om det är bättre att bygga med Noctua NH-U14 istället för vattenkylning, nackdelen är att det då blir ytterligare en fläkt i systemet.

Tack på förhand!
Vänligen
Oskar

Hej Oskar,

Våran nyaste serie kylare, H80i GT, H100i GTX och H110i GT är våran tystaste serie hitills. På dessa går även pumpen att styra för att få ner ljudet ännu mer ifall man vill det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Oskar,

Våran nyaste serie kylare, H80i GT, H100i GTX och H110i GT är våran tystaste serie hitills. På dessa går även pumpen att styra för att få ner ljudet ännu mer ifall man vill det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Klagat på Corsair innan men på min H80i är just pumpen tyst.

Har skrivit i en annan tråd om mina försök med utgående modellen man kunde få tag på för 300 kr: Enermax Liqmax 120S TAA.
Lät först så mycket att man inte kunde vara i samma rum. men kylde bra jämför med min tystare 200 kr luftkylare CoolerMaster Hyper TX3 Evo. Men så switchade jag 4pins-kontakterna så fläkten gick till CPU-fan och pumpen till chassi-fan och undret inträdde. Blev ganska tyst men inte helt tyst om jag i BIOS fläktstyrning satte bägge kontakterna från "normal" till "silent". Men att höra pumpens tuggande irriterade mig så ställde tillbaka till normal i BIOS. Installerade istället programmet "System Information Viewer" till mitt chipset B85 moderkort från Gigabyte hemsida. I programmet kan man finlira mer med fläktinställningarna och har nu fått min dator tystare än med luftkylaren vid vanlig användning (surf, office och photoshop). Okej, jag får trycka på Kalibrera varje gång jag startat datorn men det är det värt. Och temperaturen ligger på samma som med lufkylaren men det är det också värt.

Här kan ni höra, eller inte höra, pumpens ljudvolym med inställningarna i bilden ovan

Integrerad styrning av pumpen är bra så har Corsair den möjligheten och det är bättre byggkvalitet på deras nya grejer så skulle jag satsa på Corsair. Kan till och med tänka mig att byta ut min H80i till H80i GT (990 kr) på speldatorn om de bemödat sig med att numera ha gängor som håller för lite skruvande så man slipper buntband och tejp.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

NZXT Kraken X41

Läs bara nyare tester på den då mjukvaran inte funkade så bra vid släpp. Nu funkar variabel pumphastighet osv vad jag förstått.

Men kör bara vatten AIO om du har dåligt med plats i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Oskar,

Våran nyaste serie kylare, H80i GT, H100i GTX och H110i GT är våran tystaste serie hitills. På dessa går även pumpen att styra för att få ner ljudet ännu mer ifall man vill det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej Johan, vilka av dessa skulle passa monterat i en Coolermaster Elite 130? formmässigt är det mest radiatorns mått som är det viktiga då de konkurerar med änden av grafikkortet i chassit.

Om ni ger mig en rekommendation kommer jag gladeligen inhandla och testa!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Har en antec 1220 som jag kör brevid mig på en testbänk på bordet den låter ingenting själva pumpen. Dock bör sägas och detta gäller andra AIO kylare med att man bör byta fläktarna till tystare eller ställa ner fläktkurvan. Antec orginalfläktarna låter förjävligt. Corsair fläktarna med även corsair sp quiet editon tyckte jag inte va så quiet heller.

Permalänk

Annars om du har plats med en 280mm radiator 2x140mm fläktar skulle jag gå på Cooler Master Neptun 280L.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...

790kr för den är ett otroligt bra pris

Permalänk

Har byggt en node 804 med en corsair h50 fläkt och standard Atx psu. Funkade bra därför tipsa om

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...
Byggt en annan dator med kylning från enermax 120s och den gav riktigt bra resultat och visade bra siffror. Dock utan orginalfläkten (testa inte ens den )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimMy2003:

Annars om du har plats med en 280mm radiator 2x140mm fläktar skulle jag gå på Cooler Master Neptun 280L.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/vattenky...

790kr för den är ett otroligt bra pris

Inte min tråd men äntligen lite förslag på sluten vattenkylning. Tycker Cooler Master Nepton 280L (får nog plats i toppen på mitt Corsair Obsidian Series 550D) verkar intressant till min speldator och slänga ut min lilla Corsair H80i som nästan skramlar pga av lösa skruvar i chassit. Antec Kühler H2O 1220 verkar dock intressant. Verkar rätt likvärdiga i effektivitet fast 20mm större fläktar i den förstnämda.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Inte min tråd men äntligen lite förslag på sluten vattenkylning. Tycker Cooler Master Nepton 280L (får nog plats i toppen på mitt Corsair Obsidian Series 550D) verkar intressant till min speldator och slänga ut min lilla Corsair H80i som nästan skramlar pga av lösa skruvar i chassit. Antec Kühler H2O 1220 verkar dock intressant. Verkar rätt likvärdiga i effektivitet fast 20mm större fläktar i den förstnämda.

Antec och Neptun är samma pris. Antec har en RGB led i pumpen som man kan ändra färg på , neptun har det inte endast vitt sken.
Antec fläktar dom skickar med är inte bra däremot CM fläktarna är utav 140mm jetflo vilket är en väldigt mycket bättre fläkt.

Får du plats med en 280 rad så kör på den. Båda har fått bra resultat

Permalänk
Avstängd

Din övertalningsförmåga är bra så blir nog ett Cooler Master Nepton 280L i speldatorn som får låta lite mer än min HTPC. Undrar bara hur 800-2000RPM låter i IDLE.

Fast utklassar min Corsair H80i med samma fläktar (Noctua NF-P12)

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av ksw:

Hej Johan, vilka av dessa skulle passa monterat i en Coolermaster Elite 130? formmässigt är det mest radiatorns mått som är det viktiga då de konkurerar med änden av grafikkortet i chassit.

Om ni ger mig en rekommendation kommer jag gladeligen inhandla och testa!

Hej ksw,

En H80i GT ska passa i ett Elite 130.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej ksw,

En H80i GT ska passa i ett Elite 130.

Toppen, hur långa är fläktarnas strömsladdar? kommer jag behöva inhandla förlängare eller är de längre än 35cm?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av ksw:

Toppen, hur långa är fläktarnas strömsladdar? kommer jag behöva inhandla förlängare eller är de längre än 35cm?

Dom e inte längre än 35 cm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimMy2003:

Antec och Neptun är samma pris. Antec har en RGB led i pumpen som man kan ändra färg på , neptun har det inte endast vitt sken.
Antec fläktar dom skickar med är inte bra däremot CM fläktarna är utav 140mm jetflo vilket är en väldigt mycket bättre fläkt.

Får du plats med en 280 rad så kör på den. Båda har fått bra resultat

Tyvärr gick den inte montera. Kylaren fick plats men fläktarna tog emot minnen och 8 pin strömkontakten.

Tänkte då att jag skulle sätta fläktarna ovanför radiatorn utanför chassit men hade då fått försöka få tag i en 4-pins förlängningskabel men skruvhålen uppe passade ändå inte till alla hål.

Blir att lämna tillbaka kylaren. Då vet vi att Coolemaster Neptun 280L inte passar till Corsair Obsidian Series 550D.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Lämnat tillbaka Neptun 280L nu och tog hem en liten Cooler Master Seidon 120V V2. Tyvärr 25% eller lite över hundingen dyrare än att beställ från Webbhallen men orkar man inte vänta så orkar man inte.

Stod mellan den och Enermax Liqmax II 120S. Har ju redan "Liqmax I" i min HTPC men tycker pumpen på den låter för mycket om man pressar datorn. Till HTPC/surf helt utmärkt ljudmässigt vid låg pumphastighet och låga fläktvarv.

Har dock i en liten 199 kr CoolerMaster vanlig cpu-kylare i datorn tills vidare. Supertyst, ej hörbar, men vet inte om den orkar kyla längre perioder. Om jag tar bort plasten på CoolerMastern och monterar den så kommer jag tala om om den kyler okej och om pumpen är tyst. En har recenserat den på Webbhallen och tycker den låter som Version 1. Men troligen har han satt pump på CPU-fan och fläkt på Chassi-fan. Har nu läst om många som fått oljud då. Konstigt att det aldrig står något om det i kylarnas brux.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Satt i kylaren nu. Hm glömde först ta av skydds-filmen och undrade varför jag låg på 80 grader och ett jäkla liv
Första gången jag glömt detta. Någon annan som gjort samma någon gång? I alla fall sprejade skyddsfilmen ut SilverArtic jämt och fint över hela cpu. Kunde inte gjort det snyggare själv.

Resultat av Cooler Master Seidon 120V V2 = Väldigt tyst (om man drar ner farten på pumpen till 1800, går den sina 2300 viner det).
I med resten av fläktarna och ska testa hur kylningen är. Kanske får jag pasta om?
Full load i Prime-test (val 2): 46 grader

Min slutsats efter 1 dag

Kan rekommendera TS, som ett tyst alternativ till vattenkylning, det billiga Cooler Master Seidon 120V V2 om han kör fläktstyrning på pumpen och låter den gå i 1800 varv. Alltså koppla inte in tre pin från pumpen på cpu-fan. Koppla den på Chassi-fan annars blir det ett högfrekvent ljud som man inte står ut med.

rättar till lite stavfel då och då :)
Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Satt i kylaren nu. Hm glömde först ta av skydds-filmen och undrade varför jag låg på 80 grader och ett jäkla liv
Första gången jag glömt detta. Någon annan som gjort samma någon gång? I alla fall sprejade skyddsfilmen ut SilverArtic jämt och fint över hela cpu. Kunde inte gjort det snyggare själv.

Resultat av Cooler Master Seidon 120V V2 = Väldigt tyst (om man drar ner farten på pumpen till 1800, går den sina 2300 viner det).
I med resten av fläktarna och ska testa hur kylningen är. Kanske får jag pasta om?
Full load i Prime-test (val 2): 46 grader
http://s26.postimg.org/kis3r630l/vatten_full_load.jpg

Min slutsats efter 1 dag

Kan rekommendera TS, som ett tyst alternativ till vattenkylning, det billiga Cooler Master Seidon 120V V2 om han kör fläktstyrning på pumpen och låter den gå i 1800 varv. Alltså koppla inte in tre pin från pumpen på cpu-fan. Koppla den på Chassi-fan annars blir det ett högfrekvent ljud som man inte står ut med.

ahaaa är det det som tjuter i min burk
trodde det var spänning på mitt platina agg som väsnades pga fläkten är avstängd till största del... tack för tipset

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2