Hjälp med asp.net MVC Model Properties arv

Permalänk
Medlem

Hjälp med asp.net MVC Model Properties arv

Hej. Jag behöver hjälp med min MVC Appikation och vill rikta er uppmärksamhet till detta inlägg:
http://stackoverflow.com/questions/26279640/mvc-5-model-set-p...

Jag vill alltså via att min IntroResponse skall visa "Survey Question" i sin vy.
Jag vill gärna lösa detta enligt någon Entity Framework best practice och ärva properties från den andra klassen.

public class Survey { //THIS CLASS CREATES A SURVEY public int SurveyID { get; set; } public string SurveyName { get; set; } //QUESTION STRINGS. CONTAINS A QUESTION IN TEXT. public string Question1 { get; set; } public string Question2 { get; set; } public string Question3 { get; set; } public string Question4 { get; set; } public string Question5 { get; set; } }

public class IntroResponse : IValidatableObject { //THIS CLASS CONTAINS THE INTRO SURVEY RESPONSE public int IntroResponseID { get; set; } //SUVERYID public int SurveyID { get; set; } [ForeignKey("SurveyID")] public virtual Survey Survey { get; set; } public virtual Survey Question1 { get; set; } public virtual Survey Question2 { get; set; } public virtual Survey Question3 { get; set; } public virtual Survey Question4 { get; set; } public virtual Survey Question5 { get; set; } }

Permalänk
Medlem

Ännu inga svar. Ni får gärna fråga mig om jag varit otydlig i mitt inlägg.
Det kanske inte är många som har erfarenhet av att jobba med Model View Controller ASP.Net?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att anledningen till uteblivet svar beror på att ingen jobbat med ASP.NET MVC, utan snarare på en väldigt specifik och något otydlig frågeställning.

Om jag förstår dig rätt, så har du en instans av Survey i din IntroResponse, samt att du kopierar över Question1-5 från Survey till IntroResponse. I SO-frågan så nämner du att du vill ärva mer properties från Survey, vilket för mig verkar helt onödigt, då du ju har tillgång till hela Survey-objektet genom din Survey-referens.

I ditt förtydligande(?) på SO-frågan undrar du om du skall hämta data med javascript från databasen. Jag tycker du skall slänga ett öga på WebAPI för att låta javascript prata med servern. För att från klient-sidan göra anrop till WebApi kan man använda en hel hög olika ramverk, t.ex AngularJS, Knockout, jQuery, osv. osv.

Jag misstänker att den här guiden behandlar ungefär det du försöker göra:
http://www.asp.net/web-api/tutorials/hands-on-labs/build-a-si...

Om jag har missuppfattat allt, så tror jag att du måste förtydliga frågeställningen.

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem

Jag var nog otydlig i frågeställningen. Grejen är att arvet Question 1-5 från Survey till IntroResponse inte fungerar. Den ärver endast ID (Key).

Men jag har löst mitt problem nu med Controller kod som hämtar databasvärde.
Tack för alla tips. Jag behöver öva på WebAPI!

Jag gillar Angular väldigt mycket och jQuerry förstås