Problem med streaming och nerladdning av större filer via webbläsare!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Problem med streaming och nerladdning av större filer via webbläsare!

Hej,

Jag har fått ett problem och hittar ingen lösning via google, så därför vänder jag mig till trogivna sweclockers och hoppas att någon av er vet vart problemet ligger och hur man kan lösa det..

För någon vecka sedan började jag få problem med streaming och nerladdning av större filer via webbläsaren!

När det kommer till streaming via t.ex youtube så kan videon helt plötsligt stanna (alltid slumpmässiga tidspunkter) och fortsätter inte förrän jag uppdaterar sidan. Streaming av annan media som t.ex spotify fungerar utan problem och internetuppkopplingen i sig är stabil. Jag hittade en tråd på adobes forum av en person som verkar ha samma problem: https://forums.adobe.com/thread/1063162?tstart=0 dock så är tråden olöst..

Streaming är en sak men att samma problem uppstår när jag försöker ladda hem större filer (~100mb +) via webbläsare (chrome, firefox och IE), där går sista droppen! Det brukar ofta gå bra i början men efter några helt slumpmässiga % så börjar nedladdningshastigheten strypas och förlorar hastighet.. Efter att det har gått från t.ex 1mbps ner till 0kbps så stannar den där helt och kickar aldrig igång igen förs än jag laddar hem på nytt (självfallet så sker samma sak igen). Som ni själv förstår är det en pain in the arse men kan det uppstår också problem, bara igår så kunde jag inte få hem mina nya Nvidia drivers... :,(

Att ladda hem stora filer som torrents via utorrent och att spela online spel som t.ex arma 3 och csgo fungerar problemfritt!

All hjälp är mycket uppskattad!

Med vänliga hälsningar,
Oesterman

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Det låter som nätverksproblem ändå. Har man ett nätverk som tappar uppkopplingen i (väldigt) korta perioder så kan det bli så här. Saker som inte är beroende av en stadig uppkoppling, typ spel och torrents, fungerar hur bra som helst men saker som kräver det tappar allt. Jag fick sådana problem med det trådlösa nätet på jobbet och det var sjukt störigt, exempelvis råkade jag paja en del av en större site bara genom att jag kopierade siten (för backup) från en katalog till en annan på webserven samtidigt som min uppkoppling försvann mitt i. Det var bara så i några minuter tills jag hade plockat ut en ny kopia av siten från källkodssystemet men viss panik kom ändå. Det går så fort att man eller Windows inte hinner märka problemen förrän nätet är uppe igen men pågående saker går åt helvete direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av snajk:

Det låter som nätverksproblem ändå. Har man ett nätverk som tappar uppkopplingen i (väldigt) korta perioder så kan det bli så här. Saker som inte är beroende av en stadig uppkoppling, typ spel och torrents, fungerar hur bra som helst men saker som kräver det tappar allt. Jag fick sådana problem med det trådlösa nätet på jobbet och det var sjukt störigt, exempelvis råkade jag paja en del av en större site bara genom att jag kopierade siten (för backup) från en katalog till en annan på webserven samtidigt som min uppkoppling försvann mitt i. Det var bara så i några minuter tills jag hade plockat ut en ny kopia av siten från källkodssystemet men viss panik kom ändå. Det går så fort att man eller Windows inte hinner märka problemen förrän nätet är uppe igen men pågående saker går åt helvete direkt.

Okej..

Det konstiga är att det fungerar bra från min laptop som använder det trådlösa från samma router..
Min stationära (där jag upplever problemet) är nyformaterad.. (hade samma problem innan)..

Borde jag kontakta isp eller netgear support eller kan detta vara något krux med mitt moderkort/nätverkskort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Det kan vara problem med nätverkskortet eller så, om din andra dator inte får samma problem så tyder ju det på det. Ansluter du trådlöst med båda? Det kan också vara så enkelt att laptopen har bättre antenner då det trådlösa kortet är inbyggt och normalt sett har antennerna i skärm-delen medan en stationär vanligtvis har en liten fesen antenn på baksidan. Då kan man köpa till lite bättre antenner på exempelvis Kjell.