Permalänk
Avstängd

CPU överhettad

Hej !

Nu skulle jag behöva lite hjälp från någon som är
lite mer kunnig på datorer än vad jag är.

Jag undrar hur jag ska enklast får ner tempen på
cpu:n.

Händer lite titt som tätt att datorn kraschar, sätter
jag på den sen på en gång står det att cpu:n är överhettad.
så hur ska jag enklast åtgärda det ?

Jag vet fläktar men brurken har redan nu 4 fläktar
samt så har ju cpu:n en fläkt.

MVH

Permalänk
Medlem

Har det börjat på senaste tiden? Hur länge sedan var det du blåste ur damm ur datorn? Antar du har intel/amd std, kylare, och dem har inte så stor marginal. Något års damm så har dem inte kraft nog att kyla längre. Kontrollerat att CPU fläkten faktiskt snurrar förresten?

Permalänk
Medlem

Köpa bättre cpu kylning? Har du Intel kylare monterat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spektaklet:

Jag vet fläktar men brurken har redan nu 4 fläktar
samt så har ju cpu:n en fläkt.

Kan det vara så att alla drar ut luften utan att nån blåser in?
De övrersta/bakre fläktarna borde dra ut luft, de nedre/främre blåsa in i lådan...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Avstängd

Jag brukar försöka få bort damm och så från fläktarna. Men du har rätt att jag sitter på en intel fläkt på CPU:n så då skulle jag gärna ha tips om nån bättre då jag själv inte vet vad man ska köpa.

Mvh

Permalänk
Medlem

Beror på budget vad du skall skaffa. Men skall du bara skaffa en för att ha en som är bättre verkar ALLA på detta ställe rekommendera en EVO 212. Inte provat den själv, men pris/prestanda skall tydligen vara grymt bra.

https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi?

Permalänk
Medlem

Vad är det för komponenter i datorn? Låter som att damm har samlats i datorn och påverkar kylningen.

Har du en dålig cpukylare eller en som är sjukt dammig så överväg att köpa en ny..

Hyper 212 är det många som rekommenderar. Jag köpte nyss en sån här nydligen och bytte på en bekants dator..50:- och gratis frakt. Liite bättre än en orginalkylare men inget underverk.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo...

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]