Permalänk

I7 4790k blir extremt varm!! Hjälp!

Tjenare.

Har nyligen köpt en I7 4790k som jag direkt märkte blev väldigt varm (Upp emot 60 grader Idle). Jag antog att det var stock-kylaren som var kass, så jag bestämde mig för att plocka upp en Cooler master Hyper 412S.

Visserligen sänktes temperaturen efter installation av den nya kylaren, men inte allt för mycket. Temperaturen kvarstår nu på 40-60 grader på idle (Den hoppar upp och ner konstant :/).

Jag antar att den inte skall vara så varm då jag inte har överklockat eller liknande.

Kylpasta har jag och allt är rätt installerat. Vet inte vad jag ska göra. Kan det vara något fel på CPU:n?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benomeister:

Tjenare.

Har nyligen köpt en I7 4790k som jag direkt märkte blev väldigt varm (Upp emot 60 grader Idle). Jag antog att det var stock-kylaren som var kass, så jag bestämde mig för att plocka upp en Cooler master Hyper 412S.

Visserligen sänktes temperaturen efter installation av den nya kylaren, men inte allt för mycket. Temperaturen kvarstår nu på 40-60 grader på idle (Den hoppar upp och ner konstakt :/).

Jag antar att den inte skall vara så varm då jag inte har överklockat eller liknande.

Kylpasta har jag och allt är rätt installerat. Vet inte vad jag ska göra. Kan det vara något fel på CPU:n?

Rent spontant känns det ändå som att kylaren inte har riktigt ordentlig kontakt. Säker på att den sitter som den ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Tjenare.

Har nyligen köpt en I7 4790k som jag direkt märkte blev väldigt varm (Upp emot 60 grader Idle). Jag antog att det var stock-kylaren som var kass, så jag bestämde mig för att plocka upp en Cooler master Hyper 412S.

Visserligen sänktes temperaturen efter installation av den nya kylaren, men inte allt för mycket. Temperaturen kvarstår nu på 40-60 grader på idle (Den hoppar upp och ner konstant :/).

Jag antar att den inte skall vara så varm då jag inte har överklockat eller liknande.

Kylpasta har jag och allt är rätt installerat. Vet inte vad jag ska göra. Kan det vara något fel på CPU:n?

Hur varm är den under full load?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Hur varm är den under full load?

Spelar enbart ARMA 3 och då åker den upp till ca 77-80 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Spelar enbart ARMA 3 och då åker den upp till ca 77-80 grader.

Låter väldigt varmt, rengjorde du cpu och applicera ny kylpasta vid bytet?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Låter väldigt varmt, rengjorde du cpu och applicera ny kylpasta vid bytet?

Byggde faktiskt datorn i lördags. Så allt är nytt. Rengjorde självklart CPU:n innan jag applicera den nya kylpastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Tjenare.

Har nyligen köpt en I7 4790k som jag direkt märkte blev väldigt varm (Upp emot 60 grader Idle). Jag antog att det var stock-kylaren som var kass, så jag bestämde mig för att plocka upp en Cooler master Hyper 412S.

Visserligen sänktes temperaturen efter installation av den nya kylaren, men inte allt för mycket. Temperaturen kvarstår nu på 40-60 grader på idle (Den hoppar upp och ner konstant :/).

Jag antar att den inte skall vara så varm då jag inte har överklockat eller liknande.

Kylpasta har jag och allt är rätt installerat. Vet inte vad jag ska göra. Kan det vara något fel på CPU:n?

Tjena! vad gjorde du i mellan stockkylaren och Coolermaster Hyper 412S`? tog du bort kylpastan på cpu:n rengjorde det med Artic Clean 2steg sedan applicerade ny kylpasta på cpu:n ?

Förmodar att du inte gjorde det eller så har du monterat kylaren fel.

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Tjena! vad gjorde du i mellan stockkylaren och Coolermaster Hyper 412S`? tog du bort kylpastan på cpu:n rengjorde det med Artic Clean 2steg sedan applicerade ny kylpasta på cpu:n ?

Tog bort den gamla kylpastan och rengjorde CPU:n ordentligt innan jag applicera kylpastan som medföljde i Hyper 412s.

Och om jag nu installerat kylaren fel, vad kan jag ha gjort? Följde instruktionerna som kom med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Tog bort den gamla kylpastan och rengjorde CPU:n ordentligt innan jag applicera kylpastan som medföljde i Hyper 412s.

med vad rengjorde du din cpu med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Tog bort den gamla kylpastan och rengjorde CPU:n ordentligt innan jag applicera kylpastan som medföljde i Hyper 412s.

Hur mycket pasta tog du?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av Hardy:

med vad rengjorde du din cpu med?

Låter antagligen som en idiot, men rengjorde den med vanligt hushållspapper, haha :/

Den var dock ren och fin!

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Hur mycket pasta tog du?

Bara en liten klick i mitten, som jag sedan smetade ut lite överallt.

Permalänk
Medlem

Känns kylaren väldigt varm?
Vad har du för moderkort och låda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Låter antagligen som en idiot, men rengjorde den med vanligt hushållspapper, haha :/

Den var dock ren och fin!

Det är orsaken att din cpu är så hög temp lol,köp Artic clean finns att köpa på http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Permalänk
Skrivet av thomson:

Känns kylaren väldigt varm?
Vad har du för moderkort och låda?

Kylaren känns relativt kall.

Har en NZXT H440 och Gigabyte G.1 Sniper Z87.

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Det är orsaken att din cpu är så hög temp lol,köp Artic clean finns att köpa på http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Men den gamla kylpastan var ju endast på i cirka 4 timmar..

Permalänk
Medlem

Brukar själv använda mig utav en droppe diskmedel, löser upp det mesta, torkar sedan av med fuktat papper.
T-röd brukar också vara bra.
Har aldrig haft problem med hög temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Men den gamla kylpastan var ju endast på i cirka 4 timmar..

Spelar ingen roll, det ska alltid rengöras med produkter gjorda för det. Sen ska du INTE smeta ut pastan, lägg en klick i mitten och låt kylartrycket sprida det jämnt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Det är orsaken att din cpu är så hög temp lol,köp Artic clean finns att köpa på http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Det är skitsnack att man måste använda sånt för att få tillräckligt rent, kanske om man är riktigt anal när det gäller hur rent det skall vara.
Har alltid gjort rent med kaffefilter/tops och temps har aldrig varit något problem.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Men den gamla kylpastan var ju endast på i cirka 4 timmar..

Det spelar ingen roll! om den är endast 4timmar gammal ,när du byter kylare ska du alltid ta bort den gamla noggrant för att det inte ska bli som i ditt fall. läs denna : http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Det är orsaken att din cpu är så hög temp lol,köp Artic clean finns att köpa på http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Skulle inte tro att rengöringen spelar SÅ stor roll. Ifall där lämnas några fibrer kvar på processorn ska det inte blocka så mycket.

Skrivet av thomson:

Brukar själv använda mig utav en droppe diskmedel, löser upp det mesta, torkar sedan av med fuktat papper.
T-röd brukar också vara bra.
Har aldrig haft problem med hög temp.

Papper ska du i princip undvika om du vill vara riktigt ordentlig. Kaffefilter brukar vara bra. Förmodligen ska du även undvika vatten som sista medel om du vill vara riktigt seriös. (Mycket kalk och skit i vatten)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Det är skitsnack att man måste använda sånt för att få tillräckligt rent, kanske om man är riktigt anal när det gäller hur rent det skall vara.
Har alltid gjort rent med kaffefilter/tops och temps har aldrig varit något problem.

Måste,måste man inte,kan säkert använda din metod eller använda T-röd eller något annan lösning,men rekommenderar Artic clean då det funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Om kylaren känns kall så är det antingen sensorn som spökar eller mjukvaran.
Varvar cpu fläkten upp mycket?

Permalänk
Medlem

Jag anv alltid Artic Clean 2 när jag byter, det kostar 100kr som du förmodligen inte behöver köpa igen inom 5 år.
Köp den anv den.

Min 4970k idle är 25 grader, dock med vattenkylning. (riktig vattenkylning) <3

Permalänk

Hmm, så vad tror ni är orsaken till att den blir så varm? Den blev 65 grader på idle när jag FÖRST installerade stock-kylaren. Dvs att CPU:n var helt ny och den blev ändå så varm.

Tror inte det har något att göra med kylpastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Bara en liten klick i mitten, som jag sedan smetade ut lite överallt.

Du ska inte smeta ut något alls.
Trycket som uppstår när du skruvar dit kylaren ordnar det.
Garanterat luftbubblor som ställer till det för dig.
Gör om igen.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Skrivet av thomson:

Om kylaren känns kall så är det antingen sensorn som spökar eller mjukvaran.
Varvar cpu fläkten upp mycket?

1100-1200 RPM på idle. Låter inte normalt enligt mig.

Permalänk

Förresten, när jag säger 'idle' syftar jag på lätt internetsurfning.

Permalänk
Medlem

Eller så gjorde du som jag och montera båda fläktarna att blåsa åt fel håll
Kanske så har din kylare bara en fläkt men den kanske blåser åt fel håll?

Permalänk
Medlem

Den sätts fast med 4 skruvar, har du skruvat fast dom diagonalt när du monterade kylaren, mest så att den inte har kommit lite snett.