Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2010

Komma åt routern

Hej!
Hur kommer jag åt en router som jag har hos mina föräldrar? Jag har testat att skriva in ip adressen men datorn verkar inte hitta den. Det jag vill göra är att kunna komma åt några enheter som ligger hos min föräldrar och som är kopplade till deras Nätverk. Måste jag ändra några inställningar på routern eller öppna den på något sätt?

Dom har en Tp-link router

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Du måste aktivera port forwarding så att trafiken gör till rätt enhet. Port 80 för http, port 21 för ftp osv.
För att göra detta hemifrån måste man normalt sett från en lokal dator aktivera remote management.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Om du inte vet hur du ska konfigurera upp nätverket och/eller de har dynamisk ip så är det förmodligen enklast att använda Teamviewer.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2010

Jag har aktiverat port forwarding men när jag sen skriver in ip adressen på firefox så hittar den inte routern??

Den hittar routern när jag är hos mina föräldrar med genast då jag byter nätverk så hittar den inte adressen??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
A.ROOT-SERVERS.NET
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av seffo89:

Jag har aktiverat port forwarding men när jag sen skriver in ip adressen på firefox så hittar den inte routern??

Den hittar routern när jag är hos mina föräldrar med genast då jag byter nätverk så hittar den inte adressen??

Vilket IP försöker du med? WAN eller LAN IP?

Medlem #14

CISSP, MCT,MCITP, MCSE+Security, MCSE+Messaging, Inet+, Network+,MCT, MCP,CNA, CCA, CCNA, A+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

När du är hos dina föräldrar så kan du gå in på http://whatsmyip.org, den IP-adressen ska du gå in på när du sitter på ett annat nätverk. Om Remote management är påslaget i routern, med t.ex. port 8080 som brukar vara standard så är det http://ip-adress:8080/ för att komma åt routern.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av seffo89:

Du lär inte "hitta routern" från internet såvida du inte konfigurerat den så att den kör nån serverfunktion eller tillåter extern fjärrstyrning eller liknade, om du hittar routern så är den dåligt konfad och utgör snarare en säkerhetsrisk så det ska förhoppningsvis inte gå om du inte har konfat det med avsikt, du kan däremot hitta "datorn" om allt är rätt inställt, tänk också på att du inte kan använda det privata ipnummret.
Teamviwer löser såna problem på ett enkelt sätt om du konfar det för obevakad fjärråtkomst och det har ett filöverföringsläge också som inte överför en massa grafik i onödan utan det ger max fart på filöverföringar.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2010

Tack för det snabba svaret!! Hur aktiverar man remote management??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2010

Nu hittade jag remote management på inställningarna! ska jag skriva in deras ip adress där och port 80?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2010

JenzA Jag tog deras ip adress från http://whatsmyip.org/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av seffo89:

Nu hittade jag remote management på inställningarna! ska jag skriva in deras ip adress där och port 80?

Du vill inte ha port 80......

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2010

nu kommer jag åt routern men hur kommer jag tex in på mina föräldrars dreambox eller andra enheter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
A.ROOT-SERVERS.NET
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av seffo89:

nu kommer jag åt routern men hur kommer jag tex in på mina föräldrars dreambox eller andra enheter?

Kolla första svaret du fick.

Medlem #14

CISSP, MCT,MCITP, MCSE+Security, MCSE+Messaging, Inet+, Network+,MCT, MCP,CNA, CCA, CCNA, A+

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av seffo89:

Enklaste sättet är att fjärrstyra en dator i lanet via tex teamviwer, annars får du konfa upp det så att Dreamboxens interface svarar på anrop från internet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2010

jenzA ska jag lägga in dreamboxens ip adress i port forwarding?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2010

nu kommer jag åt routern som sagt men hur kan jag styra enheterna som är kopplade till routern?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2010

Hur kommer jag åt enheterna som är kopplade mot routern?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av seffo89:

Om de saknar interface för fjärrstyrning via internet så måste du accessa dem "lokalt" via en dator i fjärrlanet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av seffo89:

jenzA ska jag lägga in dreamboxens ip adress i port forwarding?

Skrivet av seffo89:

nu kommer jag åt routern som sagt men hur kan jag styra enheterna som är kopplade till routern?

Skrivet av seffo89:

Snälla, lär dig att redigera dina inlägg! Istället för att posta 3 i rad. Det är bara att klicka på redigera.

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55