Bygga tillräckligt stark dator för köra flera virtuella maskiner?

Permalänk
Medlem

Bygga tillräckligt stark dator för köra flera virtuella maskiner?

Hej, se sign för setup.
Jag vill kunna köra flera virtuella maskiner (minst 2) + min egna maskin och ändå har kraft (processor/ram) kvar att röra på mig, så det inte laggar när jag sitter i min vanliga miljö.

Användningsområde är att jag har igång en/fler virtuella maskiner och ett spel, sen har jag en bot som spelar åt mig, samtidigt vill jag kunna använda min dator för att spela eller göra annat på utan att det laggar för mycket.

Just nu med min setup kan jag köra en virtuell maskin + min egna maskin och kunna spela på den utan lag. (Dock blir fpsen i den virtuella maskinen väldigt låg 1-10fps) när jag spelar på min main dator. Min processoranvändning ligger då på 90-100% samt min RAM-användning ligger på ca 12GB (har 24GB så ingen fara just nu). Spelen jag kör i den virtuella maskinen är på lägsta inställningar och på en väldigt låg upplösning (800x600)

Frågan är vad jag behöver uppgradera för att inte behöva oroa mig för processoranvändningen för mycket. Vilken del är viktigast? Min första tanke är att min processor är för klen (dock OC till 4.7MHz). Vad tror ni behövs? (Vill heller inte sträcka en för bred budget).

Behövs ny GPU, "snabbare" ram? (DDR4??!), vad tror ni? Tips tas gärna emot.

Permalänk
Medlem

Spela i en VM? Nja......
Visst det går med avancerade hostar och grafikkort där du kan göra passthrough på grafikkortet in till din VM, men inget en hemmaanvändare sysslar med.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog uppgradera CPU till någon lite bättre för att hosta VMs ex. en Xeon eller en i7. Jag hoppas verkligen att du menar GHz och inte MHz
Annars kanske ett nytt / ett till grafikkort kanske inte skulle sitta fel och du ska köra med passtrough till grafikkortet om du inte redan gör det.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

För att kunna få mer prestanda in dina virtuella burkar, så skulle du nog behöva en processor och moderkort som klarar intel VT-d samt många kärnor eller Hyper Threading, förslagvis en i7 av moderna snitt mer info se http://ark.intel.com/

Skall du köra någon form av mulitbox-lösning, så är det generellt sätt bättre att försöka köra alla spel i samma session, istället för ett virtuellt os/spel, men det beror om spelet du tänker på klarar flera sessioner, exempelvis klarar WoW en multibox utan problem från samma os.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem

Jag hostar 15 VMs på en i5 3570K med VMware. Fungerar utan problem, inget lagg eller ready-time eller liknande.
Så CPU är normalt inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Jag hostar 15 VMs på en i5 3570K med VMware. Fungerar utan problem, inget lagg eller ready-time eller liknande.
Så CPU är normalt inga problem.

Vad är det då? Inställningar bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blazyb:

Vad är det då? Inställningar bara?

Nej, problemet ligger i att du försöker spela i en VM (om jag tolkar dig rätt). Det kräver att du har speciella hypervisors, inställningar och grafikkort för att VMsen ska kunna ta del av grafikkortet. Aldrig något jag byggt själv dock så hur man gör rent praktiskt kan jag tyvärr inte hjälpa till med.

Permalänk
Medlem

Detta kanske inte är svaret du vill höra, men jag tycker att det låter som att du skulle ha mer nytta av två fysiska datorer. Om VM-burken kör t.ex en spelserver så tycker jag att en NUC borde vara ett bättre alternativ än att fläska på hårdvaran in absurdum... Är ganska säker på att du får bättre spelprestanda på andra-burken även om du sätter ihop en snikburk, jämfört med spel i Virtuell maskin.

Sorry för att jag är tråkig...

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Medlem

Hur virtualiserar du? Det underlättar ganska mkt om du berättar vad du kör för ngt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb