Router flaskar ner internethastighet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Mar 2009

Router flaskar ner internethastighet

Hej!
Jag uppgraderade nyligen till bahnhofs 100/100-internet. Men även när jag fått det inkopplat så gick det först bara i 10mbit... jag provade koppla förbi routern, direkt till datorn istället och hade då 100mbit. När jag sedan kopplade tillbaks routern så hade jag fortfarande 100mbit...nästan! Det har visat sig att när jag har routern ikopplad så får jag bara ca 80-85mbit nedströms. Någon som vet vad detta kan bero på? Det har inte alltid varit så. Min router är en Asus RT-N53.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Sundbyberg)
Registrerad
Maj 2005

Det är ingen kabel som är taskig eller så? Tycker inte routern borde vara ett problem men kan ju vara värt att kika efter nyare firmware t.ex.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Mar 2009

Jo jag har nyaste firmware. Det är ju inget stort problem, men det är lite störande. Direktkopplat utan router har jag en hastighet på 90-95mbit nedströms och med router har jag 80-85mbit.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är ju en rätt enkel/billig modell så det är nog så att den helt enkelt inte är snabbare än så, om det är ett verkligt problem så byt den mot nått kraftfullare om du tycker det är värt det för 10Mbit mera.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Den har bara 100 mbit portar så det är ganska lågiskt att den inte klarar av att maxa det. Köpt en gbit router så kommer det funak bättre

CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 980 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Microfon: Modmic 4 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

NAT och eventuella regler i brandväggen tar kraft från din router.

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |