RAM på 85%, Disk 100%, CPU 20% + på IDLE!!!!!!

Permalänk

RAM på 85%, Disk 100%, CPU 20% + på IDLE!!!!!!

http://puu.sh/c8Fc6/898c6cc4ec.png

Ta en titt på bilden ovan. Jag gör bokstavligen ingenting på datorn just nu, varför händer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benomeister:

http://puu.sh/c8Fc6/898c6cc4ec.png

Ta en titt på bilden ovan. Jag gör bokstavligen ingenting på datorn just nu, varför händer detta?

Du kan ju börja med att visa vilka processer som är igång.

Permalänk
Skrivet av lejonkung:

Du kan ju börja med att visa vilka processer som är igång.

Inga..

http://puu.sh/c8GFL/815d8929c8.png

Permalänk
Avstängd

visa fliken Details och sortera på cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

Du har minnes läcka, dvs nått program som inte funkar som det ska eller drivrutin.

Svårt att veta, nått program du nyss installerat?

För mig var det ett program för nätverkskontroll till mitt moderkort gigabyte killer m5.

Permalänk
Skrivet av nystrooom:

Du har minnes läcka, dvs nått program som inte funkar som det ska eller drivrutin.

Svårt att veta, nått program du nyss installerat?

För mig var det ett program för nätverkskontroll till mitt moderkort gigabyte killer m5.

Hade exakt samma problem verkar det som. Har ett Gigabyte Killer z87

Tackar för hjälpen

Permalänk

Att diskar ibland går upp på "rött", är ofta relaterat till någon windows process, typ Service Host eller liknande, såvida du inte ser någon annan process som använder disken såpass. Svårt att säga då du har diskanvändningen markerad i fel läge, du har markerat från lite användning till mycket, där mycket ligger längst ned.

RAM är som någon nämnt troligtvis en minnesläcka. Kan typ vara ett program som Firefox som käkar minne i vissa tillstånd. Fast även här är det svårt att säga då du inte visar RAM användningen i ordning.

CPU användningen är inte så stor, kan tänka mig att din balanserade energi-profil som klockar ned processorn visar upp till 20% då och då. Skulle du köra på High Performence, så kanske du skulle ligga på 5-6%. Sedan var dessa procent är från, får du kolla genom att sortera på CPU. Säkert någon/några få bakgrundsprocesser som tuggar lite. Kanske något i taskbaren. Ändå lite konstigt, har nu 117 processer igång på min laptop, och har 2-3% användning, med vissa enstaka spikar uppåt 7-8% och det på Balanserad profil.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Virus/trojaner kan ju dra igång hel på minnes och cpu kraft när dom är igång utan man själv gör nåt i idle läge

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av nystrooom:

Du har minnes läcka, dvs nått program som inte funkar som det ska eller drivrutin.

Svårt att veta, nått program du nyss installerat?

För mig var det ett program för nätverkskontroll till mitt moderkort gigabyte killer m5.

Polaren till mig har samma problem - vad gjorde du för att fixa problemet? Avinstallerar man det så försvinner internet