Permalänk
Medlem

Comhems fiber

Vill veta varför min dator knappt kan hitta det fibret över wi-fi men min pappas iphone 6 får 230 ner och 10 up utan problem... eller är det bara för att det är typ fyra betongvägar i vägen?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Ja, har du dålig täckning för det trådlösa får du givetvis dåliga hastigheter, helt självklart. Har du fyra betongväggar imellan din dator och routern så kan du kanske vara glad att du öht får kontakt med routern. Prova att hastighetsmäta med datorn 2m ifrån routern och se om det blir skillnad.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Vill veta varför min dator knappt kan hitta det fibret över wi-fi men min pappas iphone 6 får 230 ner och 10 up utan problem... eller är det bara för att det är typ fyra betongvägar i vägen?

Du snackar fiberkoax nu antar jag? För fiber är max 100/100 enligt hemsidan.
Hans iphone kör på 5ghz nätverket och din dator gör inte det, skaffa en 5ghz-adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Du snackar fiberkoax nu antar jag? För fiber är max 100/100 enligt hemsidan.
Hans iphone kör på 5ghz nätverket och din dator gör inte det, skaffa en 5ghz-adapter.

5 ghz kommer knappast göra skillnad då det har avsevärt kortare räckvidd än vad 2,4 har

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Vill veta varför min dator knappt kan hitta det fibret över wi-fi men min pappas iphone 6 får 230 ner och 10 up utan problem... eller är det bara för att det är typ fyra betongvägar i vägen?

Skriv gärna vilken hårdvara det gäller med!

Vilken laptop har du? (det spelar ju lite roll om det är en gammal skoldator med a/b/g, eller en nyköpt med n/ac )

Vilken router rör det sig om?

Lite mer fakta hjälper till att dra en slutsats.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Skriv gärna vilken hårdvara det gäller med!

Vilken laptop har du? (det spelar ju lite roll om det är en gammal skoldator med a/b/g, eller en nyköpt med n/ac )

Vilken router rör det sig om?

Lite mer fakta hjälper till att dra en slutsats.

datorn i min signatur är det och routern är den man får av comhem.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Du snackar fiberkoax nu antar jag? För fiber är max 100/100 enligt hemsidan.
Hans iphone kör på 5ghz nätverket och din dator gör inte det, skaffa en 5ghz-adapter.

vad skulle du säga om datorn kan går i 5Ghz?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argybarg:

5 ghz kommer knappast göra skillnad då det har avsevärt kortare räckvidd än vad 2,4 har

Det har du helt rätt i men eftersom Iphonen får 230mbit så är den utan tvekan på 5 Ghz. Jag utgick ifrån att han gjorde mätningen på samma plats men det kanske hab inte gjorde.

Skrivet av Daark:

vad skulle du säga om datorn kan går i 5Ghz?

Då är det antingen fel på nätverkskortet, ett väldigt dåligt sådant eller så har du gjort mätningen från iphonen på en annan plats i lägenheten. Funkar det så bra på en enhet så borde det funka lika bra på en annan enhet om dom har likvärdig hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Det har du helt rätt i men eftersom Iphonen får 230mbit så är den utan tvekan på 5 Ghz. Jag utgick ifrån att han gjorde mätningen på samma plats men det kanske hab inte gjorde.

Då är det antingen fel på nätverkskortet, ett väldigt dåligt sådant eller så har du gjort mätningen från iphonen på en annan plats i lägenheten. Funkar det så bra på en enhet så borde det funka lika bra på en annan enhet om dom har likvärdig hårdvara.

iphonen var i köket och datorn i mitt rum det är en vägs skillnad, och jag tror inte det är nätverkskortet för den hittar allt annan och det gammla internetet, men det är sälert bara vägarnas fel, så pappa får köpa en range extender.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Hedersmedlem

Hur har du placerat antennen? Har du provat olika placeringar av den för att se om det blir bättre.

WiFi i stationära datorer är ofta jobbigt eftersom de ofta har ganska dåliga antenner samt att antennerna ibland kan blockeras av själva lådan. En metallåda är ju ganska bra på att dämpa WiFi signaler.

Range extender rekommenderar jag inte. I och med att du hänger här så gissar jag att du gillar att spela på nätet. Med en range extender kommer du att sabba din ping. Be din pappa dra en kabel till din dator istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur har du placerat antennen? Har du provat olika placeringar av den för att se om det blir bättre.

WiFi i stationära datorer är ofta jobbigt eftersom de ofta har ganska dåliga antenner samt att antennerna ibland kan blockeras av själva lådan. En metallåda är ju ganska bra på att dämpa WiFi signaler.

Range extender rekommenderar jag inte. I och med att du hänger här så gissar jag att du gillar att spela på nätet. Med en range extender kommer du att sabba din ping. Be din pappa dra en kabel till din dator istället.

kabel kommer aldrig hända... min pappa tror det är satan och antennen är på skrivbordet bara blockerad av vägar.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

kabel kommer aldrig hända... min pappa tror det är satan och antennen är på skrivbordet bara blockerad av vägar.

Homeplug säger jag.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135

Dessa har jag testat själv med mycket goda resultat.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1341462

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Homeplug säger jag.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135

Dessa har jag testat själv med mycket goda resultat.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1341462

den grejen verkar trevlig, köper en sån

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Du snackar fiberkoax nu antar jag? För fiber är max 100/100 enligt hemsidan.
Hans iphone kör på 5ghz nätverket och din dator gör inte det, skaffa en 5ghz-adapter.

Que?

https://www.comhem.se/bredband/bredbandspaket/bredband-1000-1...