Wifi extremt dåligt på ny router (TP-link)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Wifi extremt dåligt på ny router (TP-link)

Hej allihopa!

Jag har precis packat upp en helt ny router (TP-link Archer C5, http://www.tp-link.se/products/details/?model=Archer+C5) samt ett externt nätverskort (TP-link Archer T4U, http://www.tp-link.com/en/products/details/?model=Archer+T4U)

Problemet är bara att något måste vara brutalt fel bland wifi-inställningarna... Jag betalar för 1Gbit/s. Med lina från routern får jag ut cirka 800 Mbit/s (både upp och ned) vilket jag antar få ses som acceptabelt. Problemet kommer dock när jag vill köra på WiFi. Jag får då endast ut cirka 100/100, det vill säga en tiondel av vad jag betalar för... Min dator är en Lenovo Thinkpad Edge E540 vilket det således sitter ett Intel N7260 nätverkskort i (kan maximalt ta emot cirka 300 Mbit/s så som jag förstått det?) vilket är anledningen till att jag köpt den trådlösa USB-adaptern.

Skulle bli enormt tacksam om någon kunde klura ut om det är någon inställning antingen på Routern eller Datorn som jag har helt fel på... :'( Har mailat TP-link, men eftersom det är helg är jag tveksam hur snabbt jag kommer få svar där, samt svaren här kommer troligtvis att ge mer.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

Du ska ställa in routern så den inte tillåter äldre trafik (b och g) och köra på 5GHz bandet, men även med det bästa förutsättningar är den teoretiska max hastigheten för usb-stickan och routern 867Mbps, vilket du aldrig kommer uppnå ändå, vill du ha ut 1Gbit så kör med kabel.

Förövrigt kan jag inte förstå hur du tror att en rutten grunka som TP-link för 799kr ska klara det uppdraget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av trollhattan:

Du ska ställa in routern så den inte tillåter äldre trafik (b och g) och köra på 5GHz bandet, men även med det bästa förutsättningar är den teoretiska max hastigheten för usb-stickan och routern 867Mbps, vilket du aldrig kommer uppnå ändå, vill du ha ut 1Gbit så kör med kabel.

Förövrigt kan jag inte förstå hur du tror att en rutten grunka som TP-link för 799kr ska klara det uppdraget.

Kass som man är: hur går man till väga för att filtrera bort den äldre trafiken (så kallad b och g)?
Nej jag vet om att jag aldrig kmr uppnå 1Gbit/s, men en bra bit över 500 kan man ju tycka iaf och inte fjuttiga 100/100.

Börjar förstå nu att jag inte köpt de bästa sakerna, men fattig och okunnig student som man är blev det så :/

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Jun 2005

Är nog inget större fel på routern. Förutsatt att det är inställt på 5GHz 802.11ac HT80, på relativt fria kanaler, så är det nog USB stickan som är flaskhalsen.