Dropbox drabbas av läcka – miljontals användaruppgifter på vift

Permalänk
Melding Plague

Dropbox drabbas av läcka – miljontals användaruppgifter på vift

Uppemot sju miljoner användarnamn och lösenord kan vara på vift efter ett indirekt angrepp mot molntjänsten Dropbox, men företaget tonar ned riskerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta var ju inte bra

Permalänk
Medlem

Åh... Blir så trött. Bör man göra sitt lösenord ännu bättre eller kommer det inte att spela någon roll i slutändan?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Trevligt.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Hedersmedlem

Använd alltid unika lösenord överallt, så minskas skadorna om inloggningsuppgifter kommer på vift.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

HAHAHAHAHHAA Bästa pris på Hackers
CDON
49:-
Kvarn Video
79:-
Discshop
99:-
Ty Prisjakt

Permalänk
Permalänk
Medlem

"Nothing is non-hackable, everything is leaked."

- Mr. Year 2014

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Just därför har jag Owncloud, www.owncloud.org

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Just därför har jag Owncloud, www.owncloud.org

Hur komplicerat är det här att sätta igång för någon som aldrig någonsin hållit på med/ägt en hemmaserver? Bara nyfiken.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Alla dessa lösenord... Kommer inte ihåg vad jag satte för lösen för att confa min router...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

De hävdar själva att det inte finns grund för oro.

Skrivet av Dropbox:

A subsequent list of usernames and passwords has been posted online. We’ve checked and these are not associated with Dropbox accounts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Hur komplicerat är det här att sätta igång för någon som aldrig någonsin hållit på med/ägt en hemmaserver? Bara nyfiken.

I den citerade länken i min signatur så finner du en färdig .vmdk som jag skapat för att göra det så enkelt som möjligt. Du är igång på 5 min.

Annars, med lite linux-skills (basic) så kanske 15-30 minuter.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Åh... Blir så trött. Bör man göra sitt lösenord ännu bättre eller kommer det inte att spela någon roll i slutändan?

Nja, som du nämner, det spelar ingen roll hur avancerat lösenord du använder när dom snor åt sig listan med dem på.
Med det sagt, så är det dock alltid bra att använda sig av bättre lösenord än: password och 1234

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

De hävdar själva att det inte finns grund för oro.

Väldigt många har samma lösen överallt.
Det finns stor anledning till oro.

Permalänk
Medlem

Aja då byter vi lösenord bara för att vara på säkra sidan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Väldigt många har samma lösen överallt.
Det finns stor anledning till oro.

Men det har inte med Dropbox att göra.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Citat:

SweClockers rekommenderar alla användare att välja lösenord med omsorg och att undvika vanliga ord som lätt går att hitta i ordlistor.

Reagerade lite på denna mening. Hur väl stämmer det att det är lättare att knäcka lösenord med vanliga ord?

Permalänk
Medlem

(Mobilt) BankID?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Använder du inte 2FA får du nästan skylla dig själv...

Visa signatur

citera!

Permalänk

Skulle ju va intressant att veta vad det är som har läckt isf. Nåt är det ju uppenbarligen

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | ASUS ROG Strix B450-E | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Väldigt många har samma lösen överallt.
Det finns stor anledning till oro.

Brukar köra samma start, alltid olika slut. T.ex RundaHästarHopparHögreÄn3Meter och RundaHästarFlyterIntePåGruntVatten och RundaHästarÄrMinst8PåLed.

Visa signatur
Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Toxicator78:

Nja, som du nämner, det spelar ingen roll hur avancerat lösenord du använder när dom snor åt sig listan med dem på.
Med det sagt, så är det dock alltid bra att använda sig av bättre lösenord än: password och 1234

password1234

BOOM!

Permalänk
Avstängd

Det är dags att byta till en vettig molnleverantör för filer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Trexpsy:

(Mobilt) BankID?

på dropbox? Jo visst, nä men hade flera tjänster haft support för bankid o inte bara några nordiska länder så hade det ju helt klart funkat. Men 2-stegsinloggning via google funkar lika bra...

Permalänk
Medlem

Kör med mSecure där jag lagrar alla mina lösenord. Har en klient för Windows och en för surfplattan/mobilen. Lösenordsfilen är krypterad med 256bit Blowfish, som är lite "lycka till att knäcka den". Om någon nu skulle få tillgång till den. Den ligger inte publikt utan är helt internt.

Varje gång jag reggar mig på olika tjänster så genererar jag ett lösenord inneifrån mSecure och får lösenord i stil med 8JY!Qwi#j5. Omöjliga att komma ihåg så de blir mycket copy pasta när man ska logga in. Men de är i alla fall säkrare än att köra med samma lösenord över allt. Sedan lagrar jag mycket av min data hos Google och den har jag säkrat upp med 2-stegs verifiering. Du behöver alltså fysisk tillgång till min mobil och mitt lösenord för att kunna logga in.

Rekommenderar samma lösning till alla som tar sin säkerhet på allvar. Det finns bättre lösningar men detta är både smidigt och tillräckligt säkert, imo.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

Reagerade lite på denna mening. Hur väl stämmer det att det är lättare att knäcka lösenord med vanliga ord?

Så vitt jag vet anses XKCD-strippen vara desinformation, då fraser av vanliga ord rimligen borde vara väldigt sårbara för ordboksattacker.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av strejf:

Det är dags att byta till en vettig molnleverantör för filer.

Varför? Det var fortfarande inte dropbox som blev hackat...

Permalänk
Medlem

Ni som använder olika lösenord på olika sidor hur kommer ni ihåg alla dessa lösenord? Har ni något program som registrerar dom eller?

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av backfeed:

Så vitt jag vet anses XKCD-strippen vara desinformation, då fraser av vanliga ord rimligen borde vara väldigt sårbara för ordboksattacker.

Fast byter du ut en bokstav mot något helt annat så går ju inte det, går fortfarande att ha FemHästarGår¤åStan och en ordboksattack är ganska körd, sen vem kör orboksattack på svenska på en internationell tjänst? Alla kör ju på engelska om man ens kör en ordboksattack...