Grafikkortet tjuter när jag spelar bf4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jul 2012

Grafikkortet tjuter när jag spelar bf4

Hej på er.

Som rubriken, när jag startar upp bf4 så börjar mitt grafikkort skrika.
Jag gjorde en liten film på hur det låter ifall det skulle behövas. Inte så jättebra ljud men det hörs iallafall.

Det har inte låtit såhär tidigare utan det har kommit nu senaste dagarna när jag nött battlefield. Kortet har inte gått varmt eller så.. max temp under mina bf4 sessions har varit 53 grader. Det är INTE någon fläkt som låter då jag kör en custom loop med vatten på grafikkortet och cpu.

Kommer kortet dö inom snar framtid? Planerar att uppgradera men inte såhär snart så skulle kunna så ut med det då jag ändå har lurar på mig när jag lirar.

asd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Rlx:

Hej på er.

Jag gjorde en liten film på hur det låter ifall det skulle behövas. Inte så jättebra ljud men det hörs iallafall.

Det har inte låtit såhär tidigare utan det har kommit nu senaste dagarna när jag nött battlefield. Kortet har inte gått varmt eller så.. max temp under mina bf4 sessions har varit 53 grader. Det är INTE någon fläkt som låter då jag kör en custom loop med vatten på grafikkortet och cpu.

Kommer kortet dö inom snar framtid? Planerar att uppgradera men inte såhär snart så skulle kunna så ut med det då jag ändå har lurar på mig när jag lirar.

https://www.youtube.com/watch?v=wQGpxlNUt0M

Coil whine, inget farligt bara störande. Hade ett geforce 560 som lät så, skickade tillbaka och fick ett nytt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise

Gamer: AMD RYZEN 1700,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 16gb 2666Mhz, EVGA Geforce 970 4G SC,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W, Corsair Hydro H100i GTX/ Gamer 2: i7 3770K 3.5ghz, ASUS P8P67LE, Corsair 16gb , Geforce 960,HD 500GB, Crosair 650wFileServer: AMD 5300, Crosair 16GB RAM, 2TB HD, Gigabyte F2A85X-D3H Workstation i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 740 2GB ddr3 silent.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flera mil ut i någon skog
Registrerad
Jul 2006

Som sagt coil whine, helt ofarligt. Vad har du för grafikkort? Är det ett GTX 970 så är det många som får det, så även om du skickar tillbaka det så är risken stor att du får ett med coil whine också.

i7 4770K @4,2 GHz | Asrock Z87 Extreme 4 | Corsair Vengeance 16GB | GTX 970
Burson Conductor > Fostex TH900

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Dec 2010

Har du jordat uttag till datorn? Om inte kan detta bidra till coil whine! även bekräftat av egen erfarenhet!

Acer Predator 17 G9-793. GTX 1070, I7-6700HQ, 16GB RAM, 256-SSD, 17.3" osvosv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Rlx:

Jag hade samma problem med Crysis 2 och Firefall för ett par år sedan men jag laddade ned MSI Afterburner och cappade spelen till 60 fps, då lugnade grafikkortet ned sig Inställningarna ändras i "RivaTuner Statistics Server Technology", jag vet seriöst inte vad man kallar det i folkmun haha

Define R4 Black | Asus P8Z77-V | Intel i5 3570K | Samsung 850 PRO 256GB
WD Caviar Black 500GB | Gigabyte GTX 980 ti | Corsair Vengeance LP 16GB
Newton R2 800w | Silent Wings 2 140mm | Silent Series R3 140mm | Windows 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jul 2012

Förstod att det var coilwhine men det låter inte som något coilwhine jag haft innan.

Skrivet av TObbeSkatt:

Har du jordat uttag till datorn? Om inte kan detta bidra till coil whine! även bekräftat av egen erfarenhet!

Nej det har jag inte. Skulle ju kunna förklara en den då jag bara bott denna lägenheten sen i slutat på sommaren. Får tjata om nytt

Skrivet av JackeShan:

Som sagt coil whine, helt ofarligt. Vad har du för grafikkort? Är det ett GTX 970 så är det många som får det, så även om du skickar tillbaka det så är risken stor att du får ett med coil whine också.

Det är ett 770 från evga. Hade planerat att uppgradera till ett 970 men då blir det nog ett amd kort istället :/

Skrivet av Ecfor:

Jag hade samma problem med Crysis 2 och Firefall för ett par år sedan men jag laddade ned MSI Afterburner och cappade spelen till 60 fps, då lugnade grafikkortet ned sig Inställningarna ändras i "RivaTuner Statistics Server Technology", jag vet seriöst inte vad man kallar det i folkmun haha

Kan ju testa men känns fail att dra ner inställningarna. Då köper jag hellre nytt eller står ut med problemet.

asd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Rlx:

Förstod att det var coilwhine men det låter inte som något coilwhine jag haft innan.

Nej det har jag inte. Skulle ju kunna förklara en den då jag bara bott denna lägenheten sen i slutat på sommaren. Får tjata om nytt

Det är ett 770 från evga. Hade planerat att uppgradera till ett 970 men då blir det nog ett amd kort istället :/

Kan ju testa men känns fail att dra ner inställningarna. Då köper jag hellre nytt eller står ut med problemet.

Nä kan inte förklara vad specifikt det är som händer, du jordar la bort någon störning, testade på jobbet att sätta en brytare på just jorden å vinandet va det stor skillnad på med eller utan jord! får la fakejorda i elskåpet på 0-skenan haha

Acer Predator 17 G9-793. GTX 1070, I7-6700HQ, 16GB RAM, 256-SSD, 17.3" osvosv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Rlx:

Hej på er.

https://www.youtube.com/watch?v=wQGpxlNUt0M

Coilwhine gör RMA med denna film ev en bättre film när du visar fejan osv. Så borde det gå direkt på garantin , COilwhine är att spolarna tjuter när de får ström igenom sig.

NCASE| 6700k | Z170 Impact | 2x8GB Platinum | 1080TI GAMING X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Rlx:

Majoriteten av alla skärmar cappar vid 60 fps, ingen idé att ha mer än det om du inte köpt nån speciell gamingskärm.

Define R4 Black | Asus P8Z77-V | Intel i5 3570K | Samsung 850 PRO 256GB
WD Caviar Black 500GB | Gigabyte GTX 980 ti | Corsair Vengeance LP 16GB
Newton R2 800w | Silent Wings 2 140mm | Silent Series R3 140mm | Windows 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Ecfor:

Majoriteten av alla skärmar cappar vid 60 fps, ingen idé att ha mer än det om du inte köpt nån speciell gamingskärm.

Har en 144hz monitor så det känns lite surt att gå tillbaks till 60.

asd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lysekil
Registrerad
Jan 2002

Har du dubbelkollat så det inte är nätaggregatet som ljudet kommer ifrån?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Rlx:

Alltså... Du sänker inte inställningarna för att du låser fps (vsync)
Kör själv 970 kort utan cw så du kan lugnt köpa ett.

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 970 SLI, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon E3-1230, 8GB, 28TB
HP ML350 G6, 2xL5630, 90GB. Qnap TS453A, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch m.m m.m