Nytt grafikkort => Datorn hänger sig vid splash screen. Går ej att nå BIOS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Nytt grafikkort => Datorn hänger sig vid splash screen. Går ej att nå BIOS.

Summering av vad som hänt
Köpte ett nytt grafikkort (Palit 750 Ti) och fick hem det idag. Stoppade i det i datorn men detta resulterade i att datorn hängde sig vid splash screen. Inga kommandon förutom [Ctrl + Alt + Del] hade någon som helst effekt.
Efter att ha bytt tillbaka till mitt 610 och mekkat runt lite i BIOS försökte jag igen. Nu hade jag stängt av [Full Screen Logo] och hoppades få lite information vid POST. Som förväntat hängde sig datorn men POST-screen är svart. AMI-loggan syns men annars är allt svart.
Bytte grafikkort igen. Allt fungerar kanon, men fortfarande blank POST-screen.
Stoppade i det nya grafikkortet i en annan dator. Där fungerade allting klanderfritt.

Nu sitter jag här och vet inte riktigt vad jag ska prova härnäst. Jag har resetat BIOS, ryckt CMOS-batteriet, provat att boota utan hårddiskar, provat flera PCI-ingångar.

Specs på datorn där kortet inte fungerar:
Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4
BIOS: U1g

CPU: 2600k
GPU: < fungerar ej > Palit 750 Ti KalmX
GPU: < fungerar > Asus GT 610
PSU: CM Dark Silent Pro 850 W
RAM: 8 GB Corsair Vengeance, 1600 MHz

All hjälp mottages tacksamt!

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av YGLeXz:

Köpte ett nytt grafikkort (Palit 750 Ti) och fick hem det idag. Stoppade i det i datorn men detta resulterade i att datorn hängde sig vid splash screen. Inga kommandon förutom [Ctrl + Alt + Del] hade någon som helst effekt.
Efter att ha bytt tillbaka till mitt 610 och mekkat runt lite i BIOS försökte jag igen. Nu hade jag stängt av [Full Screen Logo] och hoppades få lite information vid POST. Som förväntat hängde sig datorn men POST-screen är svart. AMI-loggan syns men annars är allt svart.
Stoppade i det nya grafikkortet i en annan dator. Där fungerade allting klanderfritt.

Nu sitter jag här och vet inte riktigt vad jag ska prova härnäst. Jag har resetat BIOS, ryckt CMOS-batteriet, provat att boota utan hårddiskar, provat flera PCI-ingångar.

Kolla om det finns någon uppdaterad version av UEFI/BIOS, ibland löses kompatibilitetsproblem den vägen.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2008

Du skulle kunna testa om det går att ställa in PCI-E porten i BIOS på kompatibilitet eller äldre standard, typ 2,0 eller vad det finns.

\AcHieVer\ Asus P8Z77 - V | i5 3570K @4.4 | MSI GTX 1070 8GB | 3x Asus 24" LED | 16GB Corsair Vengeance @1800 | Antec H2O 620, Scythe Typhoon push-pull | 550W XFX Pro 80+bronze | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | Intel 330 SSD, 850 Evo | Seagate 1TB | Cyborg Command pad |
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av YGLeXz:

Skrivet av evil penguin:

Kolla om det finns någon uppdaterad version av UEFI/BIOS, ibland löses kompatibilitetsproblem den vägen.

Ja, precis. Det är nog BIOS på moderkortet som måste uppdateras.

Här är U1L bios, som är senaste enligt Gigabytes hemsida; http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-z68xp-ud...

Frågan är om du har rev 1.0 eller rev 1.3 av ditt moderkort. Det står skrivet någonstans på ditt moderkort. Typ nere i något hörn eller liknande.

Lycka till

USEFUL LINKS:
Display driver uninstaller - Inet fri frakt - Sweclockers prestandaindex för grafikkort
i7 4770k - NH-D15 || GTX Titan - Accelero Xtreme III

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av evil penguin:

Skrivet av OliZ:

Du skulle kunna testa om det går att ställa in PCI-E porten i BIOS på kompatibilitet eller äldre standard, typ 2,0 eller vad det finns.

Skrivet av Santrik:

Här är U1L bios, som är senaste enligt Gigabytes hemsida; http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-z68xp-ud...

Frågan är om du har rev 1.0 eller rev 1.3 av ditt moderkort. Det står skrivet någonstans på ditt moderkort. Typ nere i något hörn eller liknande.

Lycka till

Ni tror det kan vara så illa alltså? Jag som hade hoppats på fler alternativ innan jag var tvungen att ta till sådana åtgärder (har uppdaterat BIOS en gång förut, gick inte bra). Aja. Det får väl bli morgondagens kvällsprojekt!

Tack så länge!

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Santrik:

Skrivet av evil penguin:

Nu sitter jag här och försöker flasha BIOS, men är oförmögen att göra så. När jag når Q-Flash kan jag inte välja något annat alternativ än "Exit Q-Flash". Detta är inte första gången jag uppdaterar BIOS (uppdaterade från F6 till U1g för två år sedan) proceduren som sådan kan jag. Någon som har något förslag på vad man kan ta sig till?

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av YGLeXz:

Nu sitter jag här och försöker flasha BIOS, men är oförmögen att göra så. När jag når Q-Flash kan jag inte välja något annat alternativ än "Exit Q-Flash". Detta är inte första gången jag uppdaterar BIOS (uppdaterade från F6 till U1g för två år sedan) proceduren som sådan kan jag. Någon som har något förslag på vad man kan ta sig till?

Mindre kul situation.

Uhm.

1: Är minnet formaterat i FAT32?
2: Är det ett USB 2.0 eller 3.0?
3: Är stickan inkopplad i I/O-panelen i bak eller i frontens usb-kontakter?

Kanske att det är något så simpelt?

USEFUL LINKS:
Display driver uninstaller - Inet fri frakt - Sweclockers prestandaindex för grafikkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Santrik:

Mindre kul situation.

Uhm.

1: Är minnet formaterat i FAT32?
2: Är det ett USB 2.0 eller 3.0?
3: Är stickan inkopplad i I/O-panelen i bak eller i frontens usb-kontakter?

Kanske att det är något så simpelt?

1. Ja
2. 3.0 (Detta kan vara ett problem, men jag vill verkligen minnas att det var exakt detta USB jag använde förra flashningen också.)
3. Har provat båda delar. Bootar man in i BIOS dyker förövrigt minnet upp, så problemet är inte att det "inte känns igen".

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Mar 2009

Kanske att @BIOS kan hjälpa dig?

Man ska kunna uppdatera moderkortets bios genom operativsystemet -- som jag har uppfattat det.
Värt är det nog att läsa på lite om det här innan man ger sig in på det.

http://download.gigabyte.eu/FileList/Utility/mb_utility_atbio...

USEFUL LINKS:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Jul 2012

Undra om det är samma problem för mig.
Leker lite med en äldre HTPC som bara kör PCI express 1.1
Den klarar utan problem PCI-E 2.0 kort fram till 6xxGT serien. Sätter man i ett 7xxGT serien så piper det och har sig

Ny Riggen: GA-Z97P-D3 | i5 4690K | 8Gb DDR3 | Asus GF 460GTX | Samsung 850EVO 120Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | CPU: Arctic TwinTurbo II | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus 3T | NAS: Synology 211j + XPEnology Hemmabygge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Provetector:

Undra om det är samma problem för mig.
Leker lite med en äldre HTPC som bara kör PCI express 1.1
Den klarar utan problem PCI-E 2.0 kort fram till 6xxGT serien. Sätter man i ett 7xxGT serien så piper det och har sig

Jag har inte haft några problem med missljud el.dyl. Det enda som "händer" är att inget händer.

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Santrik:

Kanske att @BIOS kan hjälpa dig?

Man ska kunna uppdatera moderkortets bios genom operativsystemet -- som jag har uppfattat det.
Värt är det nog att läsa på lite om det här innan man ger sig in på det.

http://download.gigabyte.eu/FileList/Utility/mb_utility_atbio...

1. Undvik gärna att länka till direkta nedladdningar.

2. Fel operativsystem, men tack för förslaget!

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av YGLeXz:

Hakar på spåret som andra nämt. Det är med största sannorlikhet en biosuppdatering som måste ske. Fick själv mitt ASUS 970 igår, och blev bara svart när jag satte igång det. När jag sedan uppdaterat Bios funkade det som en smäck!

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Kan meddela att felet avhjälptes med att köpa ett nytt USB 2.0-minne och använda det. Helt klart en bra investering (49 SEK) i förhållande till att köpa ny CPU!

GNU/Linux