Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006

Två 120 radiatorer

Hejsan!

Sitter med mitt första ordentliga (vattenkylnings) projekt. Då platsen är kraftigt begränsad skulle det vara möjligt att använda Två (2) st radiatorer med En (1) fläktplats?

Självklart är det väl möjligt, men tänker hur pass mycket det påverkar kylprestandan? Tänker mig att det påverkar negativt, men hur mycket? Är det inte extremt mycket kan jag köra på det och (eventuellt) klocka ner processorn. Komponenterna som ska kylas är 2500k som för tillfället körs i 4.5 ghz men, som sagt kan köras i "stock clock", samt ett Radeon 290.

Kör hellre så än med radiatorn utanför. Är det dock inte möjligt får det bli lösningen, radiatorn utanför alltså.

Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar,

Skickades från m.sweclockers.com

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006

Tack för ditt svar. Väldigt informativt! Har just nu bara hunnit kollat på bilderna dock, och där är det ingen radiator med enbart en fläktplats dock!?

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av inkui:

Tack för ditt svar. Väldigt informativt! Har just nu bara hunnit kollat på bilderna dock, och där är det ingen radiator med enbart en fläktplats dock!?

blir ju samma princip bara att det är två 120 rads istället för två 360 rads.
Läs igenom testet är ganska intressant faktiskt, tänkte använda mina två 30mm tjocka 240 rads efter varandra och tänka att de skulle fungera som "en" 60mm tjock 240 rad, men tydligen så funkar det inte riktigt så i praktiken

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Jan 2010

Får känslan av att TS pratar om att använda två st 120mm radiatorer (radiatorer med en fläktplats) på olika ställen, medan longcawt pratar om att göra en dubbelmacka med två radiatorer på samma ställe. Lite luddigt skrivet av TS.

Två 120mm radiatorer kan nog gå med högvarviga fläktar, men det kommer inte bli tyst och inte direkt svalt.

i7 6700k @ 4.7GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | Palit 1080 GameRock | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 3x2TB | Silverstone TJ08B-E | QX2710 | U2412M | AW2310 | Filco Majestouch MX Brown | Logitech G402

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Feb 2010

Vad har du för chassi? Är i det extremt lägsta laget med två stycken 120 rads om du inte vill ha ljudnivåer som motsvarar vanlig luftkylning och i det fallet gör inte vattnet någon särskild nytta.

Burk 4670K@4.7GHz, 290 x2 byggt i Phanteks Enthoo Primo med custom loop.
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Koreaskärm Qnix PLS 1440p 96 Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Aug 2008

Chassit är de första man kikar på innan man köper vattenkylning. Jag bytte chassi i veckan pga planerna för vattenkylning.
Förra chassit: möjlighet till 120mm+240mm rad.
Nuvarande chassi: 360mm+240/280mm+120/140mm rad.
Jag ska ha 360+240 rad.
Mitt tips, byt chassi.

Gaming-PC > Intel 4770K > Asus Maximus VI Hero > EVGA 1080 FTW > Samsung EVO 500gb
HTPC: > AMD Phenom II 965 > AMD HD6950 > Kingstone V300 240gb
Playstation 4 Network > TaunyTiger - Främst NHL 17

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av lowngcawt:

blir ju samma princip bara att det är två 120 rads istället för två 360 rads.
Läs igenom testet är ganska intressant faktiskt, tänkte använda mina två 30mm tjocka 240 rads efter varandra och tänka att de skulle fungera som "en" 60mm tjock 240 rad, men tydligen så funkar det inte riktigt så i praktiken

Skrivet av era909:

Får känslan av att TS pratar om att använda två st 120mm radiatorer (radiatorer med en fläktplats) på olika ställen, medan longcawt pratar om att göra en dubbelmacka med två radiatorer på samma ställe. Lite luddigt skrivet av TS.

Två 120mm radiatorer kan nog gå med högvarviga fläktar, men det kommer inte bli tyst och inte direkt svalt.

Det era909 skriver stämmer. Jag tänker mig att använda två radiatorer på två ställen. Men skulle det kanske gå med två radiatorer på samma ställe, i en så kallad "dubbelmacka"? Skulle det ge bättre resultat? Nje, högvarviga fläktar är förstås inget man är överdrivet sugen på.

Skrivet av rabiesekorre:

Vad har du för chassi? Är i det extremt lägsta laget med två stycken 120 rads om du inte vill ha ljudnivåer som motsvarar vanlig luftkylning och i det fallet gör inte vattnet någon särskild nytta.

Det är det som är projektet. Har ett litet chassi. Väldigt litet. Men, som sagt, går det inte att få den innanför får den vara utanför.

Skrivet av SweSparky:

Chassit är de första man kikar på innan man köper vattenkylning. Jag bytte chassi i veckan pga planerna för vattenkylning.
Förra chassit: möjlighet till 120mm+240mm rad.
Nuvarande chassi: 360mm+240/280mm+120/140mm rad.
Jag ska ha 360+240 rad.
Mitt tips, byt chassi.

Det är också det första jag kikat på. Men, att få in kylningen i detta chassi är alltså projektet. Därav frågan. Så, tack, men nej tack. Jag tänker inte byta chassi.

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av inkui:

Det era909 skriver stämmer. Jag tänker mig att använda två radiatorer på två ställen. Men skulle det kanske gå med två radiatorer på samma ställe, i en så kallad "dubbelmacka"? Skulle det ge bättre resultat? Nje, högvarviga fläktar är förstås inget man är överdrivet sugen på.

Det är det som är projektet. Har ett litet chassi. Väldigt litet. Men, som sagt, går det inte att få den innanför får den vara utanför.

Det är också det första jag kikat på. Men, att få in kylningen i detta chassi är alltså projektet. Därav frågan. Så, tack, men nej tack. Jag tänker inte byta chassi.

jaha då förstår jag, var lite luddigt skrivet.
visst kan det funka med två 120 rads, men det kommer inte finnas mycket om något rum kvar för överklockning med sån liten kapacitet.

Skulle vara om du kunde pressa in två riktigt feta 120 rads, typ 60mm tjocka med hög fin density.
Dock skulle det kräva ganska högvarviga fläktar med rejält statiskt tryck!

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av lowngcawt:

jaha då förstår jag, var lite luddigt skrivet.
visst kan det funka med två 120 rads, men det kommer inte finnas mycket om något rum kvar för överklockning med sån liten kapacitet.

Skulle vara om du kunde pressa in två riktigt feta 120 rads, typ 60mm tjocka med hög fin density.
Dock skulle det kräva ganska högvarviga fläktar med rejält statiskt tryck!

Möjligt! Men du tror det är möjligt utan överklockning? Vill lite bort ifrån högt (högt är ju förstås en definition) ljud så ger gärna upp överklockning för det. Däremot vill jag ju inte "bränna" upp komponenterna heller.

Tack för att ni tar er tid att svara!
Med vänliga hälsningar,

Richard aka inkui