Permalänk
Avstängd

Behöver hjälp med ad-hoc nätverk

Jag försöker bygga en mediaserver som jag skall ha till min Popcorn Hour (med tillhörande wifi-dongel) och den datorn jag tänker använda som server är just nu uppkopplad till min trådlösa internet router, och jag undrar om jag måste ha två trådlösa nätverkskort i datorn då det står i Windows 7 Wizarden för ad-hoc nätverk; "If you're currently connected to a wireless network, you might be disconnected when you set up this network."

I servern sitter just nu en sådan här och jag har en till liggandes:

http://www.ebay.com/itm/Realtek-8191-300Mbps-802-11n-g-b-USB-...

Permalänk
Medlem

Troligtvis ja, osäker men tror inte man kan ha två olika ssid kopplade till ett nätkort utan man måste välja. Frågan är dock varför du inte kör Server ---[trådat]--- Router ----[trödlöst]--- Tv med trådlöst. Om det bara är en media server så spelar det väl ingen roll var den står, så länge det är bra täckning och hastighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Troligtvis ja, osäker men tror inte man kan ha två olika ssid kopplade till ett nätkort utan man måste välja. Frågan är dock varför du inte kör Server ---[trådat]--- Router ----[trödlöst]--- Tv med trådlöst. Om det bara är en media server så spelar det väl ingen roll var den står, så länge det är bra täckning och hastighet.

För att jag redan kör 3x trådat från modem/switch/switch/router från vardagsrummet och vill inte dra en fjärde kabel då servern skall stå i en garderob. Men då jag egentligen inte behöver internet-access till servern så får det vara helt och hållet, för japp, jag losade internet om jag också lade till ett adhoc-nätverk.