Permalänk
Avstängd

Ostabil trådlös anslutning?

Tjenare kära Sweclockers-medlemmar.

Har alltid kört trådlöst, har alltid funkat bra.

Trodde internet mitt bara varit lite risigt på sistone då min Ping i spel svajat mellan 70 - 170 varannan sekund (Har vanligtvis 60 ping).
Har dock lyckats spåra problemet till min dator då min broder på samma anslutning (Han kör också trådlöst) inte har upplevt några problem.
Testade att köra med internetkabel istället för trådlöst och då låg pingen på stabila 60 hela kvällen. Problemet är att köra trådlöst för mig är väldigt otympligt. Måste dra sladden igenom halva huset och hålla på och muppa mig. Det är helt enkelt smidigast och bäst om mitt WIFI kunde börja fungera igen. Då det nu fungerat innan så ser jag inte hur det plötsligt kan bli väldigt ostabilt och jag har verkligen ingen aning vad jag ska göra.

Har uppdaterat alla mina drivrutiner och dylikt utan resultat.

De enda specsen ni behöver antar jag är WIFI saken.. Kör med ett moderkort med inbyggt nätverkskort.
http://www.asus.com/Motherboards/Z87PRO/

Överväger att återställa datorn till fabriksinställningar men då detta är väldigt mycket jobb och jag måste ladda ner allting igen så vill jag helst slippa göra detta..

Hoppas att någon har en aning om vad problemet kan vara!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du säkerställt att båda antennerna är åtskruvade på moderkortet så att de inte sitter löst? Om du har någon annan antenn, testa den och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

http://dataskydd.wordpress.com - Artiklar och inlägg om bl.a. Informationssäkerhet

Permalänk
Avstängd

Har tyvärr ingen annan antenn. Skruvade loss antennen och skruvade i den igen för att försäkra mig om att allt satt som det ska, inget resultat :/

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju mycket väl skilja pga att ni sitter på olika ställen, du kan ha mycket mer störningar eller påverkas av flera nät där du sitter, om du vill fixa en bra wifilänk så kan du skaffa riktantenner, de gör att signaler från "fel" riktning minskar samtidigt som du får starkare signal i den riktning du har din accesspunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuru:

Har tyvärr ingen annan antenn. Skruvade loss antennen och skruvade i den igen för att försäkra mig om att allt satt som det ska, inget resultat :/

Eftersom din bror inte har några problem borde inte detta vara problemet men testa att byta kanal på det trådlösa nätverket (oftast mellan 1-11). Och om du har möjlighet, flytta på din dator och se så du inte hamnat i radioskugga eller dyl.

Visa signatur

http://dataskydd.wordpress.com - Artiklar och inlägg om bl.a. Informationssäkerhet

Permalänk
Rekordmedlem

Kör Inssider på både din och din brors dator när de står placerade där de normalt är och posta en skärmdump så får vi lite fakta om vad som kan skilja.
Inssider före V4 är gratis:
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Men det låter ju väldigt konstigt att den plats där jag haft datorn de senaste 12 månaderna ska ha fått plötslig radioskugga? Eller är det sådant som händer? Det har ju som sagt funkat felfritt i över ett år nu, fram tills nu...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sensuru:

Men det låter ju väldigt konstigt att den plats där jag haft datorn de senaste 12 månaderna ska ha fått plötslig radioskugga? Eller är det sådant som händer? Det har ju som sagt funkat felfritt i över ett år nu, fram tills nu...

Det kan ju bero på dina grannar eller nån annan typ av extern störning, Inssider hittar åtminstone störande nätverk, men för att se störningar så finns det inget som inte kräver speciell hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Dum fråga kanske.. Men i Insider, jag antar att siffran bredvid "Signal" är min ping?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sensuru:

Dum fråga kanske.. Men i Insider, jag antar att siffran bredvid "Signal" är min ping?

Nej det mäter inget sånt, troligen är det nån signalnivå men posta skärmbilder och markera vad det är du undrar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Antog bara det för att den siffran ligger och svajar på vad min ping brukar vara... Det jag grunnar över är att ingenting ändras oavsett om jag kör trådlöst eller ej. Märker ingen skillnad alls i insider när jag byter från trådat till trådlöst trots att min ping börjar svaja i spelet så fort jag gör det..

Här har du screenshot

http://pbrd.co/1w2l1bG

Permalänk
Medlem

Som du ser på den där bilden delar du kanal elva med tre andra nätverk.

Logga in på routern och byt kanal på det trådlösa till typ kanal två, tre eller någon annan kanal som inte används i den där listan.

Det bör förbättra prestandan rejält då de trådlösa bråkar om samma frekvens. Ditt och dina grannars wifi stör med andra ord ut varandra just nu. Ett kanalbyte förskjuter frekvensen lite grann, vilket bör innebära att du kommer runt "störningen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygflik:

Som du ser på den där bilden delar du kanal elva med tre andra nätverk.

Logga in på routern och byt kanal på det trådlösa till typ kanal två, tre eller någon annan kanal som inte används i den där listan.

Det bör förbättra prestandan rejält då de trådlösa bråkar om samma frekvens. Ditt och dina grannars wifi stör med andra ord ut varandra just nu. Ett kanalbyte förskjuter frekvensen lite grann, vilket bör innebära att du kommer runt "störningen".

Precis - testa detta. I vissa fall (i mån av stöd från enheterna) kan man byta från 2.4Ghz till 5Ghz på det trådlösa nätverket också.

Visa signatur

http://dataskydd.wordpress.com - Artiklar och inlägg om bl.a. Informationssäkerhet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sensuru:

Antog bara det för att den siffran ligger och svajar på vad min ping brukar vara... Det jag grunnar över är att ingenting ändras oavsett om jag kör trådlöst eller ej. Märker ingen skillnad alls i insider när jag byter från trådat till trådlöst trots att min ping börjar svaja i spelet så fort jag gör det..

Här har du screenshot

http://pbrd.co/1w2l1bG

Inssider är ett program för att mäta wifi, det struntar i annat, är det signal eller channel du menar ? Signal är signalstyrkan mätt i ditt wifikort och channel är vilken kanal ni använder.
Hur ser det ut i din brors dator som fungerar bättre ? Märker han av färre andra på kanal 11 eller har han mycket starkare signal ?

Edit :

Skrivet av Smygflik:

Som du ser på den där bilden delar du kanal elva med tre andra nätverk.

Logga in på routern och byt kanal på det trådlösa till typ kanal två, tre eller någon annan kanal som inte används i den där listan.

Det bör förbättra prestandan rejält då de trådlösa bråkar om samma frekvens. Ditt och dina grannars wifi stör med andra ord ut varandra just nu. Ett kanalbyte förskjuter frekvensen lite grann, vilket bör innebära att du kommer runt "störningen".

Skrivet av Indra-:

Precis - testa detta. I vissa fall (i mån av stöd från enheterna) kan man byta från 2.4Ghz till 5Ghz på det trådlösa nätverket också.

Telia smarten stödjer inte 5GHz men datorns wifikort verkar göra det eftersom det finns 5GHz enheter med i listan från Inssider.
Att ändra kanal kan innebära att det blir sämre för den andra wifianslutna datorn, däremot att montera upp en 5GHz acesspunkt verkar ju vara en vettig lösning eftersom det bara syns ett annat nät på 5GHz

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inssider är ett program för att mäta wifi, det struntar i annat, är det signal eller channel du menar ? Signal är signalstyrkan mätt i ditt wifikort och channel är vilken kanal ni använder.
Hur ser det ut i din brors dator som fungerar bättre ? Märker han av färre andra på kanal 11 eller har han mycket starkare signal ?

Edit :

Telia smarten stödjer inte 5GHz men datorns wifikort verkar göra det eftersom det finns 5GHz enheter med i listan från Inssider.
Att ändra kanal kan innebära att det blir sämre för den andra wifianslutna datorn, däremot att montera upp en 5GHz acesspunkt verkar ju vara en vettig lösning eftersom det bara syns ett annat nät på 5GHz

Jag har svårt att tro att det skulle innebära en sämre anslutning för den andra datorn då den troligtvis upptäcker i stort sett samma nätverk om programmet körs på den med.

5Ghz är uppenbart ett alternativ, om den andra datorn stödjer det den med.

Om TS vill undvika behöva lägga pengar på detta så kan programmet köras på den andra datorn med, sen jämföra listorna och se om det finns en tom kanal på båda och då med fördel välja den... eller helt enkelt testa en tom kanal redan nu och se om det blir någon skillnad! Världen går inte under om det inte blir bättre.

Permalänk
Avstängd

Inte helt hundra på om jag förstod allt det där med att montera upp en 5 ghz access punkt.. Vad behöver jag då? Vad kostar det? Några andra förutsättningar?

Sedan var jag inne i routerinställningarna men hittade inget där om kanaler :/
Har en Thomson TG789vn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuru:

Inte helt hundra på om jag förstod allt det där med att montera upp en 5 ghz access punkt.. Vad behöver jag då? Vad kostar det? Några andra förutsättningar?

Sedan var jag inne i routerinställningarna men hittade inget där om kanaler :/
Har en Thomson TG789vn

Du behöver en 802.11ac AP som t.ex Ubiquiti Networks UniFi AP Pro, dessa ligger på c:a 2000kr pok.
Den ansluter du trådat till din router eller switch och placerar på ett lämpligt ställe för bästa täckning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sensuru:

Inte helt hundra på om jag förstod allt det där med att montera upp en 5 ghz access punkt.. Vad behöver jag då? Vad kostar det? Några andra förutsättningar?

Sedan var jag inne i routerinställningarna men hittade inget där om kanaler :/
Har en Thomson TG789vn

Accesspunkt är en enhet man ansluter till nätverket för att få trådlös åtkomst, de är ofta ihopabyggda med en router men det finns lösa också, det du behöver är nått som kan fungera som accesspunkt för 5GHz och det finns nya med både 2,4 och 5GHz från 250 kr och uppåt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473&o=produkt_pris_inkm...
Det går även att brygga smarten så den bara fungerar som ett modem och sen ansluta en egen router och då kan man välja en som har bättre wifimöjligheter.

För att byta kanal så kolla sid 83 i manualen.
http://www.torsgränd.se/teliasmart/telia%20smart%20thomson%20...

Men glöm inte bort att bra antenner troligen också löser dina problem
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Eller billigare från Ebay om du kan vänta på leveransen, typ
http://www.ebay.com/itm/New-Directional-Panel-Wireless-WiFi-R...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Testade alla kanaler, kom inte ens över 6 mbps oavsett kanal, till och med kanal 11, gentemot mina vanliga 19 - 21 mbps.. Alla andra i huset har dock fortfarande inga problem

EDIT: Kollade på en av antennerna du länkade (http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradlost-natverk/wlan-antenner/antenner/wlan-antenn-p30225), den har dock bara en sladd medans min nuvarande antenn har två sådana sladdar, och jag har ju två stycken hål för antennen på moderkortet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sensuru:

Testade alla kanaler, kom inte ens över 6 mbps oavsett kanal, till och med kanal 11, gentemot mina vanliga 19 - 21 mbps.. Alla andra i huset har dock fortfarande inga problem

EDIT: Kollade på en av antennerna du länkade (http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradlost-natverk/wlan-antenner/antenner/wlan-antenn-p30225), den har dock bara en sladd medans min nuvarande antenn har två sådana sladdar, och jag har ju två stycken hål för antennen på moderkortet?

Har du 2 kablar till samma antenn ? Du borde däremot ha minst 2 antenner men det är ju inte samma sak och det lär i praktiken bli betydligt bättre med bara en riktantenn också. men man kan ju byta till bättre wifidelar om det får kosta mera, en brygga är svårslagen men det lär ju kosta från 1000 kr och uppåt och säg 3-5000 kr om det ska vara riktigt bra delar och då kanske homeplug är en mer prisvärd lösning om det inte måste vara wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Har du 2 kablar till samma antenn ?

Som på bilden

http://pbrd.co/1w4Qv0R

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sensuru:

Det sitter troligen 2 antenner i samma hölje, men är den där rundstrålande eller är det en riktantenn? Påverkas signalnivån när du riktar om den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det sitter troligen 2 antenner i samma hölje, men är den där rundstrålande eller är det en riktantenn? Påverkas signalnivån när du riktar om den ?

Den verkar vara riktad. Signalstyrkan ändras inte men jag upptäcker nya nätverk i mitt område (och tappar andra) beroende på vart jag riktar den mot :/
Förstår fortfarande inte hur detta är något som plötsligt kan hända bara så där..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sensuru:

Den verkar vara riktad. Signalstyrkan ändras inte men jag upptäcker nya nätverk i mitt område (och tappar andra) beroende på vart jag riktar den mot :/
Förstår fortfarande inte hur detta är något som plötsligt kan hända bara så där..

Nått av de andra näten du upptäcker när du riktar om antenn kan ju vara nytt och inte ha påverkat dig tidigare, saker kan ju ha gått sönder också, hårdvarufel uppstår ofta plötsligt eller så kan det vara mjukvarurelaterat och uppstår efter en uppdatering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.