Permalänk

Räcker 8GB RAM för spel?

Hej!

Jag har funderat på ifall man klarar sig på 8GB RAM-minne idag om man spelar spel för det mesta eller om man borde satsa på 16GB. Idag kräver ju de flesta nya spelen 8GB RAM-minne och sedan tar annat än bara spel RAM-minne (Windows, Antivirus och allt annat som körs i bakgrunden). Så vad tycks, räcker verkligen 8GB?

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Finns säkerligen ett och annat spel som har 8GB som krav men rekomenderar 12-16GB...
Skulle absolut välja 16GB på en ny dator för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Jag har då klarat mig på 8gb hittills, om än det inte är stora marginaler. Men om jag skulle bygga nytt eller få något ryck skulle jag absolut ta 16:)

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Finns säkerligen ett och annat spel som har 8GB som krav men rekomenderar 12-16GB...
Skulle absolut välja 16GB på en ny dator för att vara på den säkra sidan.

Skrivet av didde31:

Jag har då klarat mig på 8gb hittills, om än det inte är stora marginaler. Men om jag skulle bygga nytt eller få något ryck skulle jag absolut ta 16:)

Ja, då får jag se ifall jag kan få ihop det med 16GB, vill gärna ha ett GTX 970 och min budget är 10000kr så det blir tajt

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Ja, då får jag se ifall jag kan få ihop det med 16GB, vill gärna ha ett GTX 970 och min budget är 10000kr så det blir tajt

uppdatera med 16 gb i efterhand när det behövs då isåfall du kommer längre på ett bra grafikkort än att ta mera ramminne än 8 gb när du spelar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

uppdatera med 16 gb i efterhand när det behövs då isåfall du kommer längre på ett bra grafikkort än att ta mera ramminne än 8 gb när du spelar.

Det låter rimligt så jag gör nog det, RAM är ju det lättaste att öka på så där kan man snåla lite

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alpha77:

Finns säkerligen ett och annat spel som har 8GB som krav men rekomenderar 12-16GB...
Skulle absolut välja 16GB på en ny dator för att vara på den säkra sidan.

Ge mig ett enda exempel, jag tvivlar på att du kommer hitta ett.
Håller för övrigt med mini-z1994 tioll fullo, du har ingentingting att förlora på det

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Ge mig ett enda exempel, jag tvivlar på att du kommer hitta ett.
Håller för övrigt med mini-z1994 tioll fullo, du har ingentingting att förlora på det

Ja, håller med, RAM är lättast att uppgradera så man har inget att förlora

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ge mig ett enda exempel, jag tvivlar på att du kommer hitta ett.
Håller för övrigt med mini-z1994 tioll fullo, du har ingentingting att förlora på det

Line of Defense (Beta) 8GB RAM or higher
http://lodmmo.com/faqs/what-are-the-system-requirements/

Star Citizen (Release Date 2016) recomended RAM: 12GB
http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=5490&game=Sta...

FIFA 15 - recomended RAM: 8GB
Call of Duty: Ghosts - recomended RAM: 8GB
Titanfall - recomended RAM: 8GB
Wildstar - recomended RAM: 8GB
Watchdogs - recomended RAM: 8GB
Crysis 3 - Hi-Performance Requirements RAM: 8GB
Middle-earth: Shadow of Mordor - recomended RAM: 8GB
Dead Rising 3 - recomended RAM: 8GB
The Witcher III - recomended RAM: 8GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alpha77:

Line of Defense (Beta) 8GB RAM or higher
http://lodmmo.com/faqs/what-are-the-system-requirements/

Star Citizen (Release Date 2016) recomended RAM: 12GB
http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=5490&game=Sta...

FIFA 15 - recomended RAM: 8GB
Call of Duty: Ghosts - recomended RAM: 8GB
Titanfall - recomended RAM: 8GB
Wildstar - recomended RAM: 8GB
Watchdogs - recomended RAM: 8GB
Crysis 3 - Hi-Performance Requirements RAM: 8GB
Middle-earth: Shadow of Mordor - recomended RAM: 8GB
Dead Rising 3 - recomended RAM: 8GB
The Witcher III - recomended RAM: 8GB

8GB "or higher" betyder fortfarande 8GB i mina ögon och att spel rekommenderar 8GB sa jag inte emot.
Star Citizen är i så fall det enda spelet som rekommenderar mer än 8GB men det släpps ju trots allt om ett långt tag så det räknas ju inte riktigt.

Kontentan är att TS utan problem kan köpa 8GB och uppgradera till 12/16GB om det någonsin behövs (Vilket jag tvivlar på, DDR4 hinner nog bli mainstream tills dess)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Ja, då får jag se ifall jag kan få ihop det med 16GB, vill gärna ha ett GTX 970 och min budget är 10000kr så det blir tajt

Jo det blir nog aningen tight, men du kan ju alltid uppgradera i framtiden om du känner behov av 16gb

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

min pc äter över 9GB i ram när jag spelar ex bf4 å assetto corsa, dock så stänger jag typ aldrig av firefox

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Det behövs inte mer än 8GB minne i en speldator och det är mycket enkelt att utöka till 16GB i framtiden om och när det behövs.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Det låter rimligt så jag gör nog det, RAM är ju det lättaste att öka på så där kan man snåla lite

Sorry men det är inte alltid det lättaste att uppgradera RAM i efterhand. Anledningen till att RAM minnen säljs i paket beror inte så mycket på att det ska bli billigare för slutkunden utan snarare på att man då är garanterad att minnena är konstruerade att köra tillsammans. Om du tex köper ett 8GB paket idag och ett till 8GB paket imorgon är det inte säkert att dessa fungerar bra ihop, eller fungerar alls ihop även fast de kommer från samma tillverkare. Detta är något som belyses av G.Skill som måste anses vara den bästa tillverkaren av RAM då deras minnen har absolut bredast kompatibilitet över de moderkort som finns.

Jag säger dock inte att det är omöjligt att uppgradera i efterhand, bara att det kan bli en dyr historia om det visar sig att uppgraderingen misslyckas så du blir tvungen att köpa ett helt nytt stort kit minnen.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

8GB räcker gott och väl, däremot är det inte en nackdel med 16GB. Det är nästan viktigare med grafikkortsminne idag.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Livsnjutare 😎

8gb räcker.

Såvida du inte kör trippla monitorer med minst 1080p eller egenligen 3x 1440p. Då kan du NOSA på högre änvändning, idag är det bara onödigt med mer.

... Men fräckt.
Jag har 16 (4x4) - det är ju inte direkt dyrt, så varför inte liksom ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

jag ligger mer eller mindre alltid under 8gb användning. anser att 8gb är fullt dugligt för svensson som ska ha en speldator. om man håller på med en massa annat på samma gång som man spelar eller håller på med ram-intensiva aktiviteter så kan det dock vara bra att köpa 16gb, eller t.om. 32gb om man nu behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Hej!

Jag har funderat på ifall man klarar sig på 8GB RAM-minne idag om man spelar spel för det mesta eller om man borde satsa på 16GB. Idag kräver ju de flesta nya spelen 8GB RAM-minne och sedan tar annat än bara spel RAM-minne (Windows, Antivirus och allt annat som körs i bakgrunden). Så vad tycks, räcker verkligen 8GB?

beror på hur bra din övriga komponenter är, om jag skulle byggt något budgetbygge skulle jag aldrig vräkt på med mer ram men en mer påkostad burk så är 16gb en självklarhet!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

får inte min dator att gå över 6 GB ram, och då spelar jag LoL samtidigt som jag har 2 st Darkfall Unholy Wars klienter uppe i bakgrunden som gatherar (mina 2 små slavar :>)

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Skulle själv inte köpa bara 8GB om jag byggde dator idag. Det går bra om jag bara spelar, men om jag gör mitt vanliga multitaskande och startar ett spel så tar RAMet slut.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Grejen med RAM är framförallt att man kan multitaska som en boss, bytte moderkort till ett där två av RAM slotsen var trasiga så nu kan jag bara ha 8gb istället för mina 16gb som jag är van vid. När man är van med 16gb känns detta som ett rejält handikapp och nu måste jag typ hålla koll så att jag inte har för många flika öppna i Chrome samtidigt för då crashar det när jag drar igång DotA2 medans typ Photoshop står på i bakgrunden eller på skärm 2.

Jag håller med vad som sagts tidigare om att grafikkort > RAM. Mitt råd är att du köper 2x4gb RAM nu och se till att ditt moderkort har plats för två stickor till och så kan du typ önska dig resterande 8gb i julklapp eller något. (Kom ihåg att det gärna ska vara samma märke och modell på stickorna.)

Själv skulle jag iallafall aldrig klara mig med bara 8gb, ska skicka tillbaka moderkortet på reklamation idag eller imorgon.

Permalänk
Skrivet av versions:

jag ligger mer eller mindre alltid under 8gb användning. anser att 8gb är fullt dugligt för svensson som ska ha en speldator. om man håller på med en massa annat på samma gång som man spelar eller håller på med ram-intensiva aktiviteter så kan det dock vara bra att köpa 16gb, eller t.om. 32gb om man nu behöver det.

Skrivet av Oliver91:

beror på hur bra din övriga komponenter är, om jag skulle byggt något budgetbygge skulle jag aldrig vräkt på med mer ram men en mer påkostad burk så är 16gb en självklarhet!

Skrivet av Sonywalk:

Skulle själv inte köpa bara 8GB om jag byggde dator idag. Det går bra om jag bara spelar, men om jag gör mitt vanliga multitaskande och startar ett spel så tar RAMet slut.

Skrivet av DR33M:

Grejen med RAM är framförallt att man kan multitaska som en boss, bytte moderkort till ett där två av RAM slotsen var trasiga så nu kan jag bara ha 8gb istället för mina 16gb som jag är van vid. När man är van med 16gb känns detta som ett rejält handikapp och nu måste jag typ hålla koll så att jag inte har för många flika öppna i Chrome samtidigt för då crashar det när jag drar igång DotA2 medans typ Photoshop står på i bakgrunden eller på skärm 2.

Jag håller med vad som sagts tidigare om att grafikkort > RAM. Mitt råd är att du köper 2x4gb RAM nu och se till att ditt moderkort har plats för två stickor till och så kan du typ önska dig resterande 8gb i julklapp eller något. (Kom ihåg att det gärna ska vara samma märke och modell på stickorna.)

Själv skulle jag iallafall aldrig klara mig med bara 8gb, ska skicka tillbaka moderkortet på reklamation idag eller imorgon.

Till och med mina föräldrar tyckte att jag borde ha 16GB och de var villiga att betala så det blir 16GB RAM-minne

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Tror jag har aldrig kommit över 8GB ram när man spelar. Internet surfande är dock en annan femma

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hade 16 GB i min dator tills jag byggde en light gamingdator till min grabb på 5 år tog ena paret så han fick 8 GB och jag märker ingen sig om hälst skillnad från 16 till 8:a
Då jag endast spelar battlfeild och space engeners så har jag inte märkt nått...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har 8 gb i min dator har inte varit något problem hittills men nu när jag spelar titanfall inte först men nu senare vet inte om det är pga någon update eller dylikt så räcker inte minnet till om jag t.ex har igång firefox med 3 flikar öppna. Får nog stänga av alla andra program annars stänger spelet av automatiskt hela tiden. Så det är nog bra att du kör på 16gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kevinkingeen:

Till och med mina föräldrar tyckte att jag borde ha 16GB och de var villiga att betala så det blir 16GB RAM-minne

Grattis!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av KeyPakt:

Sorry men det är inte alltid det lättaste att uppgradera RAM i efterhand. Anledningen till att RAM minnen säljs i paket beror inte så mycket på att det ska bli billigare för slutkunden utan snarare på att man då är garanterad att minnena är konstruerade att köra tillsammans. Om du tex köper ett 8GB paket idag och ett till 8GB paket imorgon är det inte säkert att dessa fungerar bra ihop, eller fungerar alls ihop även fast de kommer från samma tillverkare. Detta är något som belyses av G.Skill som måste anses vara den bästa tillverkaren av RAM då deras minnen har absolut bredast kompatibilitet över de moderkort som finns.

Jag säger dock inte att det är omöjligt att uppgradera i efterhand, bara att det kan bli en dyr historia om det visar sig att uppgraderingen misslyckas så du blir tvungen att köpa ett helt nytt stort kit minnen.

Inget problem att köra dual i alla fall köpt minnen från samma tillverkare, med olika årtal emellan. Är lättare idag att blanda minnen än förr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tack!

När jag programmerar så brukar jag ha 20+ flikar, så jag går över 8GB rätt så ofta, väldigt tacksam över att jag har 16GB

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Tack!

När jag programmerar så brukar jag ha 20+ flikar, så jag går över 8GB rätt så ofta, väldigt tacksam över att jag har 16GB

I vilken webbläsare är det du inte har tillräckligt med minne om du "bara" har 8GB minne?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

I vilken webbläsare är det du inte har tillräckligt med minne om du "bara" har 8GB minne?

Chrome, ibland hamnar jag på 68% RAM-användning, varav det mesta är webbläsaren.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com