Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Förresten, när jag säger 'idle' syftar jag på lätt internetsurfning.

Har du läst vad folk har sagt, du skall ej smeta ut pastan, gör om, rengör och lägg en liten klicka i mitten och låt kylaren sprida det.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd

Ja, rengöringen orksar inte sådana temperaturförändringar. Det är garanterat monteringen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Kan det bero på att jag har för många Volt som går till CPU:n? Har för tillfället 1,4 Volt, ska den verkligen vara så hög?

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Har du läst vad folk har sagt, du skall ej smeta ut pastan, gör om, rengör och lägg en liten klicka i mitten och låt kylaren sprida det.

Yes, gjorde det precis. Hände inte så mycket

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Wut? 1.4v är galet högt! De flesta brukar inte ens gå så högt när de överklockar rejält :/

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Wut? 1.4v är galet högt! De flesta brukar inte ens gå så högt när de överklockar rejält :/

1,388 för att vara exakt. Det är mina stock inställningar på BIOS. Borde jag ändra? Och om så, till vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

1,388 för att vara exakt. Det är mina stock inställningar på BIOS. Borde jag ändra? Och om så, till vad?

vad har du för moderkort? Kan vara så att en BIOS uppdatering hjälper.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

1,388 för att vara exakt. Det är mina stock inställningar på BIOS. Borde jag ändra? Och om så, till vad?

Oj jävlar det kör jag på vid 4.5 med min cpu, uhm med standard clock borde väl fan max vara 1.2 eller något. Minska lite i taget och se så det verkar stabilt. Det förklarar nog mycket av värmen.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av Orici:

vad har du för moderkort? Kan vara så att en BIOS uppdatering hjälper.

Gigabyte G.1 Sniper Z87

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

1,388 för att vara exakt. Det är mina stock inställningar på BIOS. Borde jag ändra? Och om så, till vad?

Med den volten är det inte konstigt att det är hög värme på CPU
Självklart ska du ändra!
Står volten på manuellt värde eller auto?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Oj jävlar det kör jag på vid 4.5 med min cpu, uhm med standard clock borde väl fan max vara 1.2 eller något. Minska lite i taget och se så det verkar stabilt. Det förklarar nog mycket av värmen.

Vad händer om skiten inte får tillräckligt med volt och bara lägger av? Då får jag ju inte igång datorn? Eller är det så? :/

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Med den volten är det inte konstigt att det är hög värme på CPU
Självklart ska du ändra!
Står volten på manuellt värde eller auto?

Auto.

Permalänk

Använde förresten skivan som kom med moderkortet för att installera drivrutiner! Om det nu spelar någon roll, (Tänker främst på att skivan kanske innehåller äldre drivrutiner?)

Permalänk
Avstängd

Haha jäklar, där har vi svaret.

Skrivet av Benomeister:

Använde förresten skivan som kom med moderkortet för att installera drivrutiner! Om det nu spelar någon roll, (Tänker främst på att skivan kanske innehåller äldre drivrutiner?)

Skippa alltid skivan och dra ner direkt från deras sida. Men det spelar ingen roll i fallet med i din spänning, se till att dra ner den direkt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Haha jäklar, där har vi svaret.
Skippa alltid skivan och dra ner direkt från deras sida. Men det spelar ingen roll i fallet med i din spänning, se till att dra ner den direkt.

Tackar! Ska testa omedelbart.

Permalänk

Ursäkta att jag är så jobbig, men vet inte riktigt vilka drivrutiner som ska installeras.

Här är moderkortet på Gigabytes egna hemsida: http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4802#kf

Trycker på downloads men är väldigt osäker på vad det är jag skall ladda ner?

Har windows 8.1 64 Bit.

Permalänk
Avstängd

skit i skivan och gå in i bios och ändra till auto voltage och se om det sänker tempen.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

skit i skivan och gå in i bios och ändra till auto voltage och se om det sänker tempen.

Den är redan på Auto

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benomeister:

Den är redan på Auto

Ändra spänningen istället för att dilla med drivrutiner nu. Sätt den på säg 1.3V bara för att testa.
Edit: (Eh, ändrade spänningen lite)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

Ursäkta att jag är så jobbig, men vet inte riktigt vilka drivrutiner som ska installeras.

Här är moderkortet på Gigabytes egna hemsida: http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4802#kf

Trycker på downloads men är väldigt osäker på vad det är jag skall ladda ner?

Har windows 8.1 64 Bit.

Ladda ner:

  • Intel INF installation

  • Microsoft .NET Framework 4.5

  • Intel® Rapid Storage Technology (Note) Please install Microsoft .NET Framework 4.5 first. (Är bra för hårdisken så det hjälper nog inte dej)

Sen ladda ner CPU-Z och kolla vilken BIOS version du har.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Första gången du startar med en ny processor och kylare är det inte säkert kylpastan är optimal, särskilt inte om det är en kudde som ska smälta ihop kylare och processor. Men om kylaren verkligen känns kall om du tar på den, så överförs inte värmen från processorn till kylaren ordentligt. Det måste i såfall vara fel på monteringen eller alldeles för mycket kylpasta eller liknande.

Vanligt papper ska du inte använda eftersom det lämnar fibrer efter sig som lägger sig emellan kylaren och processorn. Jag brukar använda en bit av ett gammalt lakan (tvättat förstås för att undvika att ev. något fett förs över) + isopropanol.

Att den ställer in sig på 1,4V i autoläget är konstigt, känner moderkortet verkligen igen processorn som den ska eller behöver bios uppdateras?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Inte sett någonstans med vilket program som TS avläser tempen med?
Skumt med så hög temp i auto, tyder på att nått är galet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

1.4 V och smetat ut pastan. Som man bäddar, får man klocka

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Benomeister:

Ursäkta att jag är så jobbig, men vet inte riktigt vilka drivrutiner som ska installeras.

Här är moderkortet på Gigabytes egna hemsida: http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4802#kf

Trycker på downloads men är väldigt osäker på vad det är jag skall ladda ner?

Har windows 8.1 64 Bit.

Du ska ladda ner och installera senaste bios till moderkortet. Inte drivrutiner. 4790k hade problem med att många äldre bios ger den för hög volt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Det är orsaken att din cpu är så hög temp lol,köp Artic clean finns att köpa på http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Nej, nej, och återigen nej. Man behöver inte några specialprodukter för att byta kylpasta. Detta är knappast anledningen till den höga temperaturen i OPs dator, följande anledningar är mycket mer troliga;

- Processorn är överklockad i bios från fabrik, återställ biosinställningarna om du inte kan felsöka själv.
- Fläktkurvan (stockkylaren är PWM) är pissigt inställd i bios, cm 412 är likaså pwm-styrd. Lek runt i bios och hitta en kurva som låter lagom och framförallt kyler bättre.

Lycka till.

Permalänk

Tycker ni jag ska dra ner volten till 1,3 för att börja med?

Permalänk

Vad har du för ventilation i chassit? byggde precis ihop min nya dator, i7 4790K prolle i ett corsair obsidian 450d

köpte till 2st 120mm fläktar, 5st totalt. Dvs mycket god ventilation men ändå inte speciellt högljutt. processorkylaren är en Scythe Ninja III Rev.B för 430kr .

min håller 25-29c när jag spelar Leuge of legens på very high. (inget stort spel men så att ni får en uppfattning om belastning)
artic silver pasta som jag smetade ut över processorn.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Skrivet av MixeR_staveN:

Vad har du för ventilation i chassit? byggde precis ihop min nya dator, i7 4790K prolle i ett corsair obsidian 450d

köpte till 2st 120mm fläktar, 5st totalt. Dvs mycket god ventilation men ändå inte speciellt högljutt. processorkylaren är en Scythe Ninja III Rev.B för 430kr .

min håller 25-29c när jag spelar Leuge of legens på very high. (inget stort spel men så att ni får en uppfattning om belastning)
artic silver pasta som jag smetade ut över processorn.

Tänkte passa på och fråga: Hur många volt ligger din CPU på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Det är orsaken att din cpu är så hög temp lol,köp Artic clean finns att köpa på http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Vilket ursäkta mig skitsnack. Jag har gjort rent cpuer exakt just så i snart 20 år och det går alldeles utmärkt. Man behöver inte alls köpa något speciellt rengöringsmedel bara för det. CPUn är dessutom stock.

Permalänk
Medlem

aceton utan olja brukar fungera bra för rengöring.

låter som du har någon form av auto klock funktion på då brukar den brassa på med massor av volt för stabiltet. kolla efter något sådant i bios om det är på slaget.
annars kan du kolla på någon sida om vad standard volten för cpu'n är och sätta den på det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.