DN: "Snabb uppkoppling inte nödvändigt"

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

EUs digitala agenda hade som mål att alla inom EU skulle kunna få 20Mbit uppkoppling till 2020 och det är redan nått i stora delar av EU, det är få som inte kan få det rent tekniskt idag, I Sverige kan över 99% av befolkningen få minst 20Mbit idag.
http://www.broadbandforall.eu/# Och ett fåtal länder kan redan erbjuda det till 100% av befolkningen, så nu är det väl snarare dags att börja pressa priser och arbeta mot en del artificiella begränsningar som trafikvolymer.och spärrar mot vissa trafiktyper om EU ska kunna utveckla tjänsterna som finns på nätet.

Tror mina föräldrar har den begränsningen på 10Mbit (kommer inte riktigt ihåg om det gick att få 20Mbit), går i alla fall inte fort är riktigt segt adsl jämfört med fiber i samma hastighet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror fortfarande inte att du kan tillgodogöra dig all information som överförs samtidigt, du lär inte hålla koll på annat än en sak i taget eftersom människans simultankapacitet inte fungerar så bra, däremot kan man ha en massa info som strömmar ut i intet rullande för att man fokuserar på ett flöde, hade det gått att omedelbart växla mellan infoflödena hade det räckt att bara ha det du fokuserar på igång i stället för att överföra allt för att minska fördröjningen vid byte av infokälla.

Det du säger är helt rätt men jag har koll på fler än 1 flöde åt gången, bara det att jag inte klarar av alla samtidigt vilket ingen kan för det kräver att jag vrider på huvudet, dock kan jag ta in information från flera streams samtidigt via multitwitch dock inte 3 och 4 utan då får jag dela upp informationen i två och byta mellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

EUs digitala agenda hade som mål att alla inom EU skulle kunna få 20Mbit uppkoppling till 2020 och det är redan nått i stora delar av EU, det är få som inte kan få det rent tekniskt idag, I Sverige kan över 99% av befolkningen få minst 20Mbit idag.
http://www.broadbandforall.eu/# Och ett fåtal länder kan redan erbjuda det till 100% av befolkningen, så nu är det väl snarare dags att börja pressa priser och arbeta mot en del artificiella begränsningar som trafikvolymer.och spärrar mot vissa trafiktyper om EU ska kunna utveckla tjänsterna som finns på nätet.

Hade gärna haft 20Mbit/s uppströms också, hyresvärd gör att jag inte kan få Telias fiber, så det som finns i tätorten för privat bruk är Bredbandsbolagets EuroDOCSIS 2.0 (Bredband via Kabeltv – tog över Tele2s kabeltv-verksamhet) och Telias VDSL. Båda ger över 20Mbit/s ner. Kanaliseringen som gjordes för 12-13 år sedan (i samband med utbyggnaden av fjärrvärmen) och stadsnät används bara till företag p.g.a. hur statsstöden är utformade. Kommunala fastighetsbolaget valde Telia istället för att ansluta sig till stadsnätet kommunen kanaliserat för och fixade dessutom anslutning mot svenska kraftnäts fiber. Utnyttjar de infrastrukturen istället för att hålla på med inkompetens så går det nog fint i Sverige. I några av de nya EU-länderna så har däremot inte allt folk tillgång till vatten och avlopp ens.

Upphovsrättsbranschens oligopol mot fri rörlighet av upphovsrättsverk inom film och tv inom EU/EES/Schweiz får de lov att bryta upp med lagstiftning också, om EU ska göra något för att tjänster ska kunna utvecklas över landsgränserna och mellan länderna. Det är konstig konstruktion som bryter mot fri rörlighet av varor och tjänster inom unionen eller den så kallade inre marknaden. Ger jag ut något på DVD i EU så får den säljas överallt, men ska det strömmas så ska musikrättigheter betalas utefter det och strömningstjänsterna behöver avtal med upphovsrättssällskapen i varenda land, finns det någon lokal distributör för t.ex. en film man producerat är det dem som har rättigheterna på den lokala marknaden trotts att vi bara har en marknad (EU). Böcker och spel fungerar inte på det här sättet. Finns förlag och distributörer där med, men de är inte uppbyggda efter en korporativ modell från fascisttiden. Det är inga problem att distribuera dem världen över på digitala tjänster.

Permalänk
Medlem

Och sen ska "kompis gustav" patcha LOL... Nej men man behöver nog rätt så mycket ca 50+ för att inte en nedladning ska sabba för alla! Själv sitter jag på 4Mb och så fort man laddar ner något så går kan man inte göra så mycket annat!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Hade gärna haft 20Mbit/s uppströms också, hyresvärd gör att jag inte kan få Telias fiber, så det som finns i tätorten för privat bruk är Bredbandsbolagets EuroDOCSIS 2.0 (Bredband via Kabeltv – tog över Tele2s kabeltv-verksamhet) och Telias VDSL. Båda ger över 20Mbit/s ner. Kanaliseringen som gjordes för 12-13 år sedan (i samband med utbyggnaden av fjärrvärmen) och stadsnät används bara till företag p.g.a. hur statsstöden är utformade. Kommunala fastighetsbolaget valde Telia istället för att ansluta sig till stadsnätet kommunen kanaliserat för och fixade dessutom anslutning mot svenska kraftnäts fiber. Utnyttjar de infrastrukturen istället för att hålla på med inkompetens så går det nog fint i Sverige. I några av de nya EU-länderna så har däremot inte allt folk tillgång till vatten och avlopp ens.

Upphovsrättsbranschens oligopol mot fri rörlighet av upphovsrättsverk inom film och tv inom EU/EES/Schweiz får de lov att bryta upp med lagstiftning också, om EU ska göra något för att tjänster ska kunna utvecklas över landsgränserna och mellan länderna. Det är konstig konstruktion som bryter mot fri rörlighet av varor och tjänster inom unionen eller den så kallade inre marknaden. Ger jag ut något på DVD i EU så får den säljas överallt, men ska det strömmas så ska musikrättigheter betalas utefter det och strömningstjänsterna behöver avtal med upphovsrättssällskapen i varenda land, finns det någon lokal distributör för t.ex. en film man producerat är det dem som har rättigheterna på den lokala marknaden trotts att vi bara har en marknad (EU). Böcker och spel fungerar inte på det här sättet. Finns förlag och distributörer där med, men de är inte uppbyggda efter en korporativ modell från fascisttiden. Det är inga problem att distribuera dem världen över på digitala tjänster.

En del videoströmningsföretag producerar eget innehåll idag och det ger dem möjlighet att distribuera friare, idag så skiljer det ju inte mycket i tid mellan när innehållet släpps på olika marknader, det är ju mest de gamla bolagen som inte hänger med men upphovsrätten i sig är föråldrad men det är ju inte direkt nått som har med nätverkskapacitet att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del videoströmningsföretag producerar eget innehåll idag och det ger dem möjlighet att distribuera friare, idag så skiljer det ju inte mycket i tid mellan när innehållet släpps på olika marknader, det är ju mest de gamla bolagen som inte hänger med men upphovsrätten i sig är föråldrad men det är ju inte direkt nått som har med nätverkskapacitet att göra.

Tja, att SF får bestämma vilket FOX-material Netflix får sända i Sverige, och att någon annan har rättigheterna i Tyskland är ett problem. Vill jag starta en tjänst kanske jag har t.ex. Tyskland som bas. Hade jag en verksamhet kring e-böcker hade det inte varit några problem, men med film/tv/musik går det inte och det utgör ett handelshinder. Sådant handelshinder är normalt sett olagligt. Det har med EU att göra. Även egenproducerat hindras av detta då du normalt sett har musik i verken som kontrolleras av något upphovsrättssällskap eller kollektiv på regional basis, här är det NCB/STIM och de har gått efter utländska aktörer förr. Ska EU ha en digital strategi för bredband får de gärna se till att innehållet följer reglerna för den inre marknaden också, så att man kan använda sig av kapaciteten.

Att SF släpper grejerna till TV-kanalerna snabbare hjälper inte företagen som vill leverera strömmat på en samlad tjänst. TV-kanalerna får ju det visnings/strömningsfönstret istället och det blir tablåbaserat. EU har såklart intresse av att vi har en laglig fungerande innehållsmarknad. Därför dags att förbjuda sånt beteende och dess regionala oligopol och kartellverksamheter. De är inte förenligt med den inre marknadens fria rörlighet.

Sidan du hänvisar till hänvisar för övrigt till satellitbaserat internet som bredband utöver att de uppskattar hur länderna står sig vad det gäller dsl/kabel/fiberlan/fiber osv. Jag räknar det som lösning bortom fast installation av LTE, regionala radiolänkar, osv. Problemet med radiolänkar, mobilt bredband och satellitbaserat blir ju att du istället får trafikvolymsgränser. Går inte att erbjuda samma tjänster som över fiber/lan.

Permalänk

skulle troligen klara mig på 2-8Mbit/s men eftersom de kostar lika mycket som min nuvarande telia fiber 100/100 valet va inte så svårt när ja flyttade in.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har 250Mbit och största anledningen är priset! Betalar 229kr i månaden vilket för mig är den motiverande faktorn. Dock skulle jag klara mig med 50-100Mbit men detta skulle göra att månadskostnaden skulle höjas! Samtidigt är det skönt att kunna kolla på netflix och samtidigt "låna" hem en film från nätet som man kan se efter netflix dokumentären/filmen och flickvännen kan surfa på paddan samtidigt utan någon av enheterna sinkas ner.

Permalänk

Jag har 50 Mbit för det är lägsta hastigheten man kan ha på comhem. Det kostar kanske 289 kr i månaden. Om jag kunde få 10 Mbit för linjärt billigare månadskostnad skulle jag inte tveka en sekund.

Permalänk

Själv haft 1000/100 från Tele2 i ett par år och det har varit väldans trevligt, men dyrt. 800 kr/mån.
Märkte efterhand att oavsett hur bra källor jag hade och trots inkommande SSD i min lite äldre dator (bara SATA3, 8 GB RAM och Core2Duo 2GHz,) så blev det omöjligt att spara filer snabbare än 25-40 MegaBytes/s. Så jag hoppade ner till 250/100 och sparar 300 kr/mån.

Maxar fortfarande sällan linan. Dock inte läge att gå ner lägre.
Fyra personer i familjen, sex datorer, två NAS, tre mediaspelare, två TV, fyra mobiler. Förutom YouTube dock ingen som streamar video. Det kollar man på från det lokala nätet.

Permalänk
Medlem

Har 100/100 hemma för 75 i månaden men kan få 1000 också för 199 i månaden. Ser inte riktigt poängen med det dock för de flesta av mina prylar här hemma klarar ändå inte av 1000 trådlöst så det blir rätt mycket hårdvara som måste uppgraderas vilket inte är billigt direkt. Det får vänta tills det känns motiverat.

Permalänk
Medlem

Jag sitter idag med 8/1 ADSL, problemet jag ser där är främst när man tex köper spel online och måste ladda hem eller stora uppdateringar som tar tid att få hem.
Men som tur är fiber på ingång så de är nog snart ett minne blott.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Skulle aldrig få för mig att skaffa mindre än 100/10, helst 100/100.
Jag som laddar ner mycket spel och diverse behöver snabb uppkoppling. Att vilja spela ett spel med polarna som alla andra har installerat förutom jag är rätt tråkigt då man måste ladda ner det från t.ex steam, och då vore det bra med 100 mbit ner så det går fortare. Även så sitter det ju folk här hemma som vill kunna använda internet, har man då 1mbit upp så kommer det att kaosa för resten.

100/100 är inget annat än bra och nödvändigt för åtminstonde gamern, men även folk som är kräsna på HD och vill se en film på netflix utan att den ska buffra hela tiden.

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk

Det är garanterat många som tror sig behöva en rejäl uppkoppling, men i själva verket skulle klara sig på 8/1 eller liknande.

Samma sak med mobildata, kunder som skall ha 10 GB eller mer, men som sedan surfar för 500 MB i snitt varje månad.

Jag vill inte ha sämre än 100/100, men sen är det en lyx jag unnar mig för att slippa vänta när jag laddar hem stora filer (spel t.ex). Skulle säkert kunna gå runt på 10/10 annars.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Jag sitter på 10/10 just nu men funderar starkt på 100/10 inom en snar framtid. Anledningen är att spel har blivit betydligt större på mer än 20 gb och för att fler använder internet i hemmet. Det skulle kosta mig 70 extra i månaden att uppgradera och har fortfarande inte fattat ett beslut.

Permalänk
Medlem

Har "gratis" 1000/1000 i mitt studentrum. Routern flaskar någonstans vid 3-400. Någonstans runt 100/10 hade jag klarat mig LÄTT på, under 50 ner hade jag nog inte viljat ha.

Bästa är dock pingen.
Bor för tillfället i Hong Kong och har runt 2-300 ping till svenska sidor, vilket är rent förfärligt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H