Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

BBB router + N56U split?

Hej!

Problem: extremt ostabilt trådlöst nätverk i 75kvm 3rum. Detta går också utöver TV-signalerna

Nuvarande Setup:
väggkabel -> Zyxel standard BBBrouter -> inteno trådlös nätverk(sändare och klient) -> TV
Alternativt: Asus RTN56U

Jag har varit fram och tillbaka med BBB ang extremt ostabilt nätverk. Har har fått 4 olika nya intenosändare/clinter för att testa. Tillslut kommer dem fram till att hela byggningen har jo BBB och BBB-routrar på samma skitfreqv/port.
Fick höra "under bordet" att jag borde igentligen investera i en ny router för att få bättre trådlöst effektivitet på 100/100 (har toppat 170/170 via bredbandskollen)

BBBsupport har sagt att om jag önskar använda min N56U så borde jag brygga routrana.
Jag önskar också att använda N56U's VPN och DDos skydd, och det går inte om man bryggar routerna med Zyxel som "main". Och har fått besked om att INTE använda N56U ->trådlösInteno->TV (det fungerar inte nu,har inte hunnit lekt med portar eller inställningar i N56U)

Idé: Tanken är att jag kan köpa en kabelsplittare där Väggkabel-> N56U och en går till Zyxel-BBB routeren ->TVn
Då kan jag använda DDosskyddet och VPN via N56U och Zyxel går direkt till tvn via kabel - inga strul.

Har du tips ideer? Kanske du har löst detta problemet förut?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Oklart här angående en detalj, själva TV:n. Går den på en egen kontakt från BBB-routern?
Spontant tycker jag att det borde vara så, att dom taggar av TV på en egen port.

Annars har jag exakt din erfarenhet med dålig sprutt på bredbandet från den routern, gick över till precis samma Asus-router och det var som natt och dag. Jag fick för övrigt supporten att mer eller mindre rekommendera mig detta (att dom ställde routern i bryggat läge och jag själv donade med eget wifi) - är inte helt imponerad av ddos och vpn-funktionerna men ja, det är en annan fråga. Det blev hur som helst några miljarder gånger bättre här hemma.

//routern lägger till ca 1ms över trådlöst och orkar utan att blinka 100/100 - vilket jag kör med.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jobbigt nära dansken
Registrerad
Maj 2007

Är det rj45 du har i väggen så borde du kunna skippa vad det nu är BBB har skickat till dig. Vi har BBB 100/10 i vår lägenhet och drar kabel direkt från väggen till en Asus AC52u. Detta fungerade även när vi hade IP TV med Viasatbox från BBB.

i7 6700k, 1080, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Tack för SVAR!!

Skrivet av Gurk:

Oklart här angående en detalj, själva TV:n. Går den på en egen kontakt från BBB-routern?
Spontant tycker jag att det borde vara så, att dom taggar av TV på en egen port.

Annars har jag exakt din erfarenhet med dålig sprutt på bredbandet från den routern, gick över till precis samma Asus-router och det var som natt och dag. Jag fick för övrigt supporten att mer eller mindre rekommendera mig detta (att dom ställde routern i bryggat läge och jag själv donade med eget wifi) - är inte helt imponerad av ddos och vpn-funktionerna men ja, det är en annan fråga. Det blev hur som helst några miljarder gånger bättre här hemma.

//routern lägger till ca 1ms över trådlöst och orkar utan att blinka 100/100 - vilket jag kör med.

Så här ser den fungerande SETUP som BBB önskar att jag följer.
Internet från väggen -> (BBB)ZyxelP-281 -> Inteno ZAP100A ~trådlöst~> Inteno ZAPmottak -> TVbox -hdmi-> TV

Skrivet av tysonayt:

Är det rj45 du har i väggen så borde du kunna skippa vad det nu är BBB har skickat till dig. Vi har BBB 100/10 i vår lägenhet och drar kabel direkt från väggen till en Asus AC52u. Detta fungerade även när vi hade IP TV med Viasatbox från BBB.

ZYXEL P-281 är BBBmodellen jag har här

-------------------
*Det fungerar inte att använda INTENO ZAP100A med ASUSroutern.
BBB menar att det är softwareissues Har ni upptäckt detta?

Tror nästan jag bara får börja borra och lägga skitsladden långs väggen.