Permalänk
Medlem

Två 120 radiatorer

Hejsan!

Sitter med mitt första ordentliga (vattenkylnings) projekt. Då platsen är kraftigt begränsad skulle det vara möjligt att använda Två (2) st radiatorer med En (1) fläktplats?

Självklart är det väl möjligt, men tänker hur pass mycket det påverkar kylprestandan? Tänker mig att det påverkar negativt, men hur mycket? Är det inte extremt mycket kan jag köra på det och (eventuellt) klocka ner processorn. Komponenterna som ska kylas är 2500k som för tillfället körs i 4.5 ghz men, som sagt kan köras i "stock clock", samt ett Radeon 290.

Kör hellre så än med radiatorn utanför. Är det dock inte möjligt får det bli lösningen, radiatorn utanför alltså.

Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar,

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar. Väldigt informativt! Har just nu bara hunnit kollat på bilderna dock, och där är det ingen radiator med enbart en fläktplats dock!?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Tack för ditt svar. Väldigt informativt! Har just nu bara hunnit kollat på bilderna dock, och där är det ingen radiator med enbart en fläktplats dock!?

Skickades från m.sweclockers.com

blir ju samma princip bara att det är två 120 rads istället för två 360 rads.
Läs igenom testet är ganska intressant faktiskt, tänkte använda mina två 30mm tjocka 240 rads efter varandra och tänka att de skulle fungera som "en" 60mm tjock 240 rad, men tydligen så funkar det inte riktigt så i praktiken

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Får känslan av att TS pratar om att använda två st 120mm radiatorer (radiatorer med en fläktplats) på olika ställen, medan longcawt pratar om att göra en dubbelmacka med två radiatorer på samma ställe. Lite luddigt skrivet av TS.

Två 120mm radiatorer kan nog gå med högvarviga fläktar, men det kommer inte bli tyst och inte direkt svalt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi? Är i det extremt lägsta laget med två stycken 120 rads om du inte vill ha ljudnivåer som motsvarar vanlig luftkylning och i det fallet gör inte vattnet någon särskild nytta.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Chassit är de första man kikar på innan man köper vattenkylning. Jag bytte chassi i veckan pga planerna för vattenkylning.
Förra chassit: möjlighet till 120mm+240mm rad.
Nuvarande chassi: 360mm+240/280mm+120/140mm rad.
Jag ska ha 360+240 rad.
Mitt tips, byt chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

blir ju samma princip bara att det är två 120 rads istället för två 360 rads.
Läs igenom testet är ganska intressant faktiskt, tänkte använda mina två 30mm tjocka 240 rads efter varandra och tänka att de skulle fungera som "en" 60mm tjock 240 rad, men tydligen så funkar det inte riktigt så i praktiken

Skrivet av era909:

Får känslan av att TS pratar om att använda två st 120mm radiatorer (radiatorer med en fläktplats) på olika ställen, medan longcawt pratar om att göra en dubbelmacka med två radiatorer på samma ställe. Lite luddigt skrivet av TS.

Två 120mm radiatorer kan nog gå med högvarviga fläktar, men det kommer inte bli tyst och inte direkt svalt.

Det era909 skriver stämmer. Jag tänker mig att använda två radiatorer på två ställen. Men skulle det kanske gå med två radiatorer på samma ställe, i en så kallad "dubbelmacka"? Skulle det ge bättre resultat? Nje, högvarviga fläktar är förstås inget man är överdrivet sugen på.

Skrivet av rabiesekorre:

Vad har du för chassi? Är i det extremt lägsta laget med två stycken 120 rads om du inte vill ha ljudnivåer som motsvarar vanlig luftkylning och i det fallet gör inte vattnet någon särskild nytta.

Det är det som är projektet. Har ett litet chassi. Väldigt litet. Men, som sagt, går det inte att få den innanför får den vara utanför.

Skrivet av SweSparky:

Chassit är de första man kikar på innan man köper vattenkylning. Jag bytte chassi i veckan pga planerna för vattenkylning.
Förra chassit: möjlighet till 120mm+240mm rad.
Nuvarande chassi: 360mm+240/280mm+120/140mm rad.
Jag ska ha 360+240 rad.
Mitt tips, byt chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är också det första jag kikat på. Men, att få in kylningen i detta chassi är alltså projektet. Därav frågan. Så, tack, men nej tack. Jag tänker inte byta chassi.

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Det era909 skriver stämmer. Jag tänker mig att använda två radiatorer på två ställen. Men skulle det kanske gå med två radiatorer på samma ställe, i en så kallad "dubbelmacka"? Skulle det ge bättre resultat? Nje, högvarviga fläktar är förstås inget man är överdrivet sugen på.

Det är det som är projektet. Har ett litet chassi. Väldigt litet. Men, som sagt, går det inte att få den innanför får den vara utanför.

Det är också det första jag kikat på. Men, att få in kylningen i detta chassi är alltså projektet. Därav frågan. Så, tack, men nej tack. Jag tänker inte byta chassi.

jaha då förstår jag, var lite luddigt skrivet.
visst kan det funka med två 120 rads, men det kommer inte finnas mycket om något rum kvar för överklockning med sån liten kapacitet.

Skulle vara om du kunde pressa in två riktigt feta 120 rads, typ 60mm tjocka med hög fin density.
Dock skulle det kräva ganska högvarviga fläktar med rejält statiskt tryck!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

jaha då förstår jag, var lite luddigt skrivet.
visst kan det funka med två 120 rads, men det kommer inte finnas mycket om något rum kvar för överklockning med sån liten kapacitet.

Skulle vara om du kunde pressa in två riktigt feta 120 rads, typ 60mm tjocka med hög fin density.
Dock skulle det kräva ganska högvarviga fläktar med rejält statiskt tryck!

Möjligt! Men du tror det är möjligt utan överklockning? Vill lite bort ifrån högt (högt är ju förstås en definition) ljud så ger gärna upp överklockning för det. Däremot vill jag ju inte "bränna" upp komponenterna heller.

Tack för att ni tar er tid att svara!
Med vänliga hälsningar,

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui