Andra 970 med coilwhine, otur eller kan det vara något annat?

Permalänk

Andra 970 med coilwhine, otur eller kan det vara något annat?

Skaffade ett msi 970 för dryga 2 veckor sedan, fick hem det och satte i och när jag startade div spel började coil-whinet, ex byta charr i wow ändra frekvensen på tjutandet.

Reklamerade och fick mitt andra msi 970 idag och precis, samma, problem...

Undrar bara om det är något annat som spökar? Ljudet kommer klart och tydligt från Grafikkortet, men nätagget börjar blir till åren, kan detta påverka?

Tacksam för alla svar.

Permalänk
99:e percentilen

Lämnade idag in mitt andra Asus 970 Strix (ångerrätt enligt distansköplagen) pga coilwhine vid alla GPU-accelererade belastningar. Ska köpa ytterligare ett nytt när jag får tillbaka pengarna.

Har hört mycket om coilwhine på MSI 970, men inte på Strix. Men skulle inte bli förvånad om jag får hålla på i ett antal iterationer innan jag får ett kort jag kan använda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderlump:

Skaffade ett msi 970 för dryga 2 veckor sedan, fick hem det och satte i och när jag startade div spel började coil-whinet, ex byta charr i wow ändra frekvensen på tjutandet.

Reklamerade och fick mitt andra msi 970 idag och precis, samma, problem...

Undrar bara om det är något annat som spökar? Ljudet kommer klart och tydligt från Grafikkortet, men nätagget börjar blir till åren, kan detta påverka?

Tacksam för alla svar.

massor har problem skriv i sökfältet här på sweklockers,räcker med coil för att få upp massor

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Jag har inte problem med mitt MSI GTX 970 iaf.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Kan tillägga att jag plockat ur nätagget nu och har på bordet framför mig.
När jag belastar kortet olika, uppfattar jag både att grafikkortet och nätagget låter...

Permalänk
Avstängd

Jag har beställt 2 st Asus strix 970 idag.Återkommer med resultat.(Har tyvärr inga högre förhoppningar efter allt man läst)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Antar att jag hade lite tur för jag har inget coilwhine på mitt MSI 970.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Nja, vilket nätagg man parar ihop kortet med kan ha inverkan men när ljudet i slutändan kommer från grafikkortet och strömmatningen från PSU möter specifikation så anser iaf jag att problemet ligger i grafikkortet.

Jag har nu provat 2st MSI, 1st Asus Strix och 1st Gigabyte G1 Gaming. Det sistnämnda är gudskelov tyst (bortsett från fläktarna förstås) tillsammans med mitt AX850, i alla fall tills det kommer uppåt 200+ FPS. Jag har inte för vana att rendera fler frames än min skärm kan visa så det får väl anses okej.

Permalänk
Medlem

Tror det i mångt och mycket har med hur strömdelen på korten är dimensionerad. Flera faser (fler spolar?) tystare kort. Belastningen blir fördelad över fler komponenter vilket förmodligen minskar risken för att spoltjut skall uppstå. Ta inte detta som fakta, det är bara som jag tror att det fungerar och hur jag upplevt det när jag använt kort med överdimensionerad strömdel. När jag skriver överdimensionerad så menar jag detta för de som inte extremklockar Helium alt. LN2.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Lämnade idag in mitt andra Asus 970 Strix (ångerrätt enligt distansköplagen) pga coilwhine vid alla GPU-accelererade belastningar. Ska köpa ytterligare ett nytt när jag får tillbaka pengarna.

Har hört mycket om coilwhine på MSI 970, men inte på Strix. Men skulle inte bli förvånad om jag får hålla på i ett antal iterationer innan jag får ett kort jag kan använda.

Samma här. Köpte strix just av anledningen att slippa coil whine, men icke :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz