Vilken router (med fler frågor än vad klistrade tråd kunde svara på)

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken router (med fler frågor än vad klistrade tråd kunde svara på)

Hej,

Kort och gott är min fråga "vilken router skall jag köpa hem".

Den långa frågan + historien:

Idag har jag något jokk från Telia (klistrar in exakt modell när jag har det). Anledning till min fråga är lite detta scenario:

Jag har precis köpt hem rackskåp samt rackchassi som jag börjat klämma i lite gamla pc-delar i (som på sikt ska bli riktig server hårdvara). Den är främst tänkt till spelserver, men på sikt skulle jag vilja säga upp mitt webhotell och hosta det hemifrån på den burken.

Då vill man ju ha en router som delvis orkar, men också gärna har bra skydd i form av brandvägg eller dyl men gärna att det ska vara relativt lätt att öppna portar, se trafik och lite sånna där vettiga grejer.
Såklart om det är mer motiverat att ha det som någon typ av separata/dedikerade enheter så är det förslag jag gärna tar emot.

Såklart vill man ha någon typ av trådlöst hemma också, lägenheten är enplanig och väggarna verkar inte störa markant så kan den skicka trådlöst skulle det duga, men något stabilt vore ju såklart att föredra.

Så, varför massa historia för en sån enkel fråga?
Iom att jag har rackskåp funderar jag på om det är enklare/bättre att hålla saker till det, och för ev. det trådlösa (om inte det duger inne i skåpet också, men tänker att det stör endel) som bara någon antenn som kan sitta utanpå klädkammaren (där racket står).
Hur behöver jag dela upp det / på vad för enheter?
Är det "bättre" att satsa på något 1U chassi och trixa ihop Pfsense (heter så? Har hört att det dock är mycket meck om man är ovan).

Budget: "Det som är prisvärt", men kan vi lägga kanske ett maxtak på 5k (totalt om så skulle behövas flera enheter) så har man väl någon riktlinje.

Övrig teknisk info:
Jag har en 100/100 lina hem.
Servern intern är utrustad med giga kort så det får ju gärna stödjas av router så överföring av filer internt inte flaskar där iaf.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har också fiber från Telia och kör just nu deras Smart, vilket jag gissar att du också gör. Jag håller på att pilla med en Asus N66U som ska ersätta min Smart, mest för att kunna göra lite mer avancerade inställningar.

Min bild av Telias Smart är att den är ganska kompetent. Den levererar mina 100mbit och jag har haft ganska lite problem med den. Det den är dålig på är just om man vill göra lite mer avancerade grejer och feedback som du skriver om finns ju inte mycket av.

Just detta med feedback är det ganska knapert med i min Asus också. Därför blir jag lite fundersam med hur du har tänkt dig. När du beskriver vad du vill ha ut så tänker jag direkt en lösning med tex pfsense. Jag körde tidigare en liknande som heter Smoothwall som jag tror också hade löst dina problem. Däremot tänker jag inte alls en konsumentrouter. Visst, du kan alltid installera någon variant av WRT, DD-WRT, OpenWRT eller Tomato, men då blir det också mycket konfigurerande som det verkar som att du är lite osäker på.

Jag tycker att du ska dyka rätt in och försöka sätta upp en pfsense burk eller liknande. Ge dig själv lite tid att testa och labba med den innan du ersätter in burk från Telia. Till att börja med kan man skaffa någon gammal burk som man labbar med, så slipper du lägga så mycket pengar på fel val också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!